Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen religion ("Fiendebildet" Islam)

Anbefalte innlegg

heihei! Kom opp i religion muntlig. er egenlig ganske fornøyd med emnet, men lurte på om noen der ute har noen gode momenter som jeg skulle tatt med, eller noen linker å tilby?

emnet jeg fikk er "fiendebildet Islam" har tenkt å dra inn bl.a terror aksjoner som 9/11, og litt om ekstremister som bin laden. skal også nevne ekstremister fra andre religioner.

lurte egentli på om noen hadde noen inspill til dette, og eller tanker rundt emnet?

Takker for alle svar =)

*edit* er foresten en 48 timers modell, hvor jeg skal ha en presentasjon i 15 min ;)

Endret av eivind888
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil det sei at du kun skal ha med det fiendtliga fra Islam?

Eventuelt ta med litt om at Islam egentlig er fredelig, sånn generelt.

Og litt om Sharia lover ol.

skal ikke kun ha med "fiendligheten" men skal ha en presentasjon med størst vekt på "fiendebildet"Islam.

som sagt, skal nevne at det er ekstremister i alle religioner, o.l

Sharia lover kan være lurt å ta med =)

Takker ;)

Lenke til kommentar

Er selv muslim hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med en del om hvorfor Islam blir sett på som fiendtlig og vist til eksempel (9/11, Bin Laden, Taliban osv). Samtidig tror jeg det er viktig å understreke at det er ekstremestinene som er i et marginalt fåtall som står for det meste at fiendebildet. Ville feks vist til eksempler fra koranen hvor det står om fred og forsoning og kansje vist til USA hvor de ikke har problemer med muslimer i det hele tatt slik som her i Europa.

Som konklusjon kan du drøfte litt om hvordan vi kan endre dette bildet, altså hva som skal til for at dere ikke skal se på muslimer som fiender. Både tiltak som dere kan gjøre OG tiltak som muslimer kan gjøre.

Ønsker deg lykke til! Du fikk et spennende tema :)

Anbefaler deg også å spørre på Islam.no/forum hvor jeg tror du vil få mange gode svar og eksempler på muslimer som slett ikke er fiendtlige :)

Lenke til kommentar
Er selv muslim hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med en del om hvorfor Islam blir sett på som fiendtlig og vist til eksempel (9/11, Bin Laden, Taliban osv). Samtidig tror jeg det er viktig å understreke at det er ekstremestinene som er i et marginalt fåtall som står for det meste at fiendebildet. Ville feks vist til eksempler fra koranen hvor det står om fred og forsoning og kansje vist til USA hvor de ikke har problemer med muslimer i det hele tatt slik som her i Europa.

Som konklusjon kan du drøfte litt om hvordan vi kan endre dette bildet, altså hva som skal til for at dere ikke skal se på muslimer som fiender. Både tiltak som dere kan gjøre OG tiltak som muslimer kan gjøre.

Ønsker deg lykke til! Du fikk et spennende tema :)

Anbefaler deg også å spørre på Islam.no/forum hvor jeg tror du vil få mange gode svar og eksempler på muslimer som slett ikke er fiendtlige :)

hei =)

Må si meg meget enig i det du sier!

takker for inspill =)

greit med ett spennende og aktuelt emne :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg kom opp i religion og etikk muntlig nå. Temaet mitt er

Kommunikasjon mellom religioner, livssyn og samfunn.

Oppgave til presentasjonen:

Du har fått jobb som pressetalsmann/-kvinne for et trossamfunn eller en livssynsorganisasjon i Norge og skal forberede din første pressekonferanse.

1.Hva slags spørsmål må du være forberedt på å få fra pressen? Hvordan skal du svare på disse spørmålene?

2.Hvilke saker og synspunkter ønsker din organisasjon å nå frem med i samfunnet? Hvordan kan du formidle disse på en best mulig måte?

Fikk tips om å ta med endel om innenfra/utenfra perspektiv og religionskritikk.

Noen fler tips?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...