Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov for arkitekter å holde igjen ferdigattest pga. manglende betaling?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg eier en leilighet i et lite borettslag ( 10 leiligheter) som ble opprettet i 2007. Det har blitt gjort mye feil fra opprinnelig styre (et styre som ble opprettet av utbygger bare for å ha et styre på papiret) som har ført til at vi har måttet kaste det gamle styret og få et nytt på plass. Etter en del graving i gammel moro viser det seg at det ikke eksisterer ferdigattester på leilighetene. Arkitektene som skal utstede disse holder disse igjen fordi utbygger ikke har gjort opp for seg. Utbygger er nå helt ute av bildet når det gjelder borettslaget, og er i ferd med å gå konkurs. Mitt spørsmål er da som følger: Har arkitektene lov til å straffe oss som uskyldig tredjepart i denne saken? Vi sitter jo nå med leiligheter som er umulige å selge fordi ferdigattestene ikke er på plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å gi noe som ligner på et sikkert svar uten mye mer info, men jeg kan skyte litt fra hofta:

 

Avtalen mellom utbygger og arkitekten avgjør om arkitekten er berettiget til å stanse arbeidet, herunder holde igjen ferdigattesten. Arkitekten får ikke plikt til å arbeide gratis selv om dere har gått inn som andelseiere.

 

Utgangspunktet ditt er altså feil - dere "straffes" ikke, men dere får ikke bedre rettslig posisjon enn den utbygger hadde. Utbygger har sannsynligvis misligholdt sine avtaler både med dere og med arkitekten. Dere får ikke dermed krav mot arkitekten som ikke utbygger ville hatt. Muligvis kan dere kreve ferdigstillelse mot å betale arkitekten (evt. få en annen arkitekt til å ustede ferdigattest), men det beror på avtalen(e).

 

Jeg nevner at dette hofteskuddet kan være bom på låveveggen dersom det er kontraktsforhold her jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...