Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppgradering til ADSL2 = Nytt modem?

Anbefalte innlegg

Har bestilt en oppgradering fra ADSL til ADSL2+ fra Ventelo, men slik jeg har forstått det, så må man ha et ADSL2+ modem for å utnytte de nye hastighetene...Stemmer dette?

En annen ting: Det står (ws) bak hastigheten på abonnementet på Ventelos sider - Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en ruter som støtter adsl2+ ja, men det er godt mulig ruteren du allerede har fra før av har adsl2+ støtte hvis den ikke er veldig gammel.

Fortell oss hva ruter du har, så kan vi fortelle deg om den vil trenge å byttes.

Anngående at det står "WS" så betyr dette "wholesale". På godt norsk betyr det at Ventelo leier utstyret til en annen leverandør for å levere produktet sitt. I praksis betyr det at du får en linje gjennom telenor, men med Ventelo sin styring/support osv. På adsl markedet så er det egentlig bare Nextgentel som ikke benytter wholeale på alle abbonementene, fordi alle disse andre firmaene ikke har bygget ut sitt eget nettverk, så de leier alle via telenors utstyr.

Det er nettop derfor jeg synes det bir litt latterlig når folk prøver å sammenligne den tekniske kvaliteten på linjene mellom disse leverandørene, sidne du i praksis kobles opp til akkurat det samme utstyret i akkurat samme sentral uansett hvilken leverandør du velger blandt disse.

Det sagt så er det ikke noe feil med å ha en linje gjennom wholesale sånn sett, og ved midnre NGT har bygt ut i sentralen så er det uansett det eneste alternativet du har så lenge du skal ha ADSL-basert linje.

-Stigma

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg helt sikker, men det er mulig "ws" betyr at linjehastigheten kommer an på hvor langt vekke du bor fra "sentralen".

Det er ikke korrekt - se svaret over. Alle ADSL linjer vil være begrenset av avstanden til sentralen uansett om det er wholesale eller ikke. I kapaks kan du selv slå opp på din adresse og se hva telenor har godkjennt linjestrekket for. Leverandørene vil normalt ikke prøve å selge noe høyere kapsistet enn det kapaks går god for.

https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

-Stigma

Lenke til kommentar
På adsl markedet så er det egentlig bare Nextgentel som ikke benytter wholeale på alle abbonementene, fordi alle disse andre firmaene ikke har bygget ut sitt eget nettverk, så de leier alle via telenors utstyr.

Det er vel ikke helt korrekt, det er langt flere enn NGT som har eget utstyr, Ventelo er jo en av de som har bygd ut mange sentraler med egne DSLM-er.

Lenke til kommentar
På adsl markedet så er det egentlig bare Nextgentel som ikke benytter wholeale på alle abbonementene, fordi alle disse andre firmaene ikke har bygget ut sitt eget nettverk, så de leier alle via telenors utstyr.

Det er vel ikke helt korrekt, det er langt flere enn NGT som har eget utstyr, Ventelo er jo en av de som har bygd ut mange sentraler med egne DSLM-er.

Ok, mulig jeg kan ha tatt feil der - ting forandrer jo seg :) Det gir jo forsovidt mer grunn for at de ville markere sine wholesale produkter som nettop det. Hvis de bare hadde wholesale så hadde de vel kanskje ikke hatt noen grunn til å diferensiere.

Har de sitt eget nettverk også da, eller leier de pipe fra telenor netverket?

-Stigma

Fortell oss hva ruter du har, så kan vi fortelle deg om den vil trenge å byttes.

Billion BiPAC 5100SM

fra produsentens egen side

http://www.billion.com/support/download/da.../datasheet.html

så ser det ut som denne ikke har adsl2+ støtte, så da må nok den byttes ut om du skal ha hastigheter over ca 8000/800 (brutto, tilsvarende ca 6,5Mbit).

-Stigma

Lenke til kommentar
Alle ADSL linjer vil være begrenset av avstanden til sentralen uansett om det er wholesale eller ikke. I kapaks kan du selv slå opp på din adresse og se hva telenor har godkjennt linjestrekket for. Leverandørene vil normalt ikke prøve å selge noe høyere kapsistet enn det kapaks går god for.

