Gå til innhold

Kaldest kort av 4780x2 og gfx 295?

Anbefalte innlegg

Heisann, som topic antyder lurte jeg på hva kort som vil være det "kaldeste" av de toppkortene? Regner med at det er forskjell på dette da det er to ganske forskjellige kort? Ser på ytelsen at 295 ligger litt forran, men det er ikke så viktig. Jeg kjører oppløsningen i 1920 x 1200 på en 27" skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøling er ikke problem for noen av kortene, men du kan regne med at de bråker som et uvær under load. Hadde ikke vært så dumt med en 120mm vifte i siden av kabinettet eller foran kortet.

Lyd er ikke så viktig da jeg har en remote løsning som gjør at pcen er i et annet rom. Men siden det rommet er litt lite så vil jeg unngå at det er 80 grader der under load. :) Sånn jeg har sett på google så ser det ut som at GTX 295 er en del kaldere? Er dette erfaringene her også?

Lenke til kommentar

Akkurat idag, 4870X2 er en del kjøligere over tid enn GTX 295.

Dette grunnet at sandwich designet til Nvidia har en stygg tendens til å akkumulere varme over tid og støv blir fort ett problem.

ATi i motsettning bygger på singel PCB, dette gjør kjølingen enklere pluss at det er lettere å gjøre rent og forsikre seg om at kjøler er ren, i tillegg lar også kjøleren mer luft renne igjennom slik at den holder seg kald i motsettning til 295 som har en tendens til å stenge den inne imellom 2 varme PCBer.

Dette er en av grunnene til at GTX 295 kortene som kommer nå vil ha alt bygget på 1 PCB både av kostnadsgrunner og kjølemessige årsaker.

Så det kan være en ide å se på disse, EVGA har annonsert at de skal slippe en slik modell snart.

Lenke til kommentar

Jeg tror det drseafood ønsker å finne ut er hvor mange watt varme disse kortene stråler fra seg, siden han tenker på romtemperatur. det har lite å si om viftene blir møkkete, er bare kortet som blir varmere mens varme-effekten forblir den samme.

Men som jeg ser så bruker 4780x2 en smule mer strøm på full load, så da kan det tenkest at det lager mer varme. Men om det er tilfelle under desktop bruk vet jeg ikke.

Uansett så er forskjellen bare 30-40w imellom de to kortene.*

*Jeg bruker Antec sine charts som kilde

Lenke til kommentar
Jeg tror det drseafood ønsker å finne ut er hvor mange watt varme disse kortene stråler fra seg, siden han tenker på romtemperatur. det har lite å si om viftene blir møkkete, er bare kortet som blir varmere mens varme-effekten forblir den samme.

Men som jeg ser så bruker 4780x2 en smule mer strøm på full load, så da kan det tenkest at det lager mer varme. Men om det er tilfelle under desktop bruk vet jeg ikke.

Uansett så er forskjellen bare 30-40w imellom de to kortene.*

*Jeg bruker Antec sine charts som kilde

Helt riktig, jeg er opptatt av hvor mange watt desse kortene taper til atmosfæren. :) Jeg tenker ikke på kjerne-tempen da dette kortet uansett ikke skal overklokkes. Men om det bare er 30-40 watt om å gjøre så får ytelsen avgjøre da. :) Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...