Gå til innhold

skuffet ubuntubruker trenger hjelp til å finne ny distro


Anbefalte innlegg

Hei

 

Bakgrunnen til spm

Har kommet i den kinkinge situasjonen at mens jeg bor i Japan for et halvt år, måtte jeg reformatere pc'en, men tok ikke med recovery-cd'en til Vista. De der hjemme finner den heller ikke, så ser ut som om jeg må klare meg uten mens jeg er her. Det første jeg gjorde var å installere windows7, men får stadig vekk blåskjermer som jeg ikke får gjort noe med. Prøvde også xp, men er tydeligvis ikke drivere til min notebook (som kom med vista) i xp, så ingen lyd og sykt hakkete skjerm. Det var da jeg prøvde å installerte linux også, næremere bestemt ubuntu. Ble positivt overrasket over hvor bra det var (selvom terminalen fremdeles er skummel :p). Nåh, problemet er imidlertid at jeg har fått flere kræsj ved booting av ubuntu, noe som jeg ikke har kunnet gjøre annet med enn å reformatere. Har kanskje reformatert pc'en tilsammen ti ganger siste måneden...

 

Så spørsmålet mitt er egentlig veldig enkelt; hvis du skulle anbefalt meg en distro som

- funker flott til enkle oppgaver som surfing på nettet, skriving og lytting til musikk

- er stabil

- ikke krever mye bruk av terminalen :p

hvilken ville du anbefalt?

 

Har sett på flere alternativer, men trenger litt "eksperthjelp" til å finne the right one for me :D

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus f3se

Model name Intel® Core2 Duo CPU T5450 @1.66GHz

Frequency 1000.000 MHz

L2 cache 2048 KB

ATI Technologies Inc RV530LE [Radeon X1600]

 

Har det mye å si?

 

---------------------------------

 

Har tittet litt rundt, og virker som openSUSE, Mandiva og Fedora er de mest anbefalte til mitt behov. Noen som bruker dem/har synspunkter? (når dere står opp i Norge :p)

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Ubuntu kræsjer ikke sånn uten videre, så om du både får kræsj i Ubuntu og masse blåskjermer i Windows7, så høres det veldig ut som hardwarefeil. Da vil ingen ny distro hjelpe deg.

 

Jeg liker også Fedora, men usikker på om det ATI-kortet virker med en åpen driver.. hvis ikke, så er nok ikke Fedora det beste valget.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Ubuntu kræsjer ikke sånn uten videre, så om du både får kræsj i Ubuntu og masse blåskjermer i Windows7, så høres det veldig ut som hardwarefeil. Da vil ingen ny distro hjelpe deg.

 

sier meg enig. (om du liker Ubuntu så er det ingen grunn til å bruke noe annet enn Ubuntu uansett.)

 

få noen med peil til å se på maskinen. kræsj og blåskjermer kommer som oftest p.g.a. av... noe. de kommer ikke helt uten grunn.

Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Hehe, vet at slike ting ikke kommer av seg selv, men nå skal denne notebooken ut av tjeneste snart uansett, så trenger bare at det fortsetter å fungere noenlunde enn så lenge. (å prøve å få noen her til å se på den tror jeg kan bli vanskelig, satt i en halvtime i mobilsjappa i dag bare for å få betalt en regning, tør ikke tenke på hvordan det skulle vært om jeg skal prøve å forklare hvordan hardwarefeil jeg har :/ )

 

Har egentlig ingen preferanser for distro, selvom Ubuntu kanskje er litt kjedelig. Men det er jo ikke som om jeg har noe å tape her, så da laster jeg ned Fedora til neste kræsj ;)

 

edit:

kommer ny versjon om to dager, kjekt ^^;

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

må si meg enig ang. hardwarefeil. når du booter ubuntu har du muligheten til å kjøre mem-test. la den gå over natten, og se om du har minnefeil. hvis du finner ut av det kan det være så enkelt som å ta ut ene minnebrikken av maskinen, evt. kjøpe nytt minne for noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Hvis du får xp tl å funke, kan du vel lage en vista rec-disk derfra ?

