mviken Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har en Ford Mondeo 1.8 GLX fra 1996 som jeg sliter litt med tomgangen på. Bilen starter og går som en klokke, men når jeg kjører lengre turer så stiger temperaturen til midt mellom lav og høy, og sitter jeg i kø i tillegg så nærmer den seg farlig høy. Jeg har fylt på olje og vann i radiatoren uten resultat. Hva kan dette være? Luftfilteret? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 sjekk luftfiltret... ellers kan det hende lambasonda di er litt ugrei om du har dårlig eksos og bilen får for mye/lite bensin... hadde samme prob. på en omega a 89 mod, og der var lambasonda problemet Lenke til kommentar
rublings Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Slår viften seg på når motoren blir varm? Hvis ikke kan det være termostaten som er gåen. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Høres ut som det kan være termostaten som er dårlig Den slår inn for sent og da blir motoren varm! Evt kan det være tett radiator. For å sjekke disse to tingene, kjør motoren varm (10/20 min) og kjenn på slangen inn til radiatoren oppe og ut nede. Vis en er merkbart kaldere en den andre er radiator muligens tett, eller termostaten kan åpne for sent og lukke for tidlig. "For å få varme i bilen må vannet i motorblokka varmes opp. Det skjer ved at vi legger inn en termostat slik at vannet ikke sirkulerer inn i radiatoren og blir avkjølt. Termostaten stenger altså vannet og åpner ikke før motoren har en arbeidstemperatur på ca.90*C da vil vannet gå inn via radiatoren og avkjøles og samtidig sendes det vannet som har vært i radiatoren inn i motorblokka og avkjøler den. Da går temperaturen ned og termostaten stenger igjen. " Håper dette hjelper litt på vei for å finne problemet Det at viften ikke starter kan ha et problem under køkjøring osv, men vis motor er varm under vanlig kjøring skal ikke viften ha noe å si på det. Har mye det samme problemet på min bil for tiden også. Har nok med termostaten å gjøre. Koster heldigvis bare rundtom 300 kr Og lett å bytte også! Pass på at du får med ny pakning til den. Mange som leverer uten pakning :S Mvh Julian EDIT: Har du fylt olje på radiatoren?! :S EDIT2: Du får kjøpt radiator rens på bilxtra osv for under 50lappen Endret 8. juni 2009 av Effectiv Lenke til kommentar
mviken Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Takk for gode svar : ) Har ikke fylt olje i radiatoren, er ikke helt skutt : ) Olje i oljetanken og vann i radioatoren. Noen plasser hvor det er bruksanvisning for å bytte termostat og hva er lambasonda? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Termostat er vel bare to små bolter. Mener den sitter nederst på radiator? Husker ikke helt. Noen som kan det kan svare skikkelig på hvor den sitter iallefall Lett å bytte er det iallefall! Lambda sonden er en sensor i eksosanlegget som måler hvor mye ubrent oksygen som er igjen, og styresentralen justerer opp og ned besininnsprøytningen etter det. Lenke til kommentar
mviken Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Ok. Takk : ) men er det mulig at det er toppaningen på bilen som har røket? Lenke til kommentar
mviken Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Okei bra : ) Noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan sjekke om register reima er ok? Har sett på den og det er ingen tegn til sprekker eller slitasje på oversiden, men undersiden er jo litt verre med. Skal snart på langtur og det er kjipt om den ryker i i egersund Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 For det første: Det er vel ikke tomgangen du har problemer med (jfr topic) men motorens driftstemperatur (at temperaturen stiger ved tomgangskjøring har intet med tomgangen å gjøre). For det andre: Er du sikker på at du mener register-reima og ikke det som gjerne kalles "viftereima"? Lenke til kommentar
mviken Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 @Tumbleweed Skriver at du sliter med tomgangen forstår mange det bedre enn om du skriver driftstemperatur, men for all del så er det dette jeg mener ja. Og ja jeg mener registerreima. Den som kan skjære motoren om den ryker, noe som ikke er så kjekt. Har byttet viftereima på bil før så ja, jeg vet forskjellen på viftereim og registerreim. Er bare usikker på hvordan jeg kontrollerer registerreima. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvis du ikke vet når den sist ble byttet så skifter du den, du kan ikke se om den er dårlig. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Okei bra : ) Noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan sjekke om register reima er ok? Har sett på den og det er ingen tegn til sprekker eller slitasje på oversiden, men undersiden er jo litt verre med. Skal snart på langtur og det er kjipt om den ryker i i egersund Det skal normalt være skrevet i service-heftet når den var skiftet.....noen verksteder setter også et klistremerke på dekselet til reg-reima med dato og km-stand.......finner du ikkje noe av dette,eller på noen annen måte klarer å finne ut når den var skiftet,bør du skifte den snarest Lenke til kommentar
mviken Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Ok jeg skal se etter dette : ) Men hvor mange kilometer tåler den før den bør skiftes? Vet den bør skiftes hvert 5. år men ikke antall kilometer. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 registerreim bytte har jeg sett fra så lavt som for hver 30000km til hver 120000km... normalt ligger den på ca 60000km Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ok jeg skal se etter dette : ) Men hvor mange kilometer tåler den før den bør skiftes? Vet den bør skiftes hvert 5. år men ikke antall kilometer. det er forskjellig fra merke til merke,men det går nok greit å finne det ut i serviceheftet.......eller du kan spørre på merkeverksted...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå