hean Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) La oss ta det første først, sikler enormt på en Nikon D90 18-55 f/3,5-5,6 VR. Ville i utgangspunktet utvide med en Nikkor 50 f/1,4 siden lysstyrken er enormt bra på den. Etter å ha lest en test fra DinSide.no merker jeg meg at VR funksjonen stabiliserer opp til 3 trinn. Vil det si at 18-55 mm objektivet i praksis er mer lyssterkt enn 50 mm objektivet hvis den tar i bruk VR funksjonen? Dette antyder at objektivet stabiliserer rundt 3 trinn, som også er den oppgitte verdien fra Nikon. Edit: Så hva skal jeg kjøpe etter jeg har kjøpt dette kitet, Nikkor 50 mm eller blitz? Er det eventuelt nødvendig å kjøpe femtimillimeteren i det hele tatt? Endret 7. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Interessant spørsmål! På 55mm vil 18-55 ha f/5.6. Dette er fire trinn tregere enn f/1.4. Dersom du har en eksponering som er f/5.6, ISO1600 og 1/10s vil du altså få f/1.4, ISO1600, 1/160s. Selv med f/2.0 vil du ha 1/80s. Og på f/2.0 (og trolig også på f/1.4) vil du også ha bedre optisk kvalitet enn det du vil ha på f/5.6 med 18-55 (i alle fall i senter, om enn litt mer vignettering). Som eneste objektiv ville jeg derimot vært mer skeptisk. Da ville 35/1.8 AF-S virke som et bedre alternativ. Og da vil du fortsatt ha 1/100s i samme sammenligning. Jeg ville nok kjøpt rask fastoptikk foran stabilisert zoomoptikk i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg legger forøvrig merke til at denne tråden skulle vært postet i Objektiver og tilbehør. Flyttes. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Etter å ha lest en test fra DinSide.no merker jeg meg at VR funksjonen stabiliserer opp til 3 trinn. - Husk bare at det stabiliserer kamerabevegelsene dine, ikke motivets bevegelser. Til det hjelper ikke VR noen ting, men lyssterkhet er gull. Jeg har for øvrig selv den 35 mm-eren Aldra nevner, samt kitzoomen med VR. Praktisk sett kan 35 mm i de fleste situasjoner erstatte zoomen, og jeg slipper ofte å bruke blits overhodet. 50 mm tror jeg derimot ikke hadde vært i nærheten av å erstatte zoomen. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg har begge disse to objektivene. Det vil si, det er Canons tilsvarende, men samme spesifikasjoner, så jeg uttaler meg. Vanskelig å gi noe entydig svar. Det er to ulike bruksområder. - Hvis både jeg og motivet er rimelig stillestående, har jeg opplevd at samme motiv og lysforhold har blitt best med bildestabiliseringsobjektivet. Har faktisk fått skarpe resultater på f/3.5 med bildestabilisator og eksponering helt opp i ett sekund, håndholdt, selv om det krever noen forsøk. Mens det andre objektivet, selv på f/1.4, aldri har gitt noe skarpt resultat under samme lysforhold, det blir bare ikke kort nok eksponering (det skulle vel tilsvare 1/4 s i dette eksempelet). Regner med det blir enda viktigere hvis jeg selv er i bevegelse. - Mens 1.4-objektivet får sin styrke på to andre områder: for det første, hvis motivet er i bevegelse betyr det lite om du har bildestabilisator, du vil få lenger eksponeringstid og bevegelsen blir dratt ut. Det kan være en fin effekt i seg selv, men noen ganger er det viktigere å "fryse" bevegelsen. Da er vidåpen blender første prioritet. For det andre, åpen blender gir deg mer kontroll over dybdeskarphet, du kan isolere motivet mer ved å få for- og bakgrunnen langt ut av fokus. Det sier seg selv: det er derfor jeg skaffet meg begge to. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 En annen ting er at det objektivet som ubestridelig vil føles mest lyssterkt når du faktisk står og kikker gjennom søkeren vil være 50/1,4. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Husk også at autofokusen er avhengig av godt lys, det vil si at du raskt vil få problemer med å fokusere om ettermiddagen/kvelden med kit zoomen når det er dårlig lys eller lite kontraster i motivet. Når det gjelder hvilket du skal kjøpe, så ville jeg basert på min egen erfaring IKKE valgt 50 mm som første (og eneste) supplement utover normal zoomen. Brennvidden er "kjedelig" på et crop kamera. Velg heller et videre (20, 24 eller 35 mm) eller 85 mm (hvis portrett er aktuelt). Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det er heller ikke til å overse at f/1,4 har betydelig mindre dybdeskarphet enn f/5,6. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Takke alle for meget gode svar her. Konklusjon blir da at jeg nok etter å ha kjøpt D90 kommer til å bruke kitzoomen en stund og kjøper blitz før jeg kjøper mer glass. Uansett kom det veldig informative svar her som jeg ikke tenkte på selv men som jeg egentlig burde skjønne, var nok litt for opphengt i KUN lysstyrke. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Takke alle for meget gode svar her. Konklusjon blir da at jeg nok etter å ha kjøpt D90 kommer til å bruke kitzoomen en stund og kjøper blitz før jeg kjøper mer glass. Uansett kom det veldig informative svar her som jeg ikke tenkte på selv men som jeg egentlig burde skjønne, var nok litt for opphengt i KUN lysstyrke. Da er kamera i hus, men det ble desverre ikke D90. Fikk tilbud på en D80 med 18-55 VR på Expert til 4499 kr og slo til på det. Ser på dette som en midlertidig investering da jeg muligens vurderer å kjøpe en eventuell D400 senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå