Gå til innhold

Verdi på Olympus OM-1 og tilbehør

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kom over en annonse hvor det selges en del Oly og Zuiko. Selger vil i utgangspunktet selge samlet, men åpner for å dele opp. Det jeg er intr. å kjøpe:

OM-1 Chrome hus (Skal være svært lite brukt og bygget om til å ta dagens batterier)

28 mm f/3.5

50 mm f/1.4

Blits sko

Blits T20

Med det lurer jeg på hva slikt er verdt (forutsatt strøken tilstand)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, 500 for objektivene og 1000-1500 for huset. (kanskje 3000-4000 hvis det er nytt i eska) Blitsen har liten verdi.

Det er avhengig av stand, og jeg vil anbefale deg å handle på ebay. Da får du det du bestiller og du får ofte veldig bra produkter. Det ligger helt eskenye om-1 på ebay. Men er selger til å stole på og produktene bra, så er det bare å slå til.

Og, det kan være verdt å kjøpe om-2 i stedet. Mer brukervennlig, hvis det betyr noe for deg.

Lenke til kommentar
Hmm, 500 for objektivene og 1000-1500 for huset. (kanskje 3000-4000 hvis det er nytt i eska) Blitsen har liten verdi.

Det er avhengig av stand, og jeg vil anbefale deg å handle på ebay. Da får du det du bestiller og du får ofte veldig bra produkter. Det ligger helt eskenye om-1 på ebay. Men er selger til å stole på og produktene bra, så er det bare å slå til.

Og, det kan være verdt å kjøpe om-2 i stedet. Mer brukervennlig, hvis det betyr noe for deg.

Takker for svar :D Kameraet blir nok bare brukt innimellom, så det spiller ingen rolle :)

Lenke til kommentar

Synes det høres vanvittig mye ut. 28mm 3.5 får du hivd etter deg på e-bayfor 20-25$, det er ikke et _så_ bra objektiv. Det florerer med pene OM-1 som ikke blir solg for "buy it now" pris på 50$.

Det eneste som er litt verdi på er 50mm 1.4, men jeg ville ikke gitt mer enn 2-300kr, avhengig av hvilken versjon det er. Siden det har antageligvis blitt solgt sammen med et OM-1 er det en tidlig versjon, og da er ikke multicoatingen den aller beste, hvis det er noen coating i det hele tatt da.

Ta med i beregningen at selv om kameraet er lite brukt, så er helt sikkert lystettingene i ferd med å gå i oppløsning på grunn av alder, Speildemper må byttes for ikke å få svart limguffe inn på speil eller mattskive osv.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Tror du glemmer at man skal ha det hjem. Du får IKKE et bruktbart om-1 med 50mm f/1.4 for 300. Bare for å ha det sagt.

Zuikoen er et bra objektiv, som man får mye igjen for å ha. Kjøp et som er EX+ uten støv, sopp osv. Da har du glede av det i mange år. Regn med at det går 500,- før du har det hjemme.

En veldig bra om-1 kan komme opp i 1000-1500. Ingen upris, og jeg tenker jeg skal ha et til den prisen i sommer.

Slike ting som selges i norge er det ofte lite av, og så er det en del dyrere enn ebay. Folk gidder ikke selge et objektiv for 200.

Lenke til kommentar
Tror du glemmer at man skal ha det hjem. Du får IKKE et bruktbart om-1 med 50mm f/1.4 for 300. Bare for å ha det sagt.

Har heller ikke sagt at du får et OM-1 med 50mm1.4 for 300. Det jeg mente var 300 for bare objektivet. Noen linker til tidligere auksjoner på e-bay:Pent hus med 50mm 1.8 og læretui. Anonsert for 26$, ingen bud.

Kjempefint hus, solgt for 28$. lysmåler er unøyaktig i følge selger,en typisk feil når en bruker 1,5v batterier istedet for 1,35v

osv. Faktum er at det florerer med OM-1 kamerahus som er som nye som du får hjem til under 300kr. Her er en link som viser solgte OM-1

Zuikoen er et bra objektiv, som man får mye igjen for å ha. Kjøp et som er EX+ uten støv, sopp osv. Da har du glede av det i mange år. Regn med at det går 500,- før du har det hjemme.

Som alle OM-objektiv så er det store forskjeller på de forskjellige versjonene. Pass på at du får ett som ikke er av de første, coatingen ble vesentlig forbedret etterhvert. Om du har litt støv inne i det er ikke så himla viktig, pass bare på at det ikke har sopp og olje på blenderlamellene. Her er en liten oversikt over tidligere solgte 50mm 1.4. Prisene starter på 16,5£, dvs du får det hjem for ca. 200kr.

Som vist over kan du få tak i ett pent hus og et pent 50mm 1.4 til ca 500kr,-.

En veldig bra om-1 kan komme opp i 1000-1500. Ingen upris, og jeg tenker jeg skal ha et til den prisen i sommer.

Ja mulig at du vil det, men jeg liker ikke å kaste penger ut vinduet. Min OM-1, med 50mm 1.8, 135mm 2.8 og 70-150 zoom fikk jeg tak i på det lokale gjenbrukstorget til kr. 150,- Lå pent og pyntelig nedpakket i orginal olympus kamerabag, og så ikke brukt ut i det hele tatt. Byttet lystettinger selv, og bruker det regelmessig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...