Gå til innhold

Lovskole eller lov skole?


Romy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er vel en av de vakre sidene ved norsk. En av de sidene som gjør at poeter river seg i håret av hvorfor noen kan påstå at norsk, med en så tynn ordbok, kan brukes som språk i det heletatt. Engelsk har f.eks et større utvalg av enkeltord, men man har på ingen måte samme frihet til å sette sammen ord for å lage nye meninger, som vi har på norsk :)

 

Om man går inn for saken, så vil man nok innse at kun et fåtall av de ordene vi bruker i dagligtale står oppført i en norsk ordbok. Det går rett og slett på at norsk er bygd opp på en fundamental annen måte enn f.eks engelsk. Vi bruker "lego", engelskmenn bruker "ord". (F.eks slå opp "dagligtale", tviler sterkt på at du finner det, men akseptabel norsk er det.)

 

Prøv f.eks å slå opp "badehånduk" i en norsk ordbok. Det er i prinsippet 3 ord som er slått sammen. Uten at noen kan si noe på det. (Man kan vel krangle lenge om det faktisk heter "badehåndduk" eller "badehånduk" dog.)

 

Vi står rimelig fritt til å sammenslå ordkombinasjoner vi selv måtte føle for :)

 

Norsk er som Lego... og det er vakkert, etter min personlige mening :)

 

PS: Dette er fra menigmann. Om noen som har faktisk kunnskap om temaet irettesetter meg, så setter jeg merkelig nok pris på det :)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Prøv f.eks å slå opp "badehånduk" i en norsk ordbok. Det er i prinsippet 3 ord som er slått sammen. Uten at noen kan si noe på det. (Man kan vel krangle lenge om det faktisk heter "badehåndduk" eller "badehånduk" dog.)

Jeg tror de fleste vil si at det verken heter badehåndduk eller badehånduk (som er meningsløst), men badehåndkle. Og badehåndkle står iallfall i mine norske ordbøker, til og med i to versjoner, badehåndkle og badehandkle.

Lenke til kommentar

Jeg driver og lærer meg arabisk og det er et vakkert språk. Norsk er langt mer ord fattig ifh arabisk.

 

En vanlig arabisk ordbok er på ca 1500 sider. Som brukes under skole/kurs. Norsk ordboka jeg hadde på skolen var på 200 sider:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...