osmoen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Heisann. Jeg reiser til USA i juli og planlegger å gjøre et objektivkjøp eller to. Turen går til vestkysten og Hawaii og jeg er følgelig interessert i et objektiv som tar gode landskapsbilder. Jeg er relativt fersk innen SLR - kjøpte et Nikon D80-kit med 18-135mm for et års tid siden og har lekt meg med dette en stund. Føler det er på tide med noe nytt, men sitter ikke på de kunnskapene jeg tror kreves for å gjøre de riktige kjøpene. Jeg har ingen planer om å bruke bøttevis med penger og har foreløpig funnet et par alternativer. Disse objektivene ligger i et prissjikt jeg takler som "nybegynner." Nikon 50mm f/1.8D AF ($135) Tokina 12-24mm f/4 AT-X Pro DX AF ($400) 50mm er i hovedsak fordi den er rimelig og at jeg er av den oppfatning at det er ganske så bra i forhold til prisen. Et objektiv av typen kjekt-å-ha? Tokinaen er foreløpig plukket ut da jeg sitter med et inntrykk av at det har god byggekvalitet og tar gode bilder. En 12-24mm egner seg vel godt for landskap og den slags? Skiller disse objektivene seg nok fra kit-objektivet jeg er i besittelse av (18-135mm) til å nødvendig-/rettferdiggjøre et kjøp? Alternativer/anbefalinger tas gjerne imot om de finnes. Edit: Vurderer nå å gå for Nikon 70-300mm VR i tillegg til Tokinaen. Da får jeg ytterpunktene og bruker kitobjektivet mellom, ev. et 18-55mm jeg har tilgjengelig. Endret 19. juni 2009 av Frikky Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Skiller disse objektivene seg nok fra kit-objektivet jeg er i besittelse av (18-135mm) til å nødvendig-/rettferdiggjøre et kjøp? Alternativer/anbefalinger tas gjerne imot om de finnes. Ja. Begge disse er vesentlig bedre enn kit objektivet ditt. Slå til på begge to, flotte objektiver. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Virker lovende. Er det noen der ute som har innvendinger mot disse objektivene? Og/eller eksempler på bruksområder utover landskap og portretter ev.? Kan naturligvis undersøke dette etter anskaffelse, men skader ikke å stille forberedt til tur :O) Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Alternativt kan du tenke på AF-S 35mm f/1.8. Du kan jo evt sjekke hva du bruker mest av 35 og 50mm. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg går selv og sugler etter Tokinaen, og har kun hørt godt om den. Det er flere som går for Sigma 10-20mm, da den er litt billigere( ca. 500kr på fotovideo) og fordi du får 2mm videre vinkel. Jeg hadde lett gått for Tokinaen, da den her kun koster i overkant av 2.500kr(?), noe som er utrolig billig! Når det gjelder 50mm ƒ/1.8 synes jeg den blir litt for mye tele. Du må stå så langt fra motivet, for å få alt med. Jeg kjøpte derfor heller 35mm f/1.8 AF-S som jeg er utrolig fornøyd med. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Vil slutte meg til det Oybjorn sier her. Har hatt både 50mm 1.8, Tokina 12-24 og Sigma 10-20. 50mm blir fort veldig trangt. Sigmaen er fin, men jeg opplevde at 12mm var en vid nok brennvidde og ga meg god vidvinkel. Tokinaen holder noe høyere optisk kvalitet, og er bygd som en stridsvogn. Meget solid! Finner du den brukt til oppunder 3000kr, vil jeg absolutt anbefale den. Ville heller satset på å kjøpe noe som det er stor prisforskjell på (altså mellom USA og Norge) dersom du vil gjøre et kupp. Men Tokinaen anbefales varmt! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 For å gjøre valget enda vanskeligere, så har også Tokina en 11-16 f/2,8 hvis du vil ha mer lysstyrke (og litt mer vidvinkel, men på bekostning av brennvidde i den lange enden). Og Sigma har vel lansert en oppdatert 10-20 med f/3,5 over hele fjøla. Vet ikke om sistnevnte er tilgjengelig i butikkene ennå. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Takk for innspill. 50mm var påtenkt som kjekt å ha eventuelt. Legger neppe på over $200 for en 35mm, men mulig 50mm revurderes. 11-16 og 10-20 ligger henholdsvis skyhøyt og langt over det jeg akter å bruke på et objektiv i denne omgang, men da har jeg alternativer for fremtiden i det minste. Et kjøp av 12-24 er så godt som spikret, svært få som har noe negtivt å si om dette og prisen er relativt tiltalende. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 har selv nikkor 12-24, kjøpte brukt til 4500 (som ny) og er veldig fornøyd med både bildekvalitet og brennvidde omfang. Anbefaler veldig den dersom du kan spytte i litt mer penger, ellers skal tokinaen være bra. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Legger neppe på over $200 for en 35mm, men mulig 50mm revurderes. Hvis du ikke vil legge 2000kr i en 35mm (som den koster), vil jeg jeg heller kjøpt en 50mm, enn ingenting. Da har du alltid en liten lyssterk kamerat i tillfelle krise. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ser ikke den store besparelsen i å kjøpe 50/1.8 utenlands, den er så rimelig her uansett. Heller 35/1.8 eller 85mm/1.8 da, de sparer du litt mer på. Men Tokinaen er et veldig bra valg. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 11-16 og 10-20 ligger henholdsvis skyhøyt og langt over det jeg akter å bruke på et objektiv i denne omgang, men da har jeg alternativer for fremtiden i det minste. Et kjøp av 12-24 er så godt som spikret, svært få som har noe negtivt å si om dette og prisen er relativt tiltalende.Dæven, begge Tokina-objektivene har steget ganske ramt i pris siden jeg sist drev og vurderte vidvinkelkjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå