Gå til innhold

[Løst] Problemer ved innsetting av feil RAM?

LysDiode

Anbefalte innlegg

Hei dere..

Har tenkt på å sette istand en eldre Dell Dimension pc som egentlig er kjempegod, men den trenger noen oppgraderinger mth hardware.

Så har jeg liggende 1GB RAM-brikke på 533MHz, mens dell'en bruker 400MHz.

Vil det, inntil jeg får kjøpt en ny brikke, fungere med den brikken jeg har liggende? Og hvilke problemer vil jeg evt. støte på? (Er klar over at det ikke høres så smart ut å bruke to forskjellige brikker med forskjellig hastighet).

Endret av BenAus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom Dellmaskinen bruker 400 MHz RAM så er dette mest sannsynlig DDR1. 533 MHz modulen din er mest sannsynlig DDR2, og disse to er ikke kompatible. Du vil rett og slett ikke klare å sette den inn uten å bruke så mye makt at du ødelegger den.

Dersom begge hadde vært av samme type (DDR1 eller DDR2) så ville maskinen ha kunne brukt begge samtidig, men den som var på 533 MHz ville bli satt til å kjøre på 400 MHz.

Klokkefrekvensen på en minnebrikke forteller deg maksimumshastigheten som den er testet for. Det er vanligvis ikke noe problem å kjøre de på en lavere hastighet. I dette tilfellet ser det dessverre ut som at ikke brikkene av samme type, som gjør at du ikke kan bruke den på 533 MHz i Dell maskina.

Om du vil finne ut helt sikkert hvilken type RAM maskinen bruker, kan du søke det opp ved hjelp av modellnummeret, eller bruke et program som "CPU-Z" som kan sjekke det for deg.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Det siste du sa har var jeg klar over :) (Er ikke totalt novise hehe )

Kjøper nok fra Komplett, i og med at det er et par andre ting jeg skal ha med i samme slengen.

Du vet ikke tilfeldigvis også hvor jeg får tak i CMOS batteri til denne maskien?

Endret av BenAus
Lenke til kommentar

Fotobutikk, Lokale matvarehandelen og bensinstasjoner.

Varierer dog selfølgelig etter batteritypen da, men fotobutikken har størst utvalg av det man kan kalle "Sære" batterityper.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...