gorane Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Har en ganske så stort rom i kjelleren, hvor jeg har planer om innrede en kjellerstue. Men: I hjørnet av det rommer står det en ganske så stor og gammel varmtvannsbereder. Er det kostbart å flytte denne til et annet rom? I og med at jeg ikke finnes praktisk anlagt, trenger jeg da sikkert en rørlegger som kommer å gjør jobben for meg. Eller kan det lønne seg å bare fjerne denne, og sette opp en ny bereder i et annet rom. Har rør som går på kryss og tvers i taket i kjelleren. Er ekstremt grønn når det gjelder dette.. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Dyrt iforhold til hva? Du må sjekke hvor mange watt denne trekker. Dit du flytter den må du ha strøm, sansynligvis en egen kurs som må trekkes fra sikringskapet. Så må kaldtrøret flyttes dit tanken skal stå, dvs sjekke avstand fra nermeste rør til tank. Så må varm-ut rører flyttes eller forlenges til der tanken nå står da disse rørene går til alle kraner i huset. eller evt bygge den inn med en boks fra taket og ned med en luke i? Tar litt plass av rommet da. Endret 7. juni 2009 av War Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det kan nok lønne seg å bytte tanken til nyere og bedre isolerte i samme slengen. Prisen for å koble om er litt vanskelig å si, da det avhenger av hvor mye som må gjøres, og evnt om du må flytte det elektriske også, evnt sette opp ny kurs. Det beste er å få en rørlegger til å se og få et tilbud. Lenke til kommentar
stwa Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Om du skal skifte beredern i samme slengen vill jeg tippe det blir ett sted mellom 5-8000.. For å fylle ut litt, en 200l bereder (som er det vanlige i hus) koster hos bademiljø 5995, men dette kan bli mye billigere, vet vi skifter bereder komplett for ca 4500.. Hvis du da plusser på 2-3 timer for å legge om på rør (ca 450kr timen) + rør og deler (kommer jo veldig ann på hvor mye mann trenger) og forleng el rør kommer det på ca 8000.. Da er det selvfølgelig ett alternativ å lage en boks rundt, men om dette gjøres er det veldig viktig at det er mulig å komme lett til berederen i ettertid.. Endret 8. juni 2009 av stwa Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvor stor og hvor gammel er den du har? Dersom du har boblebadekar, kan 200 l bli i minst laget, så dersom du har 300 l fra før (og boblebad), bør du ikke gå ned på størrelsen. Regn med at en slik bereder holder i 20-25 år, så dersom din er mer enn 15, kan du like gjerne bytte den med en gang, i hvertfall dersom du skal kasse den inn. Vanligvis trekker en bereder 2000 W, så den bør ha sin egen 10A-kurs. Det er en lask som kan kutten i tilkoblingsboksen slik at den bare trekker 1000 W, men da tar det dobbelt så lang tid å varme vannet. Noen modeller kan også leveres med 3000 W elementer, men da må du ha en 16A, 10A er for lite. Det finnes også 5000 W til store bereder, men da kreves 25A og fast opplegg med 6 mm2 kabler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå