LysDiode Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hver gang jeg starter min gamle Dell Dimension får jeg denne meldingen. Antar at batteriet (CMOS batteriet om jeg ikke tar heelt feil) på hovedkortet begynner å bli utlada, men blir forvirra av at den ber meg gå til BIOS for å ordne problemet. Her står det imdl. ingenting om batteri eller noe som helst.. Skal jeg bytte hele batteriet? Hva skal jeg gjøre? :O Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Dersom CMOSbatteriet er for svakt, så vil hovedkortet ha problemer med å huske innstillingene i BIOS dersom den mister nettspenning. Maskinen ber deg gå til BIOS fordi du kanskje burde sjekke at innstillingene er rette etter at de ble nullstilt. For å unngå at det skjer igjen så må du kjøpe et nytt batteri. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Du har nok rett.. For hver oppstart begynner den å søke etter IDE komponenter, og alt dette tar veldig lang tid. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 IDE-enheter vil den nok søke etter uansett, siden BIOS liker å vite hvilke komponenter som er koblet til maskinen, og dette kan forandre seg fra en start av maskinen til en annen. Å finne slike enheter tar uansett ikke så veldig lang tid, og jeg mistenker at hva som tar mest tid er minnesjekken som også gjøres i POST (power-on self test, det første bildet som møter det når du skrur på skjermen, men som av og til skjules av et digert bilde av produsenten på datamaskinen eller hovedkortet). Det kan hende BIOSen din kan stilles til å hoppe over minnesjekken og bare anta at alt er der, dersom CMOS batteriet er tomt så kan det hende at denne innstillingen glemmes, som kan føre til at oppstarten tar lengre tid. Dersom dette er tilfelle så vil det ordnes etter at du bytter batteri. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Den har aldri brukt 5 minutter på å søke etter IDE komponenter før, og den stopper også opp etter dette. Må trykke på F1 hver oppstart etter dette søket. Utenom det bruker den brått veldig lang tid på Dell splashscreen'en, kanskje den gjør noe av det du sa der, uten at jeg kan se det.. Men kjøper meg ett nytt CMOS batteri tenker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå