Jakke Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hei! Etter snart et år med lappen, et år med forhjulstrekker, og snart et år med turbobil, vil jeg ha noe annet. Kjørte en kompis sin 320 i går, lekte meg litt på grusplasser osv i byen, og fant ut at bakhjulstrekk er obligatorisk på en plass der fart ikke er mulig. Noen som vet hva jeg burde se etter av feil og liknende på 52x? 525 er selvfølgelig best, men har noen krav: Manuelt gir 4x elektriske vinduer Klimaanlegg/AC - skal ikke ha vanlig varmeapparat, er for kaldt i Lofoten om vinteren, og varmt om sommeren. 3-serie blir for liten for meg, etter Peugeot 605 og Passat, så blir det som å gå fra buss til moped. Om noen kan lete opp en til meg blir jeg glad, har prisramme på maks 75000, da jeg neppe får solgt min Passat for mer enn 60k. Skal være av "nyserien" E39. Forresten, noen som vet hvordan det er når jeg har EU i oktober på Passaten min, og vil selge nå f.eks, kan jeg ta den så tidlig som nå? Siden skiltene bestemmer når jeg har EU egentlig? Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Mye du må være ops på.. F.eks Lys i desjboret ( km tellereren pleier å slukne ettervært). Rust på kanaler. eksosanlegg er i god stand. dørlister er ok. service hefte er godt fulgt. alle kvitering på deleskift. Dette er bare noe jeg kommer på i slengen. Men Bmw er noe av det beste bilene jeg har kjørt, så lykke til med kjøpet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Var deilig å bare gire ned og stampe inn gassen (som forøvrig er motsatt :O) og rompa for ut Lenke til kommentar
Anussen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 BMW sliter med: vannpumper, hjuloppheng, rust, dårlig kvalitet, dårlig rykte, hard bruk og justerte km-tellere. Ta for guds skyld med deg en bilkyndig person for å se på bilen. Er ratt og girkule slitt i filler har ikke bilen bare gått 50000km på sommerføre. Velkommen til norges styggeste bransje: Salg av brukte statusbiler... Ha i bakhodet att BMW-deler koster skjorta, og att bakjulsdrift er kulere å sladde med enn å komme opp bakker med. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Det er greiere å komme seg opp når man rygger enn når man kjører rett opp med forhjulstrekk.... Så er nok ikke argument... VW er ikke bedre, ikke volvoer, Audi har dyre deler. Tror det er mer hat mot BMW du har... No offence Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det er greiere å komme seg opp når man rygger enn når man kjører rett opp med forhjulstrekk.... Så er nok ikke argument... Nei, dette stemmer ikke. Du må jo også innese at de eldre BMWene har pådratt seg et stempel som det står ungdom/innvandrer på. Med det sagt er det jo absolutt gode biler. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Dårlige erfaringer? Nei, men jeg ser for meg en 52x slik (det er vel gjerne 3xx-serien som er pakkis-stemplet): Svart med lilla perlemor Krom lister rundt vinduer som originalt, krom rundt nyrer, krom på lister som originalt, sota ruter, litt senk og fine felger, gjerne BBS. Ikke masse plastikkdritt Ordentlig EDM Lenke til kommentar
Alekz88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vil bare si at du ikke får en slik bil (som er godt brukt av en fornuftig person, med BBS (original), perlemorlakk i god stand, fint sota ruter etc til 75 000,- Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Snakk om lakk og BBS selv da Men det er IKKE så gammel bil som dere skal ha det til. Er snakk om E39, de er nesten en blanding av E36 og E46, som er forlenget. Disse er mer limo enn f.eks Audi A6 i mine øyne Og pakkisvogn = 316i med masse plastikk som har gådd masse og selges til hbo 80! Lenke til kommentar
Alekz88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hehe, E39 er nok en av BMWene som har best kvalitet. Disse har forøvrig registerkjede, som er tilnærmet vedlikeholdsfritt. Motorene her er tilnærmet skuddsikre, noe av det bedre som er laget vil jeg påstå. Så lenge disse kjøres til driftstemperatur, kan du mishandle den så mye du bare orker Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Som Alekz88 sier så er det viktig å få kjørt de i driftstemperatur, dette på grunn av aluminiums topp. Selvfølgelig skal alle motorer varmes opp først, men det er spesielt viktig ved litt "eldre" bmw`er, med støpegods blokk og aluminiums topp Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Toppakning Stempel Stempelringer Råder Rådelagre + Datasprut = Turbo ^^ Lenke til kommentar
Anussen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det er greiere å komme seg opp når man rygger enn når man kjører rett opp med forhjulstrekk.... Så er nok ikke argument... VW er ikke bedre, ikke volvoer, Audi har dyre deler. Tror det er mer hat mot BMW du har... No offence VW/Audi er mange reiser værre enn BMW hva kvalitet anngår, men har like dyre deler. Har ikke noe hat mot BMW, men har skrudd en del E36, og jeg var ikke imponert over driftsikkerheten. 5 serie med IA motor derimot var en Uberwagen. Japanske bildeler er nesten like dyre, men du trenger noe færre av de. Uansett er bil en elendig investering, garantert tapsprosjekt. Men så lenge du finner en du liker og har råd til å drifte, er det samme hva andre mener. Rådet om å ha med seg en bilkyndig kompis på testkjøring håper jeg du tar, det kan spare deg for mange dyre overaskelser. Lykke til Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det mange sier om at Bmw har dyrere deler en andre er litt feil! Kanskje vis man kjøpe fra orginalforhandler, men vis man handler gjennom steder som bilxtra er bmw (snakk om e36-deler i dette tilfellet) en GOD del billigere en mitsubishi(snakk om 1994 galant)! Jobber selv på bilxtra og vi har sett litt på dette og funnet ut at bmwdeler før 1998 er gjevnt over billigere en de fleste japsedeler En ting ang E39. Absolut min yndlingsbmw! Helt herlig å kjøre, godt drag vis det snakk om 525tds iallefall, samme med bensineren vil jeg tro ( bare testet 12v fra '88) (deilig lyd fra seksern!!!) men dog er den litt slapp rundt svingene. Tung og litt båt, men absolut bedre en audier osv Sett på senkesett og stive dempere og det vil forbedre seg, men sats heller på coilovers for best mulig svingeegenskaper Min far har 525tds med 19" på og lavprofildekk og bilen er rett og slett nydelig Svart, sotet og originalsenket og med svarte nyrer. Desverre er det mye feil på bmw dieseleren. De betalte rundt 350 000 for den for noen år siden, og har allerede brukt over 150 000 på verksted pga ting som røk i hytt og pine Dieselpumpa, turboen mener jeg, mye forstillingsdeler som ikke tålte at bilen ble kjørt til butikken omtrent og girkassen sluttet å virke normalt. ( tiptronic). Selv om alt skjer gale med bilen nekter de å selge den pga den er så god å kjøre hehe. Men ville kanskje satset på bmw-bensiner og tatt det rolig før man når driftstemperaturen skal det nok være safe kjøp, da bmw bensinere er mer å stole på Pass iallefall på at servicehefte er fulgt godt opp og at det ikke er ungdom som eier den Lenke til kommentar
LianLidude Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 De som mener BMW har dyre deler har overhode ikke peiling, kjøpte clutchkit til min e36 328 i høst fra sachs, kr 1500 f.eks. Handler man på www.koed.no så tviler jeg på at du finner det noe spessielt billigere på andre bilmerker. BMW generlt er veldig gode å kjøre, har vel beste kjøregenskaper bland personbiler der ute, perfekt kombinasjon av sport og komfor. Rekkesekseren til BMW er svert gode ja, og tåler mye og lang km før de tar kvelden. Sekserne i e39 har foresten alublokk og alutopp (m52), de nyeste med m54 motor tror jeg har støpejernblokk. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Mye drittslenging om BMW her ser jeg, dyre deler og dårlig kvalitet 5-serien er en av bilmodellene som ruster minst i følge en undersøkelse jeg så for litt siden, vet dessverre ikke hvilke generasjoner som er tatt med her, men det gir jo en pekepinn (E39 er desverre ikke i verdenseliten her hvertfall) Skal du ha E39 for 75000,- må du nok på de helt tidligste modellene med 2.0l motor for å gjøre et greit kjøp. Jeg ville heller sett på en bra utstyrt E34 fra de siste årgangene (94-96). Disse utfyller alle kravene dine og vel så det. Stort sett samma M50-motor (24v) som du har i E39 (tror de aller fleste E39 har den, alle E34 fra 1991 har den hvertfall) Går du for E34 har du også sikkert en del penger til overs som kan brukes til å gjøre grundig vedlikehold og eventuell oppussing av bilen. E34 er ansett som en av de mest driftsikre modellene BMW har laget. E39 er jo igjen ansett av mange som den ultimate BMW. Hva enn du finner på, ikke finn på å kjøp diesel og/eller 4-sylindret motor Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 E34 synes jeg desverre er regelrett stygg, så det får bare være. Men å få tak i en E39 2-liter 6er 24v 150hk under 75k er ikke vanskelig, men å finne med utstyret jeg vil ha blir verre Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Vil du virkelig ha en lat 2litersmotor i en så tung bil? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Om du finner meg en 525 eller 530 til under 75k, E39 såklart, så er du god. Iallefall med el-vinduer og aircondition Men er snakk om turbokonvertering etter vinteren da, disse motorene er greie å ha med å gjøre Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Liker best bmw uten turbo jeg Syns turbo på bimmer-2liter blir for japsete 525 tds er rått uansett hva folk sier E34 er min personlige yndling (sammen med e39. De er på en måte to forskjellige jævler ) E34 er litt råere men e39 er mye mer maskulin og kraftig på en måte. 525tds har vel en 175 hester ? Husker ikke helt. E34 525 tds har vel 143 orginalt, men satan så det drar E34 525 12v har 173 og 24v har 192. Så finner du en strøken e34 525 enten diesel eller bensin så har du bil i mange år så lenge den er tatt vare på Mer driftsikker bmw skal du lete lenge etter E39 har for mye elektronikk så vidt jeg har forstått og det er derfor det skjer en del feil med de. Men uansett ikke kjøp en lat 2liter! Har kjørt e34 2literen og det gikk rett og slett SLAPT. 0-100 på 11-12 sekunder mener jeg?! Sinnsykt tregt for en bimmer til og med lanten min med 137 hester drar 0-100 på 9,3 525 12v drar litt dårligere en min (bedre bunndrag men like treg fra 0-100) mens 24v drar på 9 blank såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå