Gå til innhold

Hvor skal jeg sette pengene mine?


Anbefalte innlegg

Heisann :cool:

 

Har fått meg en ganske så habil inntekt i det siste pga jobbskifte, og siden jeg kun er 17 år og fortsatt bor hjemme går jeg følgelig veldig mye i pluss per måned pga et relativt lavt forbruk.

 

Siden jeg har en lang sparingshorisont, og går rundt 10 000 i pluss per måned er det noe som sier meg at det er mye jeg kan gjøre med pengene mine som er lurere enn å la dem stå og råtne på en høyrentekonto til 3.75% PA.

 

Lurer derfor på om noen her inne vet om noen gode alternativer til den gode gamle gamle banken, men som på sikt vil gi meg bedre avkastning. Siden jeg har lange spareplaner kan jeg godt tåle en finanskrise både her og der, så lenge jeg altså går i pluss i det lange løp. Har ikke så mye peiling på fond og aksjer og slikt, men slik jeg har forstått det er det lønnsomt å satse litt om man har planer for lang sparing, og samtidig har noen tusener man trygt kan avse per måned.

 

Akkurat nå ligger børsen i fosterstilling, så for en ung gutt med lange spareplaner (markedet går alltid opp på sikt, aight?) så er det kanskje lurt å kjøpe seg inn i ett eller annet nå?

 

Noen som har noen tanker rundt hva jeg kan gjøre med et beløp på +/- 5000 (mer tør jeg ikke satse) per måned, som sikrer meg en god og trygg avkastning over en tid på si 10 år?

 

Edit: Har BSU, og den er fylt opp for året.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ti års horisont virker det for meg som at du tenker på boligkjøp.

 

Da er det er BSU som gjelder, fyll maks beløpet før du tenker på annen sparing. Månedlig sparing i aksjefond er lettvint. Vurdere et indeksfond.

 

Børsen har gått opp 50% siden bunnen og hvor mye mer det vil gå i løpet av kort tid er vanskelig å mene noe om. At børsen om 10 år vil stå vesentlig høyere enn i dag er imidlertid uten tvil. Eller egentlig: det som er mest sannsynlig er at det vil bli satt ny børsrekord i løpet av neste ti-årsperiode. Om det holder frem til 2019 derimot er svært usikkert.

 

Ellers fins det 10.000 tårder om akkurat det sammme tema på forumet.

Lenke til kommentar

Ja, Skagen fondene har jeg sette lenge på, og da spesielt Kon-Tiki fondet. Det har hatt en gjennomsnitlig avkastning på ~22% årlig de siste årene. Dette året har det gått opp over 31%. Kan skrekkelig lite om dette her merker jeg, men vil det altså bety at om jeg hadde satt inn en sum ved nyttår i år, så hadde den faktisk økt med 31% frem til nå, sånn bare av seg selv?

Lenke til kommentar

det er snakk om årlig avkastning, så det beløpet du hadde 1.1.2008 var økt med 31% til den 31.12.2008, sånn helt av seg selv, hvis vi ser bort ifra fondsforvalterene..

Den "avkastningen" som er forespeilet på siden deres er dog teorestisk da du ikke har en avkastning før du faktisk casher inn.

 

siste 12mnd på kontiki er forøvrig avkastningen -12.25%

Endret av nls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...