Gå til innhold

Til alle som kjører bil [Må ses]

dahle90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sterk film. Men mye sannhet i den. Viser bare hvor fort det kan skje i trafikken og hvor alvorlig det blir. Alt for mange tullinger som kjører som noen svin og tror de er udødelig. Og ofte rammer det andre folk og.

Før var jeg en av de som trodde at det aldri kom til å skje med meg, helt til jeg fikk en alvorlig smell. Og det er jeg glad for, blitt mye mer voksen i hodet i trafikken og jeg tar trafikken veldig seriøst.

Nei, trafikken er ikke for å leke i.

Alt for mange som ikke burde ha lappen og som kjører som noen svin. En dag kan det smelle.

Endret av andre3028
Lenke til kommentar

Sterke filmer begge to. Man må være oppmerksom når man er ute å kjører, en hinding og fare kan oppstå uventet fort, og om man ikke følger med på veien så kan det gå riktig så gale , slik som i disse videoene. Triste saker , jeg får hvertfall en tankevekker når jeg ser disse videoene.

Lenke til kommentar
jeg kan med sikkerhet si at jeg ville aldri gått i nærheten av en bil som brant slik som bilen på det klippet gjorde. ville ringt brannvesent og ambulanse umidelbart, men ikke bevegt meg i nærheten av den.

av den enkle grunn at det er livsfarlig og jeg ikke har utstyr eller opplæring til håndtere den situasjonen ordentlig.

Riktig.

Regel nummer ein i forbindelse med alle ulykker: Din eigen sikkerhet er viktigast. For familie, kanskje vener hadde ein nok tatt aksjon, men å risikere livet for framande? Nei.

Lenke til kommentar
Den fyrste videoen her synest eg har litt uklart budskap. "Pay attention, or pay the price" høyrest for meg ut som at det er opp til fotgjengerane å følge med. Skulle fokusert mykje meir på at det er bilfører som har ansvaret og får konsekvensen.

Er vel akkurat det den handler om, at sjåføren skal være våken i trafikken, og ikke la seg distrahere av unødvendige ting. Mye som kan skje forann deg hvis du ikke følger med noen sekunder. Og at det å kjøre gris er IKKE kult. Får ta en tur på en lukket bane heller, som en annen skrev her.

Lenke til kommentar

Jeg håper at alle som sitter på med en superhelt sier fra om at han må følge fartsgrensa.

Å kjøre for fort er ikke kult, så ikke la superhelten tro at dere liker det.

Sier dere at han ikke er det minste tøff når han leker med andres liv, så gidder han ikke å kjøre for fort igjen.

Har selv sagt fra noen ganger. En kompis innrømmet at han hadde gjort feil. Han gjør ikke den blemma igjen.

Selv så mener jeg at mange fartsgrenser er feil.

Men hvis du følger dem, slipper du mye lettere unna hvis noe skjer.

Undersøkelser viser at du kun sparer marginalt med tid uansett.

Noen som kan linke til den undersøkelsen? Lenge siden jeg så den.

Jeg tror de konkluderte med at hvis du øker hastigheten med ganske mye, ville du allikevel bare komme hjem et par minutter tidligere. Ikke vits å gjøre noe ulovlig bare for det.

Lenke til kommentar
Noen som kan linke til den undersøkelsen? Lenge siden jeg så den.

Jeg tror de konkluderte med at hvis du øker hastigheten med ganske mye, ville du allikevel bare komme hjem et par minutter tidligere.

- Du sparer kun et minutt 26 sekunder på en mil om du øker farten fra 60 til 70 km/t. Øker du fra 70 til 80 km/t er besparelsen på et minutt og fire sekunder, mens det fra 80 til 90 km/t er snakk om kun 50 sekunder på mila. Stress ned og følg køen. Det er det absolutt beste, sier han.

Kilde

Ikke samme undersøkelsen som du tenker på, men det går ut på det samme.

Var det en Lancer Evo eller noe en gang i tiden?

Ser ut som det er var en Evo IX ja.

Lenke til kommentar
Noen som har sett den snutten som går på tv for tiden?

Om du kjører i 80 greier du å stoppe, kjører du i 90 vil du treffe hindringen i 50km/t!

Ja, det er vel en del av den 4(?) år lange kampanjen Vegvesenet og Politiet har dratt i gang nå. De skal også fokusere på å ta de som bare kjører litt for fort også. De sier også at 25% fler vil dø i trafikken hvis man ligger 5% over fartsgrensa. Jeg vil tro det er bedre å ha fokuset på veien enn at man sitter og følger med på at nåla ikke går over fartsgrensa. Også syntes jeg de kunne fokusert på å kjøre en moderne bil med gode dekk og kjøreegenskaper. Hjelper lite å kjøre litt under fartsgrensa hvis bilen er i dårlig stand uansett. De kunne også fjerna en del av disse latterlige avgiftene slik at folkk fikk råd til å kjøpe seg nyere og mer trafikksikre biler. Ikke minst kunne de også fokusert på å lage bedre veier. Er jo ikke akkurat mye av de 50-60 milliardene de drar inn fra trafikantene årlig som går tilbake til noe trafikkrelatert.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Der er noe statens vegvesen og UP burde ta tak i!

Kjente med en gang en ekkel følelse og kommer garantert til å huske dette neste gang jeg setter meg i bilen. Det nye kampanjen til Vegnesenet derimot...

Den på 2:59 gikk vel på tv i Norge før?

ja men di burde vist hele denne på tv. ikke b are det "mileste" fra filmen :(

Lenke til kommentar
Noen som har sett den snutten som går på tv for tiden?

Om du kjører i 80 greier du å stoppe, kjører du i 90 vil du treffe hindringen i 50km/t!

Ja, det er vel en del av den 4(?) år lange kampanjen Vegvesenet og Politiet har dratt i gang nå. De skal også fokusere på å ta de som bare kjører litt for fort også. De sier også at 25% fler vil dø i trafikken hvis man ligger 5% over fartsgrensa. Jeg vil tro det er bedre å ha fokuset på veien enn at man sitter og følger med på at nåla ikke går over fartsgrensa. Også syntes jeg de kunne fokusert på å kjøre en moderne bil med gode dekk og kjøreegenskaper. Hjelper lite å kjøre litt under fartsgrensa hvis bilen er i dårlig stand uansett. De kunne også fjerna en del av disse latterlige avgiftene slik at folkk fikk råd til å kjøpe seg nyere og mer trafikksikre biler. Ikke minst kunne de også fokusert på å lage bedre veier. Er jo ikke akkurat mye av de 50-60 milliardene de drar inn fra trafikantene årlig som går tilbake til noe trafikkrelatert.

Kunne ikke vært mer enig med deg mtp. veistandarden.

Har selv tatt meg selv i å ligge litt over når jeg følger med på veien, ikke bare nåla.

så kunne godt tenkt meg at en blid politimann minte meg på det på en koselig måte,

ikke bare med beskjeden: Gratulerer, du har nå hjulpet oss med enda 3 flasker god cognac til julebordet..

Det jeg tenkte på i forhold til farta er til de som kjører "gris" på knotete veier man vet lite om..

Lenke til kommentar

Får desverre ikke sett filmene siden jeg er på jobb, men har sett den første før. Jeg har selv hvert innblandet i mindre ulykker, der det ikke har vært noen personskader men jeg har fått endel tankevekkere.. Og vært vitne til relativt stygge dødsulykker, så jeg har sett hvor for det egentlig kan gå galt. Så jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ytterst sjelden bryter noen fartsgrenser, de gangene det skjer er det ikke bevisst ihvertfall. Passer også alltid på og ha veldig god avstand til biler forran, kjenner jeg rett og slett blir irritert hvordan de prøver å få ned ulykkestallene her i norge, høyere bøter er ikke veien å gå spør du meg. Slike filmer skulle vært obligatoriske under kjøreopplæringen, jeg er jo selv 18 år og har jo selvfølgelig kjørt ganske fort endel ganger i starten og jeg følte alltid at jeg hadde full kontroll og at det ikke var noe risiko å ligge i høy fart på lange rette strekninger osv, men er liksom ikke alltid at man selv er skyld i at det går galt. Ligger man i 200 på en rett strekning og et dekk punkterer er man ganske ille ute. Dette er ting man somregel ikke tenker over der og da, men på bilen til en kolega av meg knakk støtdemperen slik at hjulene låste seg bom fast, det var heldigvis mens han rygget ut av en parkeringsplass, men det er litt skummelt å tenke på. En annen gang var den en mann som gikk midt i veien uten en jævla refleks i 80 sona midt på natta. Klarte såvidt å stoppe og det var en vei mange kunne funnet på å gasse litt ekstra på da det var midt i ødemarka.

Bøter hjelper ikke til annet en statskassa, de fleste kan leve med den risikoen å måtte punge ut med noen tusen hvis man var uheldig, jeg tenkte ihvertfall sånn. Men å leve med risikoen av å kanskje drepe eller skade noen for livet enten det er meg selv eller noen andre tar jeg ikke sjansen på. Erfaring i trafikken er helt klart det beste, har du kommet i endel situasjoner der det kunne gått veldig galt går det kanskje opp for deg. Men tror slike filmer under opplæring kunne hjulpet endel, i tillegg til å gi de som vil kjøre gris og leke seg litt en bane de kan gjøre det på.

Lenke til kommentar

Sterke snutter, selv om den andre (fra Russland) ikke egner seg på TV. Både mtp sterke scener og at den ikke på langt nær får deg til å tenke på hva som kan skje ift den første.

Det viktigste når man kjører bil er ikke nødvendigvis å ligge med nåla på fartsgrensa, uansett. Noe mange aldri tenker på, er at speedometeret viser mer enn du egentlig kjører i, så når mange ligger med nåla på 80 kjører de virkelig bare i 72-77 km/t, avhengig av bil/dekk. Kjører selv med GPS i bilen, og ser dette nesten daglig. GPS'en viser meg at når har jeg nåla midt mellom 80 og 90, dvs 85, kjører jeg akkurat i 80. Som oftest har jeg nåla på 90-100 i 80-sona, avhengig av vei, trafikk, føre og forholdene generelt. Det som derimot er viktigere enn hvorvidt du kjører 10-20 km/t over, er at du holder avstand, bruker speil og blinklys, og viktigst av alt, VÆR OPPMERKSOM. Følg med på trafikken, ikke snakk i mobil (eller grøss og gru, SMS), bytt CD osv. Jeg ville helt klart ha sittet på med en bilist som konsekvent kjørte 110 i 80-sona, men var 100% oppmerksom HELE tiden, enn en som kjørte 70 i 80-sona og drev med alt mulig annet. Like fullt ville jeg også ha møtt førstnevnte bilist på landeveien enn sistnevnte, mtp egen og andres sikkerhet.

Sånn generelt synes jeg også det er vanskelig å respektere alle fartsgrensene, særlig nydelige landeveier der det alltid har vært 90 (les: E6 Dovrefjell og Rv3 Østerdalen), men har blitt satt ned til 80. Kall meg gjerne uansvarsfull og umoden, jeg bryr meg ikke, men faktum er at jeg iløpet av 9 år bak rattet med flere tusen km hvert år, aldri har fått fartsbot (har fått to advarsler, 88 i 80-sone og 101 i 90-sone), eller vært i nærheten av en ulykke.

Oppsummering, det er mer farlig å ikke konse 100% om trafikken, enn det er å kjøre i 90+ i 80-sonen. Sånn generelt anbefaler og oppfordrer jeg alle til å følge veitrafikklov nr 3. Det er mitt viktigste tips for å unngå skrekkscenarioer som i videosnutten.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=PhIsgxMs4iQ...feature=related

OBS Sterke bilder

Kan ikke si jeg får like mye medfølelse her, det var et helt villt uforsvarlig forsøk på forbikjøring... De 2 som dem kræsjet inn i derimot... Heldigvis er ikke slik kjøring vanlig i norge, men det kan faktisk skje hvem som helst at en idiot som tror han er tøff kommer i 150 og helvete+ og smadrer seg rett inn i fronten din...

Enkelte ganger kan det å ikke ha belte redde deg også ser det ut som

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Fart dreper. Det kan ingen nekte for.

Bare synd at dette gikk utover to uskyldige liv også.

Jeg har selv mange ganger sett ville forbikjøringer der motgående trafikk blinker med lysene og blir ganske skremte. Og at mange tar forbikjøring og i svinger uten noen som helst sikt.

Tenk å prøve å spare 10 minutt, og at man kan tape resten av livet.

Dette er nok ikke så vondt for de som evt. dør. Men det er mye verre for de som er igjen.

Mitt verste mareritt er å bli den første til en alvorlig trafikkulykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...