Gå til innhold

Forslag på norske eventyr med internasjonal kulturarv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hovedpoenget med temaet ”forestillinger om det norske” er altså hvordan det vi ser på som typisk norsk endte opp med å bli det, hvordan forestillingene om det norske blei skapt. Alle land har eventyr, alle land har bønder, men her blei eventyra trukket fram som noe som bar fram det ekte norske, og det blei bøndene også.

Har dere noen forslag på eventyr som er typisk norske og samtidig være en del av en internasjonal kulturarv? F. eks et norsk eventyr som har arvet noe fra et eventyr som nesten er den samme som den norske, bare at den kommer fra en annen kultur. (Eller et norskt eventyr som har arvet noe fra et annet ''ikke-norskt'' eventyr'')

Jeg vil sette utrolig stor pris på forslag på relevante eventyr som gjerne kan sammenliknes. :)

Tenkte forresten å legge til et par avsnitt fra en side om ''Hvor norske er eventyrene våre'':

Senere er det samlet inn eventyr fra hele landet, og det er kommet ut mange eventyrsamlinger, de fleste på nynorsk eller på dialekt. Også på samisk språk er det gitt ut eventyrsamlinger. Men disse nyere samlingene har aldri kunnet konkurrere med Asbjørnsen og Moes eventyr i popularitet og utbredelse, hverken her i landet eller utenfor Norges grenser.

Hvor norske er eventyrene våre?

Forsøk på å vise hva som er karakteristisk for de norske eventyrene, er ikke alltid like overbevisende. Dette skyldes at eventyrene, samtidig med at de er nasjonale, også er de mest internasjonale av all dikting. Eventyrene vandrer fra sted til sted over store deler av jorden. Om en tar for seg eventyrsamlinger fra andre land, vil en finne igjen mange trekk som man kanskje oppfattet som spesifikt norske.

Så da håper jeg at dere forstår litt hva jeg er ute etter. Jeg skal nemlig skrive om det, og står helt fast for hvilke eventyr jeg kan velge.

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...