b-real Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Kan jeg gå til bedriften jeg jobber for å be om å få ta ut feriepengene mine nå? Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Ja, det kan du. Men, jeg tror ikke de er nødt til å betale dem ut før i juni. Lever inn en skriftlig henvendelse så går det nok i boks. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Du kan kreve å få utbetalt feriepengene når du skal ha ferie. Uansett om det er i februar. Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Men hadde du sagt opp jobben i f.eks august 2002 og ville ha utbetalt feriepenger i november 02, så måtte du ha skattet for dem, men 1.1.03 haddde du sluppet å skatte for dem. Dette er da bare hvis du hadde sagt opp da... Litt offtopic, men greit å vite? Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Men hadde du sagt opp jobben i f.eks august 2002 og ville ha utbetalt feriepenger i november 02' date=' så måtte du ha skattet for dem, men 1.1.03 haddde du sluppet å skatte for dem. Dette er da bare hvis du hadde sagt opp da...quote'] sluppet å skatte av feriepenger ? Hvilken planet lever du på ? Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg er fra jorden, 3. planet fra sola eller noe Feriepenger er skattefrie så lenge du ikke tar dem ut i inntjeningsåret (noe du kun kan gjøre hvis du har sluttet på jobben i inntjeningsåret) Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg er fra jorden, 3. planet fra sola eller noe Feriepenger er skattefrie så lenge du ikke tar dem ut i inntjeningsåret (noe du kun kan gjøre hvis du har sluttet på jobben i inntjeningsåret) joda....og månen er en ost ! nå må'ru pinadø skille snørr og barter. Det er forskjell på 'skattefri' og 'ikke skattetrekk'. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jepp, feriepenger er ikke skattefrie. Du får dem utbetalt uten skattetrekk, men du trekkes litt mer i skatt hver måned for å ta igjen for feriepenger og halv skatt i desember. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg er fra jorden, 3. planet fra sola eller noe Feriepenger er skattefrie så lenge du ikke tar dem ut i inntjeningsåret (noe du kun kan gjøre hvis du har sluttet på jobben i inntjeningsåret) skal man ha feriepengene fra samme året så må man skatte tabell eller 50%, men skatte må man! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jepp, feriepenger er ikke skattefrie. Du får dem utbetalt uten skattetrekk, men du trekkes litt mer i skatt hver måned for å ta igjen for feriepenger og halv skatt i desember. Hæ? Skatt betaler du jo til staten, og feriepenger er det arbeidsgiver som står for (eller tar jeg feil nå?). Hvorfor skal man da skatte for å "tjene opp" feriepengene? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Så når arbeidsgiver betaler ut feriepenger så går det på statens regning? Lenke til kommentar
salomo Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Så når arbeidsgiver betaler ut feriepenger så går det på statens regning? Nei. som skrevet tidligere så skatter man igjennom hele året med litt extra trekk hver måned. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Altså er det staten som sitter igjen med gevinsten? Du betaler litt ekstra til staten hver mnd for å "tjene opp" feriepenger, og så betaler arbeidsgiver ut pengene når den tid kommer? Lenke til kommentar
salomo Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Altså er det staten som sitter igjen med gevinsten? Du betaler litt ekstra til staten hver mnd for å "tjene opp" feriepenger, og så betaler arbeidsgiver ut pengene når den tid kommer? Kommune og stat sitter alltid igjen med gevinsten når det gjelder skatt. Feriepenger har du betalt skatt for i inntjeningsåret for å slippe å betale skatt når feriepengene utbetales. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Feriepenger har du betalt skatt for i inntjeningsåret for å slippe å betale skatt når feriepengene utbetales. OK, da er jeg med Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Feriepenger har du betalt skatt for i inntjeningsåret for å slippe å betale skatt når feriepengene utbetales. OK, da er jeg med Egentlig litt feil det også. Feriepengene blir lagt til inntekten din det året du får dem utbetalt. Dermed betaler du egentlig skatt av dem det året du får dem. Det er ikke feriepenger, men ferie du opparbeider deg året før. Dette er normalt ikke et problem, men tjener du feks. 600.000 i 2003 og 200.000 i 2004, så vil du få en real baksmell i 2005, ettersom over 60.000 blir lagt til inntekten din i 2004, men du bare betaler skatt beregnet utifra 200.000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå