Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i 1. verdenskrig.

Anbefalte innlegg

Da har jeg muntlig prøve-eksamen i 1. Verdenskrig, og jeg skal nok greie å finne nok stoff, men lurer på hva som er must og hva som er pluss. Nå tenker jeg fremføringsmessig (men andre tips settes også pris på). Fremføringen skal vare i 20. min. Dessuten trenger jeg litt hjelp med å besvare nøkkelspørsmålet; Hvordan kunne skuddene i Sarajevo starte en verdenskrig?

Hjelp settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg muntlig prøve-eksamen i 1. Verdenskrig, og jeg skal nok greie å finne nok stoff, men lurer på hva som er must og hva som er pluss. Nå tenker jeg fremføringsmessig (men andre tips settes også pris på). Fremføringen skal vare i 20. min. Dessuten trenger jeg litt hjelp med å besvare nøkkelspørsmålet; Hvordan kunne skuddene i Sarajevo starte en verdenskrig?

Hjelp settes stor pris på!

Tre nøkkelord;

* Grunner og opptakten til krigen

* Krigens gang

* Effektene av krigen

Hadde jeg vært sensor og en kandidat ikke hadde penset inn på en av disse så ville det vært et klart minus.

Så har du jo hvor mye man skal fokusere på hver av disse tre punktene. Der må man nesten føle seg litt frem hva sensor og lærer mener er korrekt. Husk de har all makt. Prat de etter munnen selv om du føler du brenner inne for mye mer. :)

Lenke til kommentar

Vis du har lyst å sjokkere læreren din ville eg lest litt om den Tyske strategien som de nesten lykkes med.

Og en veldig fin ting å vite er

Tyskland var best Taktisk men helt tragisk lite strategisk.

Ka mener eg med dette?

Tyskland vant så godt som alle slag i begynnelsen, men de brøt nesten alle avtalene sine, og ødelagte strategiske venner, fordi det var et bedre taktisk valg.

Husk at Tyskland erklærte krig på Frankrike og ikkje motsatt, men hadde Frankrike erklært krig på Tyskland vis de ikkje gjorde det? Frankrike hadde en allianse med Russland som sa at vis noen av de var i krig skulle den andre hjelpe til. Tyskland håpet på å ødelegge Frankrike før Russland greide å mobilisere troppene sine. Og vi fikk den store skyttergravskrigen.

Et hint, se "En Dag Uten Krig", er basert på ekte hendelser, og sensor blir nok glad for å høre at du har hørt om denne hendelsen. Som faktisk har fått alt for lite oppmerksomhet.

Hvorfor ble krigen startet? Der har du mye bakgrunnshistorie, men enkelt og greit så har du prinsen som blir skutt. Dette alene gjorde IKKE at det ble krig, men det som skjedde etterpå. Østerike-Ungarn ga veldig mange krav til Serbia, Serbia godtok alle utenom 1. Og det var at Østerike-Ungarn skulle få lov å ha sin egen etterforskning av saken. Da sendte Østerike-Ungarn en henvendelse til Tyskland der de spurte om de ville hjelpe de og noe annet eg ikkje husket. Og Keiseren svarer at de vil få hjelp uansett, et ubetinget ja. Igjen, ingen stor strateg. Når Østerike-Ungarn angriper Serbia blir Russland sur fordi de ser på seg selv om beskytterne av de slaviske (litt feil tror eg, husker ikkje helt navnet). Russland erklærer krig på Østerike-Ungarn, da må Tyskland erklære krig på Russland. Tyskland vet at Frankrike igjen vil erklære krig, de venter en dag på en erklæring, men når de ikkje får noe slikt så finner de ut at vis de vil slippe unna en tofrontskrig må de bare angripe med en gang og prøve å kvitte seg med Frankrike før det er for sent. Når de da går gjennom Belgia for å komme lettere til Frankrike. Da angriper de en Nøytral stat og England må no erklære krig på Tyskland fordi de har garantert at Belgia skal få være anonyme.

Du kan alltids si at England angrep fordi de var med i samme allianse som Frankrike og Russland. Men denne alliansen var veldig svak, og England hadde aldri garantert at de ville hjelpe. Men når Tyskland angriper Belgia må de. Fordi de har garantert Belgia sin nøytralitet.

Syntes at bakgrunnen for 1.verdenskrig er mye gøyere enn selve krigen. Men anbefaler å bruke mye tid på bakgrunnen fordi det er det som er spennende. Og du kan gi grunnen til at det blir en så stor krig. En liten krangel nede i Serbia gjøres om til en krig mellom alle de store europeiske stormaktene og senere også USA.

Men grunnen var alle alliansene som oppstod i Europa, kanskje gå inn på dette? Kan ikkje så mye om det selv, men kan sikkert finne en link eller to.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ingen erfaring hvordan muntlig eksamen foregikk under 1.verdenskrig, da jeg er født i 1990. Regner dog med at du har fått som tema å gjøre greie for i 1.verdenskrig. Viktige punkter finner du under

• Imperialisering, stormaktene Tyskland, Frankriket og Storbritannia kjempet om kolonier. Disse ble innbladet i krigen, derav navnet verdenskrig.

• Nasjonalisme, alle land ville være best

• Tyskland ga Østerriket-Ungarn blankofullmakt til å angripe Serbia, dette vil si at Tyskland stod på Østerriket-Ungarns side hvis de skulle bli angepet tilbake av Serbia.

• Drapet på kronprins Franz Ferdinand.

Men Imperialisering er det viktigste og er den utløsende årsaken til at det ble en krig. Dette er 3.klasse VGS pensum, men satser du på en god karakter er det viktig å nevne Industrialiseringa, Nasjonalisme og Impeialisering.

Lykke til :)

Endret av Tobias.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234
Når den prinsen eller hva det var ble drept, erklerte landet som prinsen var fra krig mot folkeslaget som drepte han var. Siden det var mange allianser så endte hele Europa opp med og krige.

En veldig, veldig forenklet forklaring

*facepalm*

Franz Ferdinand fra Østerrike-Ungarn dro med sin kone på besøk til Serbia 28. juni i 1914. Serberne hadde nylig erobret noen områder, og mislikte at kronprinsen kom på besøk. Mange mistenkte at hans venneligheter var en maske for erobring av landet. Mange serbiske nasjonalister var også redde for at hvis folket så at Franz Ferdinand bare ville hjelpe, så ville ikke revolusjonen og drømmen om et Stor-Serbia gjennomføres (hvorfor lage opprør når de ikke har det så ille likevel?). Terroristorganisasjonen Den svarte hånd planla et attentat (som egentlig feilet, les mer på Wikipedia) og 19 år gamle Gavrilo Princip drepte både kronprinsen og hans kone.

Skuddene i Sarajevo var en utløsende årsak til 1. verdenskrig, men det var langt fra den eneste årsaken. Det var flere ting som spilte inn til opptrappingen av krigen: Kolonisering, kampen om markeder, sterk nasjonalisme, konflikter land i mellom om grenser, opprustning. Alliansene tvang stormaktene (utenom USA som holdt seg nøytral i begynnelsen) til å velge en side. Ikke glem at på denne tiden heller ikke fantes noen internasjonal organisasjon type FN.

De fleste fryktet for å miste noe, andre hadde ikke noe å tape.

Lenke til kommentar

Hvordan kunne skuddene i Sarajevo starte en verdenskrig?

Kort forklart:

- Østerrike/Ungarn erklærte krig mot Serbia etter skuddene i Sarajevo med blankofullmakt fra Tyskland.

- Russland startet mobillisering for å komme Serbia til unnsetning hvis det ble nødvendig.

- Tyskland som var i allianse med Østerrike/Ungarn krevde at Russland stanset mobiliseringen, noe russerne ikke tok sjansen på da det tok lang tid for dem å mobilisere. Dermed erklærte Tyskland krig mot Russland.

- Tyskerne fryktet tofrontskrig mellom Frankrike og Russland, og satset derfor på å ta ut Frankrike før Russland rakk å komme til unnsetning. (Schliefenplanen).

- For å ta ut Frankrike gikk tyskerne gjennom Belgia. Da Storbritannia hadde garantert Belgia nøytralitet, måtte de reagere da tyskerne krenket denne nøytraliteten.

- Og vips, skuddene i Sarajevo startet en kjedereaksjon som resulterte i 1. verdenskrig. Men det er viktig å påpeke at skuddene var en utløsende faktor, ikke hovedårsaken til krigen.

Lenke til kommentar
Franz Ferdinand fra Østerrike-Ungarn dro med sin kone på besøk til Serbia 28. juni i 1914. Serberne hadde nylig erobret noen områder, og mislikte at kronprinsen kom på besøk. Mange mistenkte at hans venneligheter var en maske for erobring av landet. Mange serbiske nasjonalister var også redde for at hvis folket så at Franz Ferdinand bare ville hjelpe, så ville ikke revolusjonen og drømmen om et Stor-Serbia gjennomføres (hvorfor lage opprør når de ikke har det så ille likevel?). Terroristorganisasjonen Den svarte hånd planla et attentat (som egentlig feilet, les mer på Wikipedia) og 19 år gamle Gavrilo Princip drepte både kronprinsen og hans kone.
Har noen spørsmål til det her. Ifølge wikipedia så hadde Østerrike-Ungarn tatt kontroll over Bosnia, og de dro dit for å understreke dette. Men ulike kilder oppgir ulike svar. En annen kilde sier de var på besøk for å inspisere troppene sine. Noen fler som vet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...