Zulærn Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Ingen som har fått med seg at mopeder skal holde seg _midt_ i veien? Og grunnen til dette er at bilister har mindre respekt for de "myke" trafikantene, i tillegg til at mopedister er vanskeligere å legge merke til i trafikken. Ang. den første filmen: kjenner rett og slett en klump i magen av å se noe sånt :/ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Var ikke en spøk nei. Selvsagt må man se an bredden på veien først, det er ikke forsvarlig hvis det akkurat går med to personbiler, og 10 cm klaring imellom. Derimot finnes faktisk veistrekker hvor dette er mulig. Særlig for en moped. I Sverige og til dels Danmark er dette helt vanlig. Hvis man kjører på en landevei med bred veiskulder, og det kommer noen bakfra som kjører fortere, legger man seg helt ut til høyre, og bilen bak kan passere mye enklere. Men igjen, man må se an veistrekningen. Jeg har flere ganger sluppet forbi personbiler på denne måten på brede landeveier, og det er faktisk ikke noe problem. Nå vet eg ikke hvilket land du kjører mest i, men i Norge så har vi andre veier enn hva som er både i Sverige og Danmark(og ja, eg har kjørt i begge disse landene også). Stort sett over hele det langstrekte landet vårt så varierer ikke bredden på kjørefeltet så mye som du får det til å høres ut som. Normalt sett er kjørefeltet på en vei med midtstripe ca 3-3.5m. Når da biler ofte er en 2-2.5m så vil eg påstå på det sterkeste at enhver forbikjøring av en moped uten å krysse noen linje er uforsvarlig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Normal bredde på en bil er under 2m.. Maks tillatt bredde uten varsellys er 2,55m btw. Edit: Det er hva jeg minns og huske, så ikke skyt om jeg tar feil Endret 18. juni 2009 av Pluggen Lenke til kommentar
echo-bravo Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Nå vet eg ikke hvilket land du kjører mest i, men i Norge så har vi andre veier enn hva som er både i Sverige og Danmark(og ja, eg har kjørt i begge disse landene også). Stort sett over hele det langstrekte landet vårt så varierer ikke bredden på kjørefeltet så mye som du får det til å høres ut som. Normalt sett er kjørefeltet på en vei med midtstripe ca 3-3.5m. Når da biler ofte er en 2-2.5m så vil eg påstå på det sterkeste at enhver forbikjøring av en moped uten å krysse noen linje er uforsvarlig. Svenske landeveier er generelt bredere enn norske ja. Men de danske landeveiene synes jeg egentlig ikke er så mye forskjellig fra norske mtp bredde. Lavere fartsgrense er det også på danske landeveier. Sånn generelt er jeg enig med deg, at på de fleste norske landeveier bør man ikke kjøre forbi en moped uten å krysse linja. Derimot står jeg fast på at det finnes veistrekker hvor dette er forsvarlig: Vet ikke hvor folk her er kjent, men kan nevne RV35 mellom Grua og Gardermoen, RV4 forbi Harestua og deler av E16 mellom Nes i Ådal og Bagn. Nå er dette riktignok veier hvor det i utgangspunktet er rett og oversiktlig sånn at forbikjøring på vanlig vis går greit. Ser nå at jeg brøt løftet mitt om å ikke delta mer i tråden, men det får så være. Bare en oppklaring. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 trafikkreglene §12-4 Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. så hvis man kjører moped på en vei som innehar en fartsgrense mopeden ikke klarer å opprettholde(som vel lovlig sett er 45km/t), så er mopedførern pliktig til å slippe forbi de som vil forbi og eventuelt stoppe for at det skal gå trygt for seg. sånn mens vi alikevel snakker om forbikjøringer her. og nei man skal ikke holde seg midt i veien. man skal holde høyre. på samme måte som man til vanlig alltid skal kjøre i høyre felt på veien(med mindre annet er skiltet da selvfølgelig). Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er ikke en rev på lovdata, men i teoriboka mi står det i hvertfall at mopeder skal holde seg _midt_ i veien netopp pga. faren for å bli presset av veien.. Noe vi også fikk beskjed av kjørelæreren om gang på gang når jeg tok lappen på moped. Krikkert: Mulighet til å finne en evt. paragraf på dette? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er ingen regel i loven som sier noe om hvor et kjøretøy skal plassere seg i et kjørefelt, heller ikke moped/motorsykkel. §5 i trafikkreglene sier at man skal holde høyre side av veien(veien, ikke kjørefeltet) så godt som det er mulig. Så dere som påstår at de skal plassere seg til høyre i kjørefeltet regner eg med kan henvise til noen lover? For mangen herrens år siden så inngikk det i trafikkopplæringen at saktegående kjøretøy(som ikke klarte fartsgrensen eller som ellers var/er til hinder) skal plassere seg så langt til høyre i kjørefeltet som det er mulig. Dette fordi at det da var større muligheter for å kjøre forbi. I de senere årene(blandt annet når eg tok førerkortet) så er dette snudd, og nå får alle beskjed om å ikke gjøre det nettopp fordi det øker muligheten for at en eller annen foretar en uforsvarlig forbikjøring. Når det gjelder mopeder, traktorer og annet kjøretøy som ikke klarer å følge fartsgrensen så har disse plikt til å stoppe og slippe forbi andre trafikanter i henhold til §12-4. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er fullstendig enig i at de skal stoppe og slippe forbi, men håper for guds skyld ikke de lar seg "tvinge ut på hvitstripa fordi en idiot vil forbi.. Stopp ved første mulighet om du er til hinder for vanlig trafikk, ting med blålys, ja da har ALLE andre plikt til å gjøre seg så lite til hinder som overhodet mulig Lenke til kommentar
Sink Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Samme som hva syklister gjør, de kjører 2 i bredden for å "forhindre farlige forbikjøringer", skaper jo bare mer roadrage. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er en helt annen sak Men ja, de kan holde seg en på sykkelstien så lenge det er noen, for ser oftest syklister i veien når det er "myk-trafikant-felt" ved siden av.. Kanskje fordi de er i veien og jeg irriterer meg over at det faktisk er muighet for at de heller kan holde seg på "naboveien" som er til for de.. Men jeg ser stort sett ikke noe problem med syklister i trafikken så lenge de ikke er på søndagstur og holder et heller lavt tempo.. Men nå er det nok off-topic.. Tilbake til disse filmene, så får heller en av de som er hyppe på å ta denne diskusjonen videre starte en tråd, og kanskje jeg dukker opp Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Det er ingenting i forhold til at det ble kjørt et sykkelritt bl.a noen mil over E6 her om dagen. Lå vel i køen over en strekning på ca. 5 mil, til jeg kunne finne meg en paralell vei for å komme forbi, så langt jeg kunne se forover, og så langt jeg kunne se bakover med biler. Det lå vel en klynge med 20 syklister med i vertfall 2 følgebiler bak seg som gjorde at ingen kom seg forbi. .. de kunne da i det minste kjørt sykkelrittet over den paralelle veien istedet for å bruke E6! Endret 18. juni 2009 av gxi Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Videoen i post #1 er fjernet. Noen som vet om andre steder videoen kan finnes? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Megabump, INGEN som vet om det finnes en annen host som har videoen som var i førstepost? Jeg skal ut på veien snart med moped og bil, og det skader ikke å få innsikt i hvor farlig det kan være. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Her Det som var i førstepost er en kompilasjon(?) av blant annet de videoene på den profilen med noe trist musikk til. Søk på f.eks "car crash commercial/ad". OBS! drit i den første videoen, det er den klassiske "skummelt tryne dukker opp på slutten"-saken Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Da jeg tok mopedlappen i 2002 lærte de oss at hvis du kan følge fartsgrensen, skal du kjøre nær midtstsipa. Hvis ikke, skal du kjøre nær høyre veiskulder. . Jeg er ikke interessert i å bli drept bare fordi en dustete lov sier at det er min simple slikt. Hvis en bil vil forbi, får den blinke i tide, og hvis jeg er enig, DA slipper jeg den forbi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Det er slike filmer som skulle blitt sendt her i Norge. Man må sette sterkt mot sterkt. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Enig med mannen over her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå