Gå til innhold

Ubuntu på Compaq Presario.

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en Compaq Presario bærbar PC, som jeg vil kjøre Ubuntu Linux på.

Jeg har to aktuelle typer i sikte; disse er:

PRESCQ60300SO

Prosessor Mobile AMD Sempron

Chipset nVidia MCP77MV

Link

og

PRESCQ61110EO

Prosessor Intel Celeron

Chipset Intel GM45

Link

Noen som erfaringer/kommentarer om dette vil gå bra?

Mvh

Helge Walle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det går greit på begge de maskinene. Det jeg er mest usikker på om går tror jeg må være SATA-kontrolleren, men det finner du fort ut av. Ville bare å tatt med en live-cd og forsøkt. Lydkortene er jeg også noe usikker på om fungerer.

Nvidia lager de beste grafikkdriverne for linux, men om du bare skal ha frie drivere så velger du Intel (har hørt mye negativt om de i det siste).

Lykke til med linux

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Den første maskinen har et nVidia GeForce 8200 M og du kan nok regne med mye bedre ytelse på dette enn et intel-kort pr. dags dato.

Hvis du har mulighet ville jeg tatt med Live-CD i butikken og bedt om å få prøve, og se at lyd/nettverk osv fungerer. Sjekk og at om får opp proprietære drivere i System > Administration > Hardware Drivers (f.eks vil den offisielle NVIDIA-driveren komme opp her om den støtter kortet)

Lenke til kommentar

Må det være en Compaq Presario? For de pc'ene der virket ikke akkurat til å gi mye for pengene. Spesielt skjermoppløsningen er helt forferdelig.

EDIT: ser faktisk at det ikke er lett få noe bedre til den prisen hva gjelder skjermoppløsning.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Det er ikke strengt nødvendig for meg at det er akkurat en av de PCene. Jeg skal bruke den til applikasjoner som ikke er så krevende (noe forsøk med telemetri), og det vil bli en eksperimentmaskin som jeg i utganspunktet ønsker skal være rimelig. Disse to fant jeg i en lav prisklasse hos Elkjøp.

Hvis det finnes andre rimelige alternativer (m/info om forhandlere) som jeg kan regne med vil virke ok, så er jeg takknemlig for info om det.

Mvh

Helge.

Endret av helgewal
Lenke til kommentar

Jeg installerte Ubuntu 9.04 på en Compaq Presario av noe slag for ikke lenge siden med AMD Sempron. Jeg husker ikke akkurat modelltypen, men vi snakker billigste typen fra Elkjøp her. Alt fungerte helt fint "ut av boksen". Wifi, ethernet, lyd, skjermkortdrivere (compiz fungerte i hvert fall fint).

Du kan for øvrig sjekke om du finner modellen her: http://www.linlap.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...