lara69 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 jaja får prøve meg på dette forumet.. har brukt noen timer nå på å søke etter studier/jobber innenfor redning/beredskap. er ganske sikker på at dette er jobben for meg men finner da ikke den aktuelle jobben. kunne tenkt meg en jobb der jeg reddet andre(som dere sikkert har skjønt allerede) gjerne der det var fare for mitt eget liv. til sjøs, til fjells ect. føler jeg er ganske så hardbarka, sett mer enn mange, så sterk psykisk er jeg nok.. noen som har jobb tips, hvordan utdanning jeg deretter må ta? jeg er da 27 år gammel og har vel knapt to år videregående skole å vise til. så klokka tikker.. jobb og livserfaring har jeg endel av.. tar imot tips med stor takk (-ambulanse er ikke aktuelt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vell, utanom ambulanse så er det vel dette som er valga: -brannmann -Redningstjenesten (millitæret) -Frivillig (Røde kors) For å bli brannmann i litt større brannvesen der det er litt aktivitet så stilles det ofte krav om fullført fagbrev of førerkort klasse C. I brannvesenet så er det nok røykdykker og redningsdykker som er av dei mest spennande action jobbane (kan fortelle meir om dette om du vil). Ellers så har du redningsmann på seaking hellikopter, dette er nok kanskje det som du har mest lyst til men då må du inn i militæret og i tillegg så er det vanskelig å komme inn på grunn av at dette er eit populært yrke. Det siste alternativet er å bli medlem i ein frivillig/sivil organisasjon som røde kors og sivilforsvaret. Røde kors har f.eks fjellreddnings tropper som blandt anna henter ned basehopparar som sitt fast i fjellet. Når det gjeld dette med fare for eiget liv så er det egentlig ikkje så stor fare for det. Både på grunn av godt utstyr og på grunn av at du ikkje har lov til å utsette deg for fare. Å være redningsmann er ein jobb og det er ikkje vært å miste ein erfaren redningsmann under ein aksjon med mindre det er særdeles stor gevinst ved risikoen. Lenke til kommentar
lara69 Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Vell, utanom ambulanse så er det vel dette som er valga: -brannmann -Redningstjenesten (millitæret) -Frivillig (Røde kors) For å bli brannmann i litt større brannvesen der det er litt aktivitet så stilles det ofte krav om fullført fagbrev of førerkort klasse C. I brannvesenet så er det nok røykdykker og redningsdykker som er av dei mest spennande action jobbane (kan fortelle meir om dette om du vil). Ellers så har du redningsmann på seaking hellikopter, dette er nok kanskje det som du har mest lyst til men då må du inn i militæret og i tillegg så er det vanskelig å komme inn på grunn av at dette er eit populært yrke. Det siste alternativet er å bli medlem i ein frivillig/sivil organisasjon som røde kors og sivilforsvaret. Røde kors har f.eks fjellreddnings tropper som blandt anna henter ned basehopparar som sitt fast i fjellet. Når det gjeld dette med fare for eiget liv så er det egentlig ikkje så stor fare for det. Både på grunn av godt utstyr og på grunn av at du ikkje har lov til å utsette deg for fare. Å være redningsmann er ein jobb og det er ikkje vært å miste ein erfaren redningsmann under ein aksjon med mindre det er særdeles stor gevinst ved risikoen. takk for svar. skulle hatt en betalt jobb i rødekors det hadde vært midt i blinken. det tar nok mange år for å komme dit men livet er langt.. om jeg melder meg frivelig nå, tar utdanning så kan jeg etterhvert få en betalt jobb der jeg kan reise ut i verden når jeg blir eldre(når ungene har flyttet ut) men hva slags utdanning.. .. det vil jo alltid være en risiko ved slike jobber. det som er so bra at du stiller deg selv til disposisjon for andre.. angrer jeg ikke tok militæret no, selv om jeg er imot mye av militæret so er det jaggu meg gode sjanser en får ved å ta noen slike år. de må jo lokke folk med noe for å trene dem til å ta livet av andre hvor mange år tar det for å bli brannmann? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 hvor mange år tar det for å bli brannmann? Litt avhengig av kvar du søker og kor stort behov dei har for nyansatte. Det generelle kravet er fagbrev og klasse C sertifikat. Men anna relevant erfaring vil også kunne brukast. Så i utganspounktet er det berre å søke å sjå om du får sleppe til. Om du får jobb så får du alt du trenger av videre utdanning gjennom jobben. Du kan også ta kontakt med norges brannskole direkte, du må då betale for kurs sjølv men du står då med brannfaglig erfaring som teller godt med når du søker jobb som brannmann. Om du får innpass i eit brannvesen så vil du til å begynde med få mest enkle jobber som å legge ut slanger, åpne kummer/hydrantar og passe på pumper og agregat. Seinare blir du sent på forskjellige brannkurs som blandt annet røykdykkerkurs og kurs i utrykningskjøyring, etter endå nokre år så kan befalskurs være aktuellt. Deltidsbrannvesen har skjeldan veldig store krav sidan dei fyrst og fremst berre treng nok folk som dei kan trene opp. Om du bur i eller nært ei mindre kommune med deltidsbrannvesen så vil ei slik erfaring telle veldig mykje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå