Kahuna Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 I det siste har jeg slitt med skytestillingen når jeg skyter liggende på standplass. Noen ganger, når jeg ligger riktig, havner skuddene så tett at det nesten er bare et hull i skiva mens andre ganger er det bare flaks om alle skuddene havner i svarten. Problemet er selvfølgelig at jeg ikke selv er klar over hva som gjør at jeg ligger riktig eller feil. Har noen gode tips å komme med, evt gode bøker/artikler om emnet? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vel, jeg er ikke den mest erfarne rundt dette. Men har skutt en del, selv om jeg er nettopp blitt 17 år. I liggende stilling er det viktig med hvordan benene er plassert. Du skal kunne ligge slik at du kan -på en måte- endre skytevinkel bare ved å flytte på benene. Så høyrebenet ditt skal trekkest litt opp slik at magen løftes litt opp fra underlaget. Et resultat av dette er at du klarer å puste bedre, og deretter klarer å holde deg mer rolig. En skal på en måte kunne trekke en rett strek gjennom hodet til høgre bakfot (kneet på høgrefoten skal løftes litt opp). Venstre albu skal være under våpenet, ikke hold for lang fremme på riflen, men heller ikke for langt bak - som kan føre til at stillingen blir for høy. Det er viktig at ryggen er rett, ikke bøy ryggen. Ikke trekk opp skuldrene, siden det er viktig at du slapper helt av i kroppen. Kolben skal sitte godt inni skulderen. Når du skyter med rifle er det veldig viktig med rett pusteteknikk og teknikk for avtrekk. Du skal ikke trekke for mye luft inn i deg, for så å holde på det. Dette blir veldig slitsomt, og det er lett å få sleng på siktet. Pust sånn halvveis inn, slik at det ikke blir ubehagelig å holde pusten. Når du skal trekke av så er det veldig viktig å ikke "trykke" inn avtrekkeren, den skal presses sakte men sikkert inn samtidig som du "følger kulen" gjennom kikkertsiktet. Veldig viktig at du ikke utvikler skuddangst. Jeg merker at jeg bommer en del når jeg ikke klarer å få ro i kroppen - noe som har med pusteteknikk og liggestilling å gjøre. Trykker du på avtrekkeren, er det veldig lett å få sleng på siktet i det øyeblikket du trekker av. Så jeg vil egentlig bare anbefale å øve en del på liggestillinger som er behagelige for deg, og ikke minst pusteteknikk. Du kan jo trene med klikkskudd hjemme, så kommer det seg nok etter hvert. Det er også muligheter for å skyte med anlegg, samt prøve å grave små groper for albuen i bakken for å gjøre skytestillingen mer behagelig. Håper du har fått svar på litt, er en del basiskunnskaper her så det kan godt hende du visste noe fra før av. But at least i tried Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå