Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med meg? Mulig søvnparalyse?

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Kjetil|

Aller først vil jeg si at det jeg skriver her er 100 % sant! Skjønner ingenting selv, så håper på en mulig forklaring her.

Det hele startet for et par uker siden da jeg skulle til å legge meg til å sove. Jeg la meg på senga og lukket øynene. Da jeg hadde ligget en stund, fikk jeg en skikkelig merkelig følelse i kroppen. Det var akkurat som om en / flere personer skulle holdt meg fast ned mot senga. Da tenkte jeg at noe virket merkelig og dermed satte jeg meg opp for å skru på lyset for å se om noen tullet med meg. ( Selv om jeg viste at jeg var alene hjemme. Ok, det er her det begynner : Det som skjedde var at jeg ikke klarte å røre en eneste kroppsdel. Eller rettere sagt så klarte jeg å røre de, men jeg klarte ikke reise meg. Følelsen var som at noen holdt meg nede med tvang.( selv om jeg var aleine). Deretter fikk jeg ekle krampetrekkninger i brystet som det ikke er mulig å beskrive. Når jeg merket dette ble jeg redd og skjønnte absolutt ingenting. Det var som å ligge i bevisthet, men alikevel ikke kunne kjempe i mot på noen som helst måte. Klarte å reise overkroppen litt. men ble dyttet ned igjen straks. Slik holdt det på en stund og plutselig ga det seg.

Det første jeg tenkte var at jeg hadde drømt et eller annet som var virkelighetsnært og deretter våknet. Men jeg tenkte også tanken om det overnaturlige (gjenferd/spøkelse) selv om dettte er noe jeg ikke tror på. Jeg har ikke sagt noe om det som skjedde til noen fordi jeg trodde at det fantes en naturlig årsak til dette.

Så skjedde det på nytt for nøyaktig 12 minutter siden. Jeg la meg på rommet og skulle til å sove med tv'en på. Jeg lukket ikke øynene en gang før den samme følelsen som jeg beskrev tidligere kom igjen. Det som er rart her er at jeg var 100% bevisthet hele tiden og dette er jeg sikker på fordi jeg kunne se tv'en til alle tider! Denne gangen ble jeg vridd mot sidene i senga og jeg ble selvfølgelig redd og prøvde å reise meg opp for å komme meg vekkk fra det. Dette gikk heller ikke så jeg prøvde å bare legge meg ned helt rolig for å håpe at det snart skulle gi seg. Det ga seg ikke så jeg fortsatte med å strebe å komme meg løs fra dette, som skremte meg utrolig mye. Jeg ble faktisk så redd etterhvert at jeg begynte å skrike. Dette var noe jeg ikke klarte. Jeg brølte ut alt jeg orket, allikevel kom det ikke ut noe særlig lyd. Det føltes som om noen kvelte meg, men allikevel ikke gjorde det. Det samme som skjedde denne gangen var at jeg pluselig klare å røre meg normalt igjen.

Så nå lurer jeg: Kan det finnes noen naturlig årsak til noe så merkelig som det jeg har opplevd? eller har jeg rett og slett blitt syk i hodet? Er faktisk redd for å legge meg til å sove i gjen nå!!

For dere som tror dette er tull og bare noe jeg finner på, så beklager jeg at jeg ikke har forklart bra nok så dere kan sette der inn i følelsen. Hadde aldri verden giddi å funnet på noe så dumt, og ikke er det spesielt morsomt.

Takker på forhånd for svar, og har dere en eneste anelse om hva det kan være, så skrik det ut! Jeg begynner å bli litt desperat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen din sover, hjernen din er våken. Noe mer kan jeg ikke om fenomenet, men det er helt naturlig, så et innslag om det på Newton når jeg var mindre. Tenk på det som det motsatte av å gå i søvne, om du vil.

EDIT: For sen, SCV svarte før meg:(

Endret av President1447
Lenke til kommentar

Jeg har hatt sånn.. eller... jeg klarte ikke våkne øynene eller bevege meg! Men følte meg så våken! Følte jeg gikk i panikk... varte bare 10 sekunder. Når jeg våkna på morgenen følte jeg meg rar og visste ikke om jeg hadde drømt eller jeg virkelig ikke klarte å bevege meg eller noe... var helt jævli. Håper jeg ikke for det igjen!

Lenke til kommentar

Tenkte og på søvnparalyse. Hvis du følte deg lammet i kroppen på en måte. Det som kan hjelpe er å ligge på siden istedenfor på ryggen. Hvis det ikke forsvinner, så kan du ta det opp med legen, er enkelte sovemedesiner som kan hjelpe tror jeg.

Lenke til kommentar

Har fått akkurat det samme, men jeg jeg kunne skjønne noe annet en at det var en drøm dagen etter. Kroppen stivnet plutselig til haka ble som limt til brystet å der lå jeg. Prøvde å skrike men det gikk jo faen ikke.

Jæveligste følelsen noen sinne. Uff.

