Gå til innhold

Diskusjonstråd for Dell Precision M6400 (Covet)

Anbefalte innlegg

Noen andre som har denne maskinen? M6400 standard eller Covet?

Tenkte det kunne være nyttig å dele noe erfaringer.

Jeg har hatt min i 3 måneder nå, og er særdeles fornøyd. Aldri vært så fornøyd med en maskin før, hverken stasjonær eller bærbar. I en tid hvor trenden ser ut til å gå i den andre retningen, med billige og små NetBooks og 13-tommere, er denne maskinen definitivt det motsatte, men jeg har alltid ønsket meg stor og god skjerm med høyeste mulige oppløsning, og full-size tastatur, samt mest mulig RAM. Stasjonær var ikke aktuelt, da jeg er blitt alt for vant til å kunne sitte i sofaen med en bærbar på fanget. Hadde jeg kjøpt en stasjonær hadde den nok ikke blitt mye brukt dessverre.

Maskinen er definitivt ikke lett (4,3kg), men så driver jeg ikke å drasser rundt med den så ofte heller da. Har den som sagt mest på fanget hjemme i sofaen ;) Men jeg syntes likevel det går helt fint å ta den med på tur innimellom. Har en "Targus XL Notebook Backpack" som jeg syntes passer fint.

Nå skal det sies at maskinen er litt overpriset, men det skyldes bl.a. at komponentene er i topp-klassen, og har dermed en høy kostpris inn til Dell. Jeg fikk den dog til en "hyggelig" tilbudspris ;) Jeg tar også sikte på å kunne bruke denne maskinen i minimum 5 år før jeg kjøper en ny.

Her er mitt oppsett:

Dell Precision M6400 Covet Blood Orange

Intel Core 2 Extreme Quad Core QX9300 (2.53GHz,12MB L2 Cache, 1066MHz FSB)

1920x1200 WUXGA RGB LED Edge-2-Edge Display

8GB RAM (4x2GB)

Vista Ultimate x64

Nvidia Quadro FX 2700 512MB

Dell 5530 WWAN (3G)

Intel Pro Wireless 5300

Dell Wireless 370 BlueTooth

Dell Dockingstasjon (Advanced E-Port portreplicator)(ekstra 210W powersupply følger med)

Maskina har plass til 2x2,5" harddisker og kommer med Intel software RAID, meg jeg har bare fylt en plass. Tenkte å investere i 2 SSD-disker mot slutten av året, men det avhenger av prisen selvfølgelig.

Skjerm: Lyssterk og fargene er helt fantastiske. Det "svir" i øynene når jeg ser på andre skjermer etter å ha sett denne. Kan ikke fatt å begripe at jeg klarte å se på min gamle Dell Inspiron skjerm. Den har nesten ingen farger i forhold. Som sagt så er skjermen veldig lyssterk, så den kan lønne seg å justere ned lysstyrken i noen tilfeller. Det finnes en lyssensor (ambient light sensor) i skjermen som automatisk justerer skjermlyset i forhold til romlys, men denne har en tendens få skjermlyset til å variere litt for mye i noen tilfeller, spesielt når romlyset gjør at nivået konstant vipper mellom 2 innstillinger. Men for det meste har jeg denne sensoren påslått. Skjermen har også "Edge-2-Edge"-display, som vil si at glasset på skjermen (ikke skjermbildet) går så og si helt ut til kantene på sidene (det er bare ca 1mm på sidene som ikke er glass).

Prosessor: Har ikke kjørt så mange ytelsestester på denne. Har laget ett par selv i Java for å kunne sammenligne med andre maskiner. Har også kjørt "Intel Burn Test v2.1" som ga 34 GFlops (sammenlignet med en XPS 1330 med Core 2 Duo 2GHz som ga 10 GFlops).

Skjermkort: Dette har jeg ikke testet så mye ennå, da jeg ikke spiller noe særlig. Jeg vurderte FX 3700, men da jeg som sagt ikke spiller særlig mye, samt prisforskjellen (Quadro FX 3700 har en kostpris på ca 4200,- kontra 1600,- for FX2700), gjorde at jeg valgte FX2700. For de som vil ha kraftig skjermkort så ser det ut som FX3700 skal kunne yte det dobbelte av FX2700...

Viftestøy:

Vanlig bruk: helt greit. Hører så vidt viften. Jeg har hørt andre Dell bærbare (med svakere prosessor) som støyer mer.

Høy last: Da bråker den litt, men kommer fort ned igjen (ca 30 sek), når lasten minker.

Viften på Quadro-kortet bråker også en del når kortet er under høy last. Men det er forholdsvis sjelden at jeg belaster kortet så mye.

Varme: under last kan den bli litt varm på undersiden. Men også her har jeg vært borti andre (og svakere) Dell-maskiner som har blitt varmere.

Strømforsyning: Denne er STOR. Maskinen skal ifølge Dell kunne trekke opptil 150 Watt under maks last, mens strømforsyningen kan levere opptil 210 Watt. Jeg har derfor kjøpt en ekstra 130W strømforsyning (PA-4E) som jeg bruker når jeg har med maskina på tur. Denne greier fint å drive maskina under normalt bruk, men kan ikke lade batteriet samtidig. Da må maskina være avslått.

