TitoCosta Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg fikset litt på dataen min idag, bla la jeg inn en 320 GB's Samsung HD med Ubuntu på, problemet er altså, at jeg ikke får "kontakt" med den. Eneste måten det funket var at jeg trykte F12 for å få frem boot menyen og bootet Samsungen greiene derifra, altså det startet som Ubuntu. Er det noen her som kan forklare meg litt hva jeg kan / skal gjøre ? Mvh Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Har du satt HDen som master på Cable Select ? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvor er det du ikke får kontakt med den? viser den på post-skjermen når du starter opp maskinen, eller er den ikke på denne listen? Hvis den mangler - så er det feil tilkobling, feil jumper, eller defekt disk vanligvis. Hvis den er der - så har du sansynigvis bare feile instillinger i bios for å boote fra den eksempelvis. Det kommer litt ann på hva du ligger i at du "ikke får kontakt" Vi trenger en bedre beskrivelse. -Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Du sier du kan boote fra disken, da må du jo ha kontakt med den og alt er i orden. Hva er egentlig problemet? Er det at du egentlig ikke skal ha Ubuntu men bruke disken i Windows? Da må du inn i Diskbehandling og slette partisjonene. Lenke til kommentar
TitoCosta Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Du sier du kan boote fra disken, da må du jo ha kontakt med den og alt er i orden.Hva er egentlig problemet? Er det at du egentlig ikke skal ha Ubuntu men bruke disken i Windows? Da må du inn i Diskbehandling og slette partisjonene. Problemet er at jeg ikke får tilgang til den gjennom Min Datamaskin og at jeg er fette nabb. Er diskbehandling i kontrollpanel eller jeg helt retard? Lenke til kommentar
TitoCosta Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Du sier du kan boote fra disken, da må du jo ha kontakt med den og alt er i orden.Hva er egentlig problemet? Er det at du egentlig ikke skal ha Ubuntu men bruke disken i Windows? Da må du inn i Diskbehandling og slette partisjonene. Problemet er at jeg ikke får tilgang til den gjennom Min Datamaskin og at jeg er fette nabb. Er diskbehandling i kontrollpanel eller jeg helt retard? Jeg kom inn på diskbehandling, og prøvde å følge Microsoft sine retningslinjer, men dette gikk ikke. Eneste som står som status på den ene harddisken er OK ( Ukjent partisjon ) har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Så du har lagt inn Ubuntu på disken, og du vil kjøre dual boot ? Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Windows kan ikke lese ext3(?) partisjoner. Google "Mount EXT3 Windows" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 ... Eneste som står som status på den ene harddisken er OK ( Ukjent partisjon ) har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Kan du fortelle hva du ønsker å gjøre? Er visst flere enn meg som lurer på det. Ønsker du å lese innholdet på Linux disken fra Windows? Se svaret fra Tordenflesk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Du sier du kan boote fra disken, da må du jo ha kontakt med den og alt er i orden.Hva er egentlig problemet? Er det at du egentlig ikke skal ha Ubuntu men bruke disken i Windows? Da må du inn i Diskbehandling og slette partisjonene. Problemet er at jeg ikke får tilgang til den gjennom Min Datamaskin og at jeg er fette nabb. Er diskbehandling i kontrollpanel eller jeg helt retard? Jeg kom inn på diskbehandling, og prøvde å følge Microsoft sine retningslinjer, men dette gikk ikke. Eneste som står som status på den ene harddisken er OK ( Ukjent partisjon ) har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Vel hvis disken var partisjonert og formatert av at Linux OS, så er det jo veldig relevant at disken bruker et filsystem som er støttet av Linux. Nå gjenkjenner vel windows generellt sett bare FAT og NTFS (og deres variasjoner). Om du har brukt noe annet så er det godt sansynig at filene ikke vil være lesbare fra windows. Du kan selvfølgeig reformater disken til FAT eller NTFS, men da mister du jo dataene samtidig. Enig med andre her at det sansynigvis er best at du bare forteller oss hva målet du prøver å oppnå er, fremfor å forklare hva det er du tror ikke fungerer. -Stigma Endret 9. juni 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå