Bjarnemann Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Litt i tvil om denne skal postes under helse, eller under trening, men siden vi her snakker om alkoholens virkning på kroppen tenker jeg jeