Ondskapen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har nå prøvd ubuntu (9.04) uten og bli frelst. Så hadde tenkt meg tilbake til XP. Men når jeg restarter pc en og velger cd-rom som første boot device så starter bare GRUB Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om cd stasjonen virket under ubuntu, og det gjør den ikke. Den finner ikke noe, cd'en spinner ikke opp engang. Pc'en det hele utspiller seg på er en Toshiba A300 1JX Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Linken din gir en session timeout-melding. Oppdages dvd-romen i BIOS da? Spørs om den har gått hen og dødd av naturlige årsaker hvis ikke. Alternativt om det er noe kontaktproblemer i maskina.. Men bare av nysgjerrighet: Hva er det du ikke er fornøyd med i Ubuntu? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Hvordan sjekker jeg om den blir oppdaget i BIOS? Jeg flyttet den fra 3. valg til 1. valg når det kom til booting. Dvd-romen er ganske ny, men den kan jo ha død. Instalerte ubuntu for 3 dager siden. Surfing i firefox går utrolig tregt (ja jeg har samenlignet med firefox i en xp instalasjon på samme side). Sliter også med avspilling av filmer på youtube og break. Flash fungerer heller ikke veldig bra, selv om jeg har innstalert Swdec 0.8.2... Noen løsninger på dette? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Dette har ingenting med Ubuntu eller GNU/Linux å gjøre. Dersom du har satt CD-ROMen til å være første boot-device i BIOS, og setter inn en bootbar CD (vær sikker på at den er bootbar, prøv på annen PC!), så er det nok et maskinvareproblem, muligens CD-ROMen har strøket med. Det skal vel være mulig å installere XP med minnepenn f.eks hvis CD-ROMen er død, men mye mer tungvindt enn f.eks Ubuntu fra minnepenn. Men dette er et spørsmål for Windows-forumet. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 XP cd'en jeg setter inn er veldig boot'bar og er testet på en annen maskin før jeg postet her... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvordan sjekker jeg om den blir oppdaget i BIOS? Jeg flyttet den fra 3. valg til 1. valg når det kom til booting. Dvd-romen er ganske ny, men den kan jo ha død. Instalerte ubuntu for 3 dager siden. Surfing i firefox går utrolig tregt (ja jeg har samenlignet med firefox i en xp instalasjon på samme side). Sliter også med avspilling av filmer på youtube og break. Flash fungerer heller ikke veldig bra, selv om jeg har innstalert Swdec 0.8.2... Noen løsninger på dette? Well. Du kan jo først og fremt begynne med å installere Adobe Flash Player i stedet for swdec, og så kan du jo alltids laste inn AdBlock Plus i Firefox slik at du slipper all flashreklamen som ødelegger verdens nettsider. fyr opp en terminal og skriv inn sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras, da får du det aller meste av lukkede programmer og codecs. For enda mer spenning kan du også legge inn medibuntu-pakkebrønnen for å få tilgang til programvare som ikke er i den offisielle pakkebrønnen pga lisensbegrensninger Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har Adobe Flash player fra før, AdBluck Plus gjorde ikke rare forskjelden... Er egentlig mest lysten på og få inn XP få fram lyd feilen og få pengene tilbake. Men takk for tipset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå