Teleskopos Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Dette er helt utrolig. Hvorfor skal ikke frie mennesker få bestemme selv om de vil oppgi eller skjule sin fødselsdato og alder for offentligheten? Forunderlig nok er ikke fødselsnummer, fødselsdato og alder definert i loven som "sensitive personopplysninger." Hvorfor ikke? Hvorfor skal vi finne oss i at vår alder skal formidles til offentligheten? La oss nå kreve at fødselsdato og alder blir anerkjent som sensitiv personopplysning! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 For å fjerne informasjonen, må man registrere seg med e-postadresse og passord. Da blir vel det neste at e-postadresse og passord legges ut, sånn helt plutselig! Men seriøst: når man faktisk har registrert en bruker med passord fra før, da kunne de i det aller, aller minste sendt en mail på forhånd med informasjon om dette! Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 For å fjerne informasjonen, må man registrere seg med e-postadresse og passord. Da blir vel det neste at e-postadresse og passord legges ut, sånn helt plutselig! Det gjør de allerede. Ikke passord såklart, men e-postadresser legger de ut for de de har tydligvis. Hvorfor ellers skulle det være et felt for e-post i det avanserte søket? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Men denne metoden funker som sagt ikke lenger. Folkeregisteret har strammet inn på reglene. Med andre ord er akkurat det som beskrives et ikke-problem, og totalt unødvendig å dra inn i tråden. Dessuten står ikke årstall, kun dato, og jeg ser egentlig ikke problemet, strengt tatt. Og om du vil fjerne det så sender du en e-post eller fikser det selv via innlogging. Og er du (som det virker som mange i denne tråden er) superparanoid tar du på deg hansker og ringer fra en telefonkiosk. Daaaah. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvorfor skal ikke frie mennesker få bestemme selv om de vil oppgi eller skjule sin fødselsdato og alder for offentligheten? Fordi det i alle tider har blitt definert som en offentlig opplysning. Din fødselsdato kan blant annet stå i kirkebøker og andre offentlig tilgjengelige registre. Det er offentlig kjent at de fleste av oss er født. Men at man skal ha rett til å reservere seg fra publisering av fødselsdato på søkeregistre som Eniro er en helt annen sak. Der mener jeg at det bør kreves såkalt aktivt samtykke. Forunderlig nok er ikke fødselsnummer, fødselsdato og alder definert i loven som "sensitive personopplysninger." Hvorfor ikke? Fordi det ikke er noen sensitive opplysninger - de forteller intet sensitivt om noen som person. Fødselsnummer er ikke mer enn et "identifikasjonsnummer" på samme måte som et bilnummer. Fødselsnummer har alltid vært offentlig tilgjengelig, men aldri offentlig publisert. Jeg har i alle år kunnet ringe til folkeregisteret for å få tak i et fødselsnummer. Fullt fødselsnummer har vært publisert på papirbaserte skattelister fra det ble innført. La oss nå kreve at fødselsdato og alder blir anerkjent som sensitiv personopplysning! Du er 50 år for seint ut. Og hva er sensitivt i noen alder eller fødselsdato. Gjør det noe om jeg kan finne ut at du er født den dd.mm.yy. Kan jeg da finne ut noe sensitivt om deg. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 dette har da virkelig ikke spesielt stor betydning. Om noen virkelige badguys skulle ønske å finne det hadde de funnet det ut likevel. Og for oss "vanlige" fjerner det bare et par eventuelle søk videre for å finne det...(facebook osv osv)... Lenke til kommentar
Lagenfedraough Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 På birthday.no ligger navn, adresse, fødselsdato og år. Svensk tjeneste, så kan være vanskelig å få ting fjernet derfra. Hvis man finner personnummeret til en person har man ingen problemer med å finne for eksempel sykdomshistorie, siden det eneste de spør om når man ringer sykehus/legekontor er fødselsnummer og navn. Det som hadde vært mere riktig for telefonkatalogen er å føre opp årstallet eller alderen på personen. Oftere jeg vet at personen, for eksempel "Per Hansen" er ca. 30 år gammel enn at han er født 31. Desember. Men dette vil de ikke tjene penger på i form av blomstersalg og annet tull til de som vil gratulere. Jeg er nå borte fra telefonkatalogen.no og kommer nok ikke til å melde meg inn igjen hverken på nett eller papirutgave. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Riktig. Det blir opp til den enkelte organisasjon og bedrift å velge hvilken praksis de skal føre. Mange praktiserer nok med får dårlig praksis. Men det går an, om de ansatte får instruks og opplæring: Å få til at den som oppsøker informasjon fra dem, kun kommer så så langt på vei. At noen typer informasjon aldri oppgis over telefon og slikt. Men igjen, her er nok datamaskiner mye mer strukturerte til å utføre slike oppgaver, enn menneskene noen gang vil bli. Du vil alltid finne en person, på ett eller annet tidspunkt som gjør forårsaker en blemme. Det er jo derfor sosial engineering (engelsk "dataterminologi", emne: sikkerhet) fungerer såpass bra som det gjør. Endret 9. juni 2009 av G Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Personnummer skal behandles som sensitiv informasjon og ikke spres. Fødeslsnummer (som er dato, måned og år) kan, så vidt jeg vet, spres for alle vinder uten at noen kommer å tar deg. Feil, fødselsnummer er alle 11 sifferne, dvs fødselsdato og personnummer, som er de 5 siste. Som henvist til i en av mine tidligere poster. Fødselsnummer, dvs fødselsdato og personummer er ikke sensitiv informasjon. My bad Bolson. Surret med benevningene Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 rimelig glad for at jeg ikke er oppført i den dritt katalogen Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) det står jo bare dato og måned ikke år. Er det så farlig da? Det står navn og adresse også. Gå så på skattesøk, så finner du fødselsåret. Gå så til: http://ranvik.net/privat/fnummer/fnummer.html Slå opp rett år og fødselsdato. Gå så til faslegesøk Start øverst på lista. Når du kommer inn, vet du riktig fødselsnummer. Så kan du bytte adresse, søke om kredittkort eller finne på annen fanskap. Edit: Det er visst ikke så enkelt lenger å skifte adresse. Det er jo bra! Endret 9. juni 2009 av Gaute65 Lenke til kommentar
Largie Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Gaute65, dette er helt klart en sikkerhetsrisiko og man får krysse fingre at MinFastLege-funksjonen har en anti-hammering-funksjon for slike forsøk. Hovedfeilen er at den ikke tvinger deg å opplyse f.eks 1 pin-kode fra skattekort (eller minid-kortet). Regner med at FastLegebiten og tilsvarende tjenester blir lagt under minid om ikke lenge... Lenke til kommentar
Fjodorgrim Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Fatter ikke åssen de har fått med Georg Apenes på dette, han pleier jo å være rimelig streng .. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 @Gaute65: Problemet her er ikke fødselsnummer, men at man utvikler tjenester med fødselsnummer kombinert med opplysninger som lett kan finnes som innlogging. At en offentlig etat gjør det er nærmest kriminelt. Fødselsnummer er aldri ment brukt til noe slikt, og skal det brukes må det kombineres med med sikre autentiseringsmetoder. Datatilsynet har vært meget klare i denne sammenheng, og sier klart at dette er ikke et bruksområde for fødselsnummer. Tiltroen til fødselsnummer som "hemmelig" og brukbart til slike tjenester er så stor blant mange at jeg tror eneste muligheten til å bli kvitt dårlig bruk av fødselsnummer er å gjøre som svenskene, gjøre alle offentlig tilgjengelige. @Largie: Enig, alle offentlige tjenester bør legges inn under MinId snarest mulig. I tillegg bør løsninger ala de AltInn har brukes, dvs at koder fra skattekort gir tilgang til de første nivåene, mens tilgang til de mest sensitive nivåene krever tilleggsautentisering. @Fjodorgrim: Som nevnt flere ganger, offentligjøring av fødselsdato er ikke i strid med personvernloven, og da er det lite Datatilsynet formelt kan gjøre. Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Nå ser det jammen ut som om fødselsdatoene er fjernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå