Gå til innhold

Kjøp av sykkelcomputer


LtdEdFred

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe meg sykkelcomputer da jeg har fått litt dilla på sykling etter at jeg kjøpte meg ny sykkel et par uker siden noe som åpnet en ny verden i forhold til min gamle). Da synes jeg det er greit å kunne ta tiden, sjekke farten min for å presse meg til å holde et høyere tempo ol. Jeg gikk i god tro på Clas Ohlson og endte opp med en slik: Sigma 1200. Kom meg hjem og skulle montere. Fulgte anvisningene og koblet opp det som trengtes. Jeg la merke til at det sto at maksavstand mellom sensor og magnet var 5mm, (men tenkte at det var for helt optimale forhold). Hvordan er det mulig? Jeg fant en pinne på str med en blyant som jeg pressa inn bak sensoren for å få den nærmere, men den er ennå ca. 1 cm fra magneten. Dere har kanskje gjetta hvor denne tråden går: Jeg får ikke noe utslag på computeren.

 

Nå står jeg igjen med noen spørsmål? (1.) Er det vanlig at 5mm er maksgrense eller "dreit jeg meg ut" da jeg kjøpte en såpass billig (jeg har sett at de har sykkelcomputere på Gsport til underkant av 200,- også så jeg tenkte at den ikke var så jalla). Det var jo ufattelig dårlig at det ikke sto nevnt noe sted før man rev opp plasten og leste bruksanvisningen at 5mm var maks avstand. (2.) Finnes det noen sykler som har mindre enn 5mm mellom gaffel og eiker?

 

(3.) Hva anbefaler dere at jeg kjøper? (4.) Er det noe poeng å legge noen særlig kroner i en sykkelcomputer når man bare er interessert i hastighet, distanse og tidtaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 mm er normal avstand, jeg har i hvertfall hatt den max avstanden på de 2 siste computerne mine.

Det kan jo hende du har montert den feil; den sensoren på hjulet skal være på en eikert som er på samme side som sensoren på gaffeln, og du kan jo montere sensoren på innsiden av gaffelen hvis du har stor avstand mellom gaffel og felg.

 

Og ja jeg synes det kan være greit å legge i litt penger, for de aller billigste kan ha en tendens til å vise feil fart og dermed distanse. Har computeren din en funksjon for å stille inn riktig omkrets på hjulet?

Lenke til kommentar

Alle eikene står på rekke og rad så det er ingen som er nærmere enn andre (øverst mot gummien. Lengre ned så varierer det naturlig nok litt)), men jeg fikk inntrykk av at magneten skulle festes øverst på hjulet. Og sensoren er festet på innsiden av gaffelen så den har kortest mulig avstand til eikene (med mindre man flytter den langt ned på gaffelen). Og selv med denne pinnen jeg har lagt inn er det fortsatt god avstand. Jeg titta rundt på flere sykler som stod i bakgården og jeg hadde langt i fra noen unormal avstand mellom hjul og gaffel... Er ikke sykkelcomputer ment for MTBer med dempegaffel?

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at sykkelcomputer kun var for MTBer, men lurte på om det ikke var ment for sykler med dempegaffel?

 

Her er et bilde for å vise hvor mye det er å gå på:

 

60c4254bb958d5321da7d5856a9db51a.JPG

 

Det kommer kanskje ikke kjempegodt frem av bildet, men avstanden fra sensoren til magneten er 4-5 blyanter...

Endret av Baltazar
Lenke til kommentar
De skal være liten avstand,jeg mener at du burde ha flyttet sensoren litt lengre ned på gaffelen..

 

Enig. Flytt begge deler nærmare sentrum av hjulet så kjem dei nærmare kvarandre.

Det er antall omdreiningar på hjulet som skal registreast og det blir det same uansett om du plasserer dei ytters eller innerst.

Har forøvrig også kjøpt Sigma hos Clas Ohlson og den har fungert prikkfritt i fleire år.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset. Nå fungerer den. Kan ikke fatte at jeg ikke tenkte på å montere den legger ned, men jeg låste meg sånn på at den skulle være øverst. Hjulstørrelse er stilt inn i henhold til bruksanvisningen så jeg håper at den viser ganske nøyaktig hastighet og avstand. Skal sykle meg en tur og så sjekke avstand på kart etterpå for å se ca. hvordan det ligger an :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for tipset. Nå fungerer den. Kan ikke fatte at jeg ikke tenkte på å montere den legger ned, men jeg låste meg sånn på at den skulle være øverst. Hjulstørrelse er stilt inn i henhold til bruksanvisningen så jeg håper at den viser ganske nøyaktig hastighet og avstand. Skal sykle meg en tur og så sjekke avstand på kart etterpå for å se ca. hvordan det ligger an :)

 

 

Man lærer litt av å sykle og mekke i noen år ;)

 

Bruksanvisninger har ofte feil de også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...