Gå til innhold

skuffet ubuntubruker trenger hjelp til å finne ny distro


Anbefalte innlegg

rpmfusion-pakkebrønnen har ufrie drivere for det meste av hardware. (Og masse andre nyttige pakker mtp. media, codecs osv)

 

Jeg har aldri opplevd Fedora som knot på den måten, men det er kanskje fordi jeg vet hvor jeg skal lete og legger til rpmfusion som noe av det første jeg gjør..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei pkg.

Siden din notebook stadig vekk krasjer, vil jeg anbefale deg å kjøre Knoppix. (hvis du kan få brent en CD da.. )

Knoppix er en Debian basert LIVE CD som kjører rett fra cd plata uten å røre harddisken. I tillegg autodetecter den alt av hardware.

 

Iallefall intill du får deg ny PC og får brukt nettbank uten å være redd for at maskinen krasjer.

Det var min kjappeste og enkleste løsning iallefall :)

 

http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/index-en.html

og

http://www.linux-magazine.com/online/blogs..._netbooks_redux

 

som har noen små tips.

 

good luck ;)

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

 

Det er hva man er vant til som er det enkleste. Grunnen til at jeg syntest mint er det letteste, er fordi det kommer klar med masse pakker instalert, det være seg blant annet mulighet for avspilling av mp3, video osv. Også en bred pakkebrønn, og et program kalt synaptics som gjør det latterlig enkelt å installere nye programmer.. Fedora har vel ikke dette ?

Fedora bruker Yum som backend(apt i Ubuntu) og det finnes flere fine Gui(lignende Synaptic) til Yum, finnes vel også Synaptic-rpm om jeg ikke tar helt feil.

 

Fedora er mer knot enn Ubuntu og Mint, blant annet hvis du har hardware som ikke er støttet av frie drivere så gjør ikke Fedora jobben veldig enkel for deg, sånn som Ubuntu. Hvis du skal bruke Fedora anbefaler jeg denne siden Fedora Faq, som gir deg ganske mange enkle å følge guider til litt enkle ting som alle trenger.

 

Litt tilføyinger ang. Fedora: Denne, Personal Fedora 10 Installation Guide, er ganske grei å se på når du setter opp Fedora. Blir vel ett alternativ til Fedora Faq.

 

Av Yum GUI så syntes jeg YumEx er ganske grei å bruke, kopier og lim inn i terminalen (som root)

yum -y install yumex

 

Selv om Fedora kun kommer med fri programvare, så er det ikke noe problem å legge til proprietære drivere, programvare, codecer osv. Som Sokkalf nevner så har RPM Fusion det meste av dette. Skal du ha inn driveren til ett nvidia skjermkort så er det bare å legge til kmod-nvidia pakken fra RPM Fusion. Ett par steg ekstra i forhold til Ubuntu, men bør være overkommelig for de fleste.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Står jo ikke noe på moblin sine sider om at det må vere en atom cpu?

 

Tja, det står som følger:

Moblin is focused on providing an open source Linux-based system for

next generation devices, primarily those based on Intel Atom* hardware

og

Will Moblin run on my laptop?

You may be able to run Moblin on your laptop, if it has similar

specifications to supported netbooks. It's not our intention to provide wide

support for laptop or desktop machines.

 

I tillegg kjører ikke Moblin på min Asus Eee 900 - jeg forstod det slik at dette var fordi denne har en Celeron-prosessor og ikke Atom.

Lenke til kommentar
Største forksjellen mellom fedora og mint ( ubuntu ) er at fedora først og fremst bruker KDE, og Ubuntu FoF Gnome...

Mint bruker KDE 4, Ubuntu bruker Gnome, Kbuntu bruker KDE 4, Fedora bruker Gnome som standard men det finnes også versjon med KDE 4 som jeg personlig synes er bedre enn Kubuntu med tanke på integrasjo osv.

Når sluttet mint med gnome?

 

Enkle og greie distroer og deres vindusbehandlere

Ubuntu: Gnome , Kubuntu: KDE, Xubuntu: XFCE

Fedora: Gnome, men fåes nå også med KDE

Mint: gnome

Mandriva: KDE, men har i mange år også kommet med både gnome og xfce utgaver

PCLinuxOS: KDE

 

Merk at man på stort sett alle distroer kan installere andre vindubehandlere, feks sudo apt-get gnome-desktop i kubuntu.

Lenke til kommentar
Fedora: Gnome, men fåes nå også med KDE

+ Xfce. Installerer du fra dvd'en så kan du velge hvilket skrivebord du ønsker (vært slik siden FC5, eller tidligere). Velger du en live cd så er det kun ett som er inkludert, de andre må evt lastes ned og installeres i etterkant (dette gjelder vel stort sett de fleste distroer).

 

Edit: Ser ut til at Fedora 11 ble sluppet i dag :)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Fedora: Gnome, men fåes nå også med KDE

+ Xfce. Installerer du fra dvd'en så kan du velge hvilket skrivebord du ønsker (vært slik siden FC5, eller tidligere). Velger du en live cd så er det kun ett som er inkludert, de andre må evt lastes ned og installeres i etterkant (dette gjelder vel stort sett de fleste distroer).

 

Edit: Ser ut til at Fedora 11 ble sluppet i dag :)

Kunne ikke huske at FC7 støtta xcfe, jaja, man lærer noe nytt hver dag ^^

Lenke til kommentar

Yum har da blitt mye raskere, var vel mellom 6 og 7, eller 7 og 8 hvor det var en markant ytelses økning. Utover det så syntes jeg den har brukemessig vært den samme. Men jeg har stortsett brukt yum extender (yumex) og terminalen. Kan kanskje være kjekt å legge til pakken yum-fastestmirror, og evt noen andre yum utvidelser.

 

Edit: Hmmm kanskje disse siste postene skulle vært flyttet over i kafeen eller ett annet passende sted ;)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...