John-B Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Har fått et bud av vesentlig størrelse på et domene jeg eier, men vil ikke selge om alt for mye av beløpet går rett til staten. Bakgrunnsinfo: 1) Domenet har en privat nettside, ikke kommersiell. 2) Domenet er .no - dvs mitt enkeltpersonsforetak står som juridisk eier av domenet, selv om det brukes privat. 3) Nevnte firma er også min eneste jobb og inntekt og all skatt jeg betaler er altså fra dette. Hvor føres inntektene fra salget av dette domenet opp i selvangivelsen, og hvor mye skatt må beregnes av dette? Betalte i fjor totalt ca 42% skatt, hvor all inntekt var fra næringsvirksomheten. Selvstendig næringsdrivende blir jo straffet hardt skattemessig, men jeg har en mistanke om at siden dette salget kommer utenom næringsvirksomheten er det mye lavere skatt? (minstefradrag?) Endret 7. juni 2009 av John-B Lenke til kommentar
KS Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Selvstendig næringsdrivende blir jo straffet hardt skattemessig Få grupper har så gode muligheter til å trekke fra diverse kostnader på skatten som selvstendig næringsdrivende. Jeg er totalt uenig med utsagnet ditt. Kanskje du har behov for en ny forretningsfører. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Selvstendig næringsdrivende blir jo straffet hardt skattemessig Få grupper har så gode muligheter til å trekke fra diverse kostnader på skatten som selvstendig næringsdrivende. Næringsdrivende har da vitterlig bare rett til å trekke fra faktiske kostnader firmaet har, så med mindre du snakker om å utnytte dette ved å trekke fra uberettigede kostnader er det jo overhode ingen fordel. Lønnsmotakere har et minstefradrag, noe selvstendig næringsdrivende ikke har. Men dette er meget off topic! Lenke til kommentar
John-B Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Ingen som har peiling på dette? Lenke til kommentar
KS Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Uten å vite sikkert, syns jeg det lukter kapitalskatt (28%). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå