Gå til innhold

Til alle som kjører bil [Må ses]

dahle90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så har du jo selvfølgelig det faktum som skjer ca halvis i filmen, en liten eksplosjon(vis jeg så riktig) som mest sannynlig stammer fra bensintanken.

Er vel heller det at frontruta blir åpen --> oksygen strømmer inn i bilen --> brannen utvikler seg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk veldig lyst til å feste en slags plakat på hjelmboksen på scooteren min, med en kort melding som ala tidligere i topicen:

Spar 10 minutter i forbikjøringen og risiker ditt liv

Noen flere og kanskje bedre snutter som kan brukes? Helst et som er så kort at det ikke vil forstyrre føreren for mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Fart dreper. Det kan ingen nekte for.

Bare synd at dette gikk utover to uskyldige liv også.

Jeg har selv mange ganger sett ville forbikjøringer der motgående trafikk blinker med lysene og blir ganske skremte. Og at mange tar forbikjøring og i svinger uten noen som helst sikt.

Tenk å prøve å spare 10 minutt, og at man kan tape resten av livet.

Dette er nok ikke så vondt for de som evt. dør. Men det er mye verre for de som er igjen.

Mitt verste mareritt er å bli den første til en alvorlig trafikkulykke.

Helt enig. Godt de viser slik, og forhåpentligvis går det inn i hodet på de idiotene av råkjørere at det de gjør er til stor fare for andre enn kun seg selv.

Virkelig trist å se på de som tror de er herren selv bak rattet, iallefall når man hører om alle ulykkene.

Heia statens vegvesen :new_woot:

Lenke til kommentar
Er vel heller det at frontruta blir åpen --> oksygen strømmer inn i bilen --> brannen utvikler seg.

? da burde eksplosjonen skjedd ca samtidig med at ruta ble knust, man kan se at flammene fort kommer ut av frontruta når den blir kunst men det sier ikke bang.

og så vidt jeg har forstått dette så for å få den reaksjonen ved å knuse ei rute så bør alle rutene være hele og ca lukket for å få det til å ca eksplodere og det vil ikke da være et bang men et: "wohs"

det er alt for mange knuste ruter til at det er det kan skje "skikkelig", men du ser at rundt 2:17 i filmen så sparkes frontruta og det kommer bra med flammer, men ikke direkte eksplosjonsartet syntes jeg.

nei du, jeg tenker på det som skjer 3:33 ca.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart men det finnes jaggumeg mange idioter på veiene. Jeg er mopedist og har vært det siden 2006. Jeg har opplevd mange idiotiske forbikjøringer.

Min plassering på veien er cirka i venstre hjulspor, litt nærmere midten av mitt kjørefelt (avhenger av sporing i veien).

Jeg har opplevd folk som kjører forbi meg idet det er grønt lys i krysset.

Biler kjøre forbi meg på høyresiden pga. litt bred vei.

Forbikjøring selv om det er en hindring veldig nært (både midtrabater og motgående kjøretøy).

Forbikjøring på utsiden MENS en bil kom imot (3 kjøretøy i bredden på tofeltsvei).

(vinter) kraftige halogenlys gjorde meg blind, bremset og fulgte grøftekant, endte opp med å nesten kjøre utfor i busslommen.

Her er det fergekai med ca 2 km til første kryss. Denne avstanden er det umulig ha god sikt på så ingen burde kjøre forbi, men ALLE gjør det. Inkludert semitrailere. En gang holdt bakenden på å kræsje borti styret mitt, var ca 20-30 cm fra å gjøre det. Etter denne hendelsen så har jeg ventet på land til alle har kjørt.

Syke mennesker som vil spare noen sekunder!

Lenke til kommentar

Thor: Når du kjører moped på tofeltsveier med 80-sone, ligger du da også i venstre hjulspor? Isåfall skjønner jeg at folk blir irritert. Det er faktisk mange av landets tofeltsveier som er såpass breie at selv en personbil kan legge seg på veiskulderen, og bakenkjørende bil kan kjøre forbi uten å krysse midtlinja. Heldigvis kjører de aller fleste mopeder helt til høyre på veien i 80-soner, sånn at jeg og de andre bilistende trygt kan passere uten å komme i motsatt kjørefelt.

Sånn generelt synes jeg midtdelere på veien er en bra ting for å hindre møteulykker, men da MÅ det være trefeltsvei, hvor forbikjøringsfeltet bytter på for hver 1-3 km. F.eks på E18 utenfor Stokke er det bare ett felt i hver kjøreretning og midtdeler, og der er det alltid en eller annen egoist som kjører i 80-85 i 90-sonen og lager køer. Firefeltsvei hele E6 til Lillehammer og E18 til Kristiansand med fartsgrense 110-120 km/t ville hjulpet dramatisk både på antall ulykker og fremkommeligheten. Bare synd det tar 15 år å komme dit...

Lenke til kommentar
Thor: Når du kjører moped på tofeltsveier med 80-sone, ligger du da også i venstre hjulspor? Isåfall skjønner jeg at folk blir irritert. Det er faktisk mange av landets tofeltsveier som er såpass breie at selv en personbil kan legge seg på veiskulderen, og bakenkjørende bil kan kjøre forbi uten å krysse midtlinja. Heldigvis kjører de aller fleste mopeder helt til høyre på veien i 80-soner, sånn at jeg og de andre bilistende trygt kan passere uten å komme i motsatt kjørefelt.

Eg håper dette var en spøk?

Det at det er bredt nok til at en bil og en mopedist(og kanskje et skolebarn?) kan stå ved siden av hverandre på en vei så betyr ikke dette at man bør gjøre det, hverken i 30, 40, 50, 60, 70, 80 eller 90 sone. Det går, men det er IKKE en TRYGG forbikjøring.

Lenke til kommentar

Det at det er bredt nok til at en bil og en mopedist(og kanskje et skolebarn?) kan stå ved siden av hverandre på en vei så betyr ikke dette at man bør gjøre det, hverken i 30, 40, 50, 60, 70, 80 eller 90 sone. Det går, men det er IKKE en TRYGG forbikjøring.

Slik blir jeg forbikjørt hver dag... og jeg kjører en ATV. Kan nærmest ta på bilen når den kjører forbi

Lenke til kommentar

Eg ser det flere ganger til dagen selv(kjører langt) og til og med når eg er ute og sykler den korte veien til butikken(boligområde). Folk tenker ikke over det, men det ER farlig. Senest i går leste eg en nyhet om en motorsykkel som kjørte inn i en fjellvegg pga et vindkast(trolig årsak, ikke fastslått).

Lenke til kommentar

Bra film som det her er laget! Sånn som det parret på murvegge, kan hende noen syntes det kunne se morsomt ut, men det er jo forferdelig tenkt og miste den man elsker bare fordi noen unger skal vise de skal vise seg frem... Dette viser hva mange folk gjør, han som tenkte nei! Nå skada jeg fronten på bilen min...Men jeg er glad for at den den filmen her er laget:D Men det jeg ikke liker at jeg kommer til og råkjøre noen ganger...:( Men skal prøve og holde det på banen:P

Lenke til kommentar

Under oppkjøring ble vi opplært til å kjøre her:

post-63221-1245336385_thumb.png

Dette fordi da kan vi "svinge unna" ved en skummel forbikjøring. Men veien er så bred at da kjører de på utsiden. Dette er en hovedåre i byen med tilnærmet konstant trafikk.

Jeg har også lært at en moped har like stor rett på hele fila som en bilist selv om sykkelen er smalere. Det betyr at bilister egentlig skal helt over i det andre feltet når de skal gjøre en forbikjøring. Hva for noe tull du har laget deg vet jeg ikke men det ligner ikke det jeg har lært.

Lenke til kommentar

Var ikke en spøk nei. Selvsagt må man se an bredden på veien først, det er ikke forsvarlig hvis det akkurat går med to personbiler, og 10 cm klaring imellom. Derimot finnes faktisk veistrekker hvor dette er mulig. Særlig for en moped. I Sverige og til dels Danmark er dette helt vanlig. Hvis man kjører på en landevei med bred veiskulder, og det kommer noen bakfra som kjører fortere, legger man seg helt ut til høyre, og bilen bak kan passere mye enklere. Men igjen, man må se an veistrekningen. Jeg har flere ganger sluppet forbi personbiler på denne måten på brede landeveier, og det er faktisk ikke noe problem.

En gang kjørte jeg som bil nr 4 bak en moped som kjørte til venstre i feltet, på en forholdsvis bred landevei med 80-sone. Bak meg igjen var det 5-6 biler. Trafikk imot hindret forbikjøring. Derimot kunne man HELT fint ha passert mopeden med GOD klaring hvis han hadde lagt seg til høyre. Etter ca en km hadde politiet en laserkontroll. Mopeden ble vinket inn. Vet ikke om han fikk bot eller bare advarsel...

Forøvrig et veldig offtopic-innlegg. Melder meg derfor ut av diskusjonen nå. Får evt fortsette i en mer egnet tråd.

EDIT: I byen er det selvsagt iorden at du bruker hele feltet. Men på en landevei på 80-sone bør man vurdere å ligge til høyre, da dette letter forbikjøring for biler bak. Greit at man har "rett" på hele feltet, men det betyr ikke at man bruke hele feltet.

Endret av echo-bravo
Lenke til kommentar

Fordelen med å plassere seg på venstre side av eget felt er akkurat slike skumle forbikjøringer der bilistens bil bare er få cm fra speilet på sykkelen. Da skal du ha plass nok på siden til å trekke deg unna og unngå uhell. På landet tilpasser jeg meg forholdene og slipper forbi der det er mulig dersom det er flere bak meg. Jeg er ikke så dum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...