Korleis?

 

 

 

Hver eneste gang jeg starter ubuntu får jeg heftig screen tearing før påloggingsskjermen kommer. Noen ganger går aldri screen tearingen bort. Så enkelt er det. Har også st i videoer før de laster ordentlig.

 

Har kjørt mem-test før (både i og utenfor ubuntu), men har ikke fått opp noe som skulle tilsi minnefeil. *However*, feilmeldingene i W7 hadde med minne å gjøre :p

 

Edit: skal finne meg noen av de søte små skrutrekkerne og om jeg kan finne noen ram-brikker her. If so, får jeg stikke bort på bruktmarkedet på Akihabara imorra. Merker jeg burde se etter på brikkene?

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Om du skulle bytte distro, hva med Easy Peasy (har ikke testet den selv, da jeg ikke har noen netbook). Det er en ubuntu basert distro tilpasset netbooks. Flere av de andre "store" har vel også kommet/kommer med netbook tilpassede utgaver av side distroer.

 

Som de andre nevner, så vil jeg også tro at det er driver og/eller hardware problemer du sliter med, da spiller os'et liten rolle.

 

Ellers så skulle de fleste av de store/populære distroene (ubuntu, mint, fedora, opensuse, mandriva o.l) fint dekke ditt behov.

Lenke til kommentar
Hvis du får xp tl å funke, kan du vel lage en vista rec-disk derfra ?

 

Uansett: linux mint er det enkleste du kommer borti. Ligner litt på ubuntu. Fedora er vel mer komplisert enn ubuntu ?

Fedora ligner litt på ubuntu, hvertfall på overflaten. Jeg er ny i linux selv og har prøvd både Mandrake (Mandriva), Ubuntu og Fedora nå. Så langt liker jeg Fedora klart best. Jeg har sålangt opplevd det som bedre og ikke mye vanskeligere enn ubuntu.

Anbefaler Fedora. Det har alt du trenger.

Lenke til kommentar
Hvis du får xp tl å funke, kan du vel lage en vista rec-disk derfra ?

 

Uansett: linux mint er det enkleste du kommer borti. Ligner litt på ubuntu. Fedora er vel mer komplisert enn ubuntu ?

Fedora ligner litt på ubuntu, hvertfall på overflaten. Jeg er ny i linux selv og har prøvd både Mandrake (Mandriva), Ubuntu og Fedora nå. Så langt liker jeg Fedora klart best. Jeg har sålangt opplevd det som bedre og ikke mye vanskeligere enn ubuntu.

Anbefaler Fedora. Det har alt du trenger.

 

Takk

 

var ikke lengre svar jeg trengte :)

Lenke til kommentar

Største forksjellen mellom fedora og mint ( ubuntu ) er at fedora først og fremst bruker KDE, og Ubuntu FoF Gnome...

 

Det er hva man er vant til som er det enkleste. Grunnen til at jeg syntest mint er det letteste, er fordi det kommer klar med masse pakker instalert, det være seg blant annet mulighet for avspilling av mp3, video osv. Også en bred pakkebrønn, og et program kalt synaptics som gjør det latterlig enkelt å installere nye programmer.. Fedora har vel ikke dette ?

 

Men uansett... Jeg installerte XP da jeg hadde lignende problem som deg, deretter installerte jeg et program fra acer ( har acer-pc ) som lagde en gjenopprettingsdisk. Den hentet filene fra en skjult partisjon på harddisken, og dette bør funke på din også hvis asusen din har samme løsning.

Lenke til kommentar
Største forksjellen mellom fedora og mint ( ubuntu ) er at fedora først og fremst bruker KDE, og Ubuntu FoF Gnome...

 

Det er hva man er vant til som er det enkleste. Grunnen til at jeg syntest mint er det letteste, er fordi det kommer klar med masse pakker instalert, det være seg blant annet mulighet for avspilling av mp3, video osv. Også en bred pakkebrønn, og et program kalt synaptics som gjør det latterlig enkelt å installere nye programmer.. Fedora har vel ikke dette ?

 

Men uansett... Jeg installerte XP da jeg hadde lignende problem som deg, deretter installerte jeg et program fra acer ( har acer-pc ) som lagde en gjenopprettingsdisk. Den hentet filene fra en skjult partisjon på harddisken, og dette bør funke på din også hvis asusen din har samme løsning.

Fedora har noe lignende system som Synaptic PM. Har hørt at Fedoras største fortrinn er at de har mange pakkebrønner og alltid kommer med de nyeste oppdateringene. Men det kommer ikke mange ferdiginstallerte programmer da. Men en enkel tekstbehandler, internett, e-postklient, lyd- og videoavspilling + litt småtteri følger med, og installering av nye programmer er lett.

Lenke til kommentar
Største forksjellen mellom fedora og mint ( ubuntu ) er at fedora først og fremst bruker KDE, og Ubuntu FoF Gnome...

Mint bruker KDE 4, Ubuntu bruker Gnome, Kbuntu bruker KDE 4, Fedora bruker Gnome som standard men det finnes også versjon med KDE 4 som jeg personlig synes er bedre enn Kubuntu med tanke på integrasjo osv.

 

Det er hva man er vant til som er det enkleste. Grunnen til at jeg syntest mint er det letteste, er fordi det kommer klar med masse pakker instalert, det være seg blant annet mulighet for avspilling av mp3, video osv. Også en bred pakkebrønn, og et program kalt synaptics som gjør det latterlig enkelt å installere nye programmer.. Fedora har vel ikke dette ?

Fedora bruker Yum som backend(apt i Ubuntu) og det finnes flere fine Gui(lignende Synaptic) til Yum, finnes vel også Synaptic-rpm om jeg ikke tar helt feil.

 

Fedora er mer knot enn Ubuntu og Mint, blant annet hvis du har hardware som ikke er støttet av frie drivere så gjør ikke Fedora jobben veldig enkel for deg, sånn som Ubuntu. Hvis du skal bruke Fedora anbefaler jeg denne siden Fedora Faq, som gir deg ganske mange enkle å følge guider til litt enkle ting som alle trenger.

Lenke til kommentar
Største forksjellen mellom fedora og mint ( ubuntu ) er at fedora først og fremst bruker KDE, og Ubuntu FoF Gnome...

Mint bruker KDE 4, Ubuntu bruker Gnome, Kbuntu bruker KDE 4, Fedora bruker Gnome som standard men det finnes også versjon med KDE 4 som jeg personlig synes er bedre enn Kubuntu med tanke på integrasjo osv.

 

Det er hva man er vant til som er det enkleste. Grunnen til at jeg syntest mint er det letteste, er fordi det kommer klar med masse pakker instalert, det være seg blant annet mulighet for avspilling av mp3, video osv. Også en bred pakkebrønn, og et program kalt synaptics som gjør det latterlig enkelt å installere nye programmer.. Fedora har vel ikke dette ?

Fedora bruker Yum som backend(apt i Ubuntu) og det finnes flere fine Gui(lignende Synaptic) til Yum, finnes vel også Synaptic-rpm om jeg ikke tar helt feil.

 

Fedora er mer knot enn Ubuntu og Mint, blant annet hvis du har hardware som ikke er støttet av frie drivere så gjør ikke Fedora jobben veldig enkel for deg, sånn som Ubuntu. Hvis du skal bruke Fedora anbefaler jeg denne siden Fedora Faq, som gir deg ganske mange enkle å følge guider til litt enkle ting som alle trenger.

 

Danke schön :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...