Chassis: Oser av kvalitet. Solid og massivt. Lite som gir etter når du trykker på det. Den blod-oransje fargen er også særdeles fin. Rett og slett den stiligste maskinen jeg noen sinne har sett.

Tilkoblinger: Har DisplayPort som støtter opptil 2560x1600 (30" skjerm). DisplayPort-utgangen er såkalt "Dual-mode" og støtter således også single-link DVI/HDMI med en overgang (tilleggsutstyr). Ønsker man 2560x1600 oppløsning (30") med DVI må man bruke Dockingstasjon/Portreplikator. På portreplikatoren finnes bl.a. separate 2xDisplayPort og 2xDVI. Alle støtter 2560x1600 oppløsning. Både Quadro FX 2700 og 3700 støtter opptil 2 30"-skjermer, altså 2x 2560x1600. Skal man koble til 2x 30"-skjermer må man ha portreplikator.

Optisk drev: Her kjøpte jeg bare vanlig DVD/CD brenner, men det finnes også BluRay-leser ifølge Dell.com

TouchPad: Den beste touchpad'en jeg har vært borti. Denne har også en "Jog Shuttle"-funksjon, dvs man trykker på et gitt område på pad'en, så blir touchpad'en bakgrunnsbelyst og får "nye" funksjoner slik som et "liggende" scroll-hjul, start/stop-knapper osv. Denne har jeg dog sjelden brukt (den er nok tiltenkt videoredigering). Maskinen har også styrepinne mellom h/g/b-tastene for de som ikke liker touchpad.

Batterikapasitet: Grei, med tanke på at prosessoren og skjermkortet trekker MYE strøm. Jeg har strømforsyningen koblet til hele tiden, så jeg har ikke fått testet kapasisteten så mye. Men, ønsker du høy batterikapasitet så er nok ikke dette maskinen for deg ;)

Tastatur: veldig godt tastatur. Det beste jeg har brukt, EVER! Tastene er forholdsvis flate på toppen, med en <45 graders vinkel nedover ut mot kantene slik at fingrene fint kan justere seg inn hvis du bommer på en tast. Tastaturet er også bakgrunnsbelyst. Kjekt når du sitter i mørke rom.

Sikkerhet: Maskinen kommer med en masse sikkerhetsfunksjoner. I tillegg til smartkort/fingeravtrykk osv, har den også TPM (Trusted Platform Module) fra Broadcom. Denne må dog aktiveres i BIOS, og det har jeg _ikke_ gjort. Hvis man aktiverer denne vil fingeravtrykk/passord osv lagres trygt i en "tamper-proof" hardware security module (på lik linje med de sikre chip'ene som finnes i VISA/digital-tv-smartkort), fremfor "utrygt" på harddisken. TPM-modulen er på en måte videreutviklingen av den fryktede "Palladium"-modulen som alle hatet for noen år tilbake. Dette gjør at paranoide lille meg mistenker at dette er en måte å snikinnføre disse chip'ene på, slik at de i fremtiden blir å finne på alle maskiner, og er aktivert som standard. TPM-modulen gjør det bl.a. teoretisk mulig for software å virkelig "binde" seg fast i en gitt hardware, slik at det ikke kan kopieres til andre maskiner. DRM vil også kunne benytte seg av TPM-modulen, ved at krypteringsnøklene kan lagres der.

WWAN (3G/HSDPA): Dell 5530-kort produsert av Ericsson. Har ikke brukt dette så mye ennå. Det skal kunne skifte automatisk mellom 2G/3G alt etter hva som er tilgjengelig. En kjekk liten ekstrafunksjon er at dette kortet har innebygget GPS, som støtter NMEA over seriell/COM. GPS-funksjonen krever at du har satt inn et SIM-kort (gudene må ane hvorfor).

Så, over til et spørsmål:

Noen som har fått den kontaktløse smartkort-leseren til å fungere?

Jeg finner den ikke i Device Manager, men antar den er en del av Broadcom USH (Unified Security Hub). Støttede kort skal visst være bla HID iClass. Vi har HID-kort på jobb, men jeg har ikke fått det til å fungere. Mistenker at det ikke er iClass-kort. Leseren skal visst støtte både 125 kHz og de nyere 13.56 MHz RFID-kortene.

Det ser heller ikke ut til at den kontaktløse leseren støtter PC/SC-grensesnittet, slik som den kontaktbaserte leseren på siden og SIM-kort-leseren i 5530 kortet gjør. Jeg skal prøve å kontakte Dell for å få mer informasjon, men jeg mistenker at den kontaktløse leseren kun fungerer med tilhørende programvare (og da også kun med Dell-supporterte smartkort). Hadde vært kjekt å kunne programmere mot den kontaktløse leseren på samme måte som jeg gjør mot den kontaktbaserte leseren.

Endret av GXSilver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...