Lenke til kommentar

Hei, jeg gidder ikke å lese hele innlegget for å være ærlig, men har "kroniske" søvnparalyser. Dvs, jeg får det gjerne 1-3 ganger per natt, noen ganger ikke om jeg er heldig.

Et tips om du får det igjen: Ikke få panikk, ligg helt stille når du kjenner at det kommer og man føler seg ikke like mye "trukket ned" i sengen. Ta store pustedrag inn og ut og det vil gå fortere over. Et annet tips - når man har søvnparalyse skyldes det gjerne drømmer man har hatt som man våkner brått av, så det hender gjerne at ting som har skjedd i drømmeland faktisk vil få deg til å innbille det i virkeligheten. For eksempel, om du holder på å drept av en øksemorder kan du faktisk se denne øksemorderen sitte oppå deg når hvis du har øynene åpne (noe som ofte skjer av ubehagelige hendelser, hjernen våkner og øynene åpner seg automatisk). Derfor, lukk øynene om du har mulighet, det er faktisk noe av det eneste jeg til dels klarer å kontrollere (noen ganger vil de brått bli åpnet av en ubehagelig drøm, for eksempel at du tryner).

Jeg har aldri prøvd sovepiller mot SP, men jeg tror det er bullshit at det virker. Det skjer som oftest alltid dersom du sover på ryggen og har ustabil søvnrytme og legger deg/står opp med korte mellomrom eller sover lite (for min del kan det skje i hvilken som helst sovende stilling). Jeg finner det ikke ekkelt lenger selv, men faktisk litt underholdende å se hvilke "hallusinasjoner" som kan oppstå, selv om det faktisk har hendt et par ganger at de er så kraftige at jeg tror jeg skal dø.

Lenke til kommentar
Gjest Kjetil||
Har fått akkurat det samme, men jeg jeg kunne skjønne noe annet en at det var en drøm dagen etter. Kroppen stivnet plutselig til haka ble som limt til brystet å der lå jeg. Prøvde å skrike men det gikk jo faen ikke.

Jæveligste følelsen noen sinne. Uff.

Jepp, det var akkurat sånn det var. Første gang det skjedde var jeg også sikker på at det var en drøm, men andre gang lå jeg og så på tv. Jeg kan godt ha sovnet, men greia er at jeg så tv'en hele tiden og når det gikk over var tv' programmet kommet akkurat dit jeg hadde sett, så noe annet enn at jeg var i våken tilstand er jo vanskelig å tro:p Skumle greier altså!

Lenke til kommentar

Altså, det kan godt skje i innsovningsfasen, eller når som helst egentlig. Og som nevnt er du faktisk våken under en søvnparalyse, det er enkelt og greit alle deler i kroppen som er blitt satt til å hvile av hjernen (for at du ikke skal "utføre" ting du gjør i sovne, for eksempel å slå eller løpe, for å unngå å skade deg selv eller slite deg ut). Poenget er at noe skjer som gjør at du våkner brått eller ustabilt, og kroppen har ikke fått våknet enda. Så når du for eksempel vil skrike, sender hjernen en kommando til den kroppsdelen og handlingen som skal utføres, men det signalet blir blokkert og ikke utført (og dersom du prøver å utføre en handling gjør det som regel vondere å varer lenger etter mine erfaringer).

Ser ikke hvorfor det er så rart at du var paralysert men så det som skjedde på TVen, det har hendt et par ganger at jeg har sett på klokken og slikt når jeg opplever SPer og ser sekundviseren beveger seg. Du er faktisk våken og kan observere. Søvnparalyser kan som nevt skje når som helst, og styrken varierer etter hva som skjer og når du faser inn/ut av søvne og hvor brått dette skjer (hvor det i min erfaring er verst når du våkner av et mareritt). Du kan jo godt ha duppet av og hørt hva som skjedde på TVen, fått SPen og åpnet øynene og ha sett programmet mens SPen begynte å komme.

Det har hendt at jeg har fått et par søvnparalyser når jeg har tatt en napp på sofaen, men de er som regel mye mildere enn når du har sovnet skikkelig.

Endret av JensViking
Lenke til kommentar
Gjest Kjetil|

Først og fremst vil jeg bare si takk til alle som har svart på denne posten:) Er egentlig ikke noe redd for å oppleve det igjen, nå som jeg forstår at det er naturlig. For å være ærlig så synes jeg det er litt spennende nå i ettertid og tror derfor at jeg komme til å være mye roligere, dersom det skulle skje igjen:D

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til dette er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Har også hatt dette et par ganger, sist det skjedde fikk jeg den verste "old hag"-opplevelsen jeg har hatt noensinne. Følte at 'hun' satt oppå meg og prøvde å kvele meg, og jeg prøvde å skrike, men fikk det ikke til. Jeg var bevisst, for jeg hadde sovna foran lerretet, og kunne se et MSN-varsel blinke. Prøvde å skrike, men det gikk bare ikke, før plutselig, så kunne jeg røre meg igjen. Dette er desidert noe av det skumleste jeg har opplevd mens det skjedde, men når jeg tenker på det, så føler jeg ikke noe frykt for det heller, så... Det er iallefall normalt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...