-Stigma

Litt feil dette også, for alle ADSL linjer er begrenset i forhold til seg selv også, kapaks gjør bare en kjapp sjekk om hvilken kabel som ligger der..

Hos meg kan jeg i følge kapaks få 14 mbit, men i realiteten kan jeg bare få opp mot 3,5mbit.

Dette pga dårlig kabel hele veien fra sentral til dette feltet, det er blitt byttet par sikkert 20-25 ganger uten at dette har hjulpet noe, så derfor er det ikke alltid man kan få den hastigheten man gjerne vil ha.

Lenke til kommentar

Hadde store problemer før med at telefonlinja ikke klarte mere enn 8mbit. Gikk den over det crashet hele linjen på ett mysiskvis. Derfor måtte vi trø til med Fiber. Det kjekke med fibern er at man får den hastigheten man betaler for uansett hvor langt man er ifra "sentralen" siden det er slike "speed-boostere" over alt på de fleste fiberlinjene.

Lenke til kommentar
Alle ADSL linjer vil være begrenset av avstanden til sentralen uansett om det er wholesale eller ikke. I kapaks kan du selv slå opp på din adresse og se hva telenor har godkjennt linjestrekket for. Leverandørene vil normalt ikke prøve å selge noe høyere kapsistet enn det kapaks går god for.

-Stigma

Litt feil dette også, for alle ADSL linjer er begrenset i forhold til seg selv også, kapaks gjør bare en kjapp sjekk om hvilken kabel som ligger der..

Hos meg kan jeg i følge kapaks få 14 mbit, men i realiteten kan jeg bare få opp mot 3,5mbit.

Dette pga dårlig kabel hele veien fra sentral til dette feltet, det er blitt byttet par sikkert 20-25 ganger uten at dette har hjulpet noe, så derfor er det ikke alltid man kan få den hastigheten man gjerne vil ha.

Det var ingenting feil i det jeg sa. Da vrir du i så fall på min uttalelse. Jeg sa at leverandørene baserer seg på det kapaks sier, ikke at kapaks er gud og aldri inneholder feil. Dvs. om kapaks sier 14mbit så selger ADSL leverandørene deg opp til 14mbit uten å mukke, og om linjen viser seg å ikke klare 14mbit i praksis så er det som regel grunnlag for selskapet å klage til Telenor for å utbedre linjen. Telenor er da pliktig til å enten utbedre feilen og nå kapaks spesifikasjonen eller evt. Å konkludere med at tidligere spesifikasjon ikke lenger er mulig og da oppdatere kapaks med ny lavere maks muig hastighet.

Kapaks gjør forøvrig mye mer enn å bare sjekke kabellengde og type. Spesifikasjonen på maks hastghet somm ligger der er ikke bare en datamaskin-gjetning basert på avstand og kabeltype, men en måling som på ett eller annet tidspunkt er blitt gjort av en montør som et referansepunkt for hva som burde være mulig med det linjestrekket. Selvfølgelig kan ting forandre seg slik at maks kapasitet endres over tid, men skjeldent veldig drastisk.

Har du en mye høyere hastighetsklassifisering i kapaks enn du får i praksis så er det en anomalitet som kommer fra at enten noen har glemt å oppdatere kapaks (noe som IKKE skal forekomme), eller statistisk mest sansynlig så er kapaks korrekt og du har en feil et sted på linjen som begrenser hastgheten og kan utbedres.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ok, mulig jeg kan ha tatt feil der - ting forandrer jo seg :) Det gir jo forsovidt mer grunn for at de ville markere sine wholesale produkter som nettop det. Hvis de bare hadde wholesale så hadde de vel kanskje ikke hatt noen grunn til å diferensiere.

Har de sitt eget nettverk også da, eller leier de pipe fra telenor netverket?

Ventelo har visstnok bygget ut de større sentralene her i området i løpet av de siste ukene, regner med at de bruker alternativt stamnett der hvor dette er tilgjengelig, ikke alle som leverer alternativt stamnett er spesielt hissige på og støtte opp om xDSL når de selv satser på FTTH.

Ventelo har drevet med dette i årevis, helt siden Bluecom og Catch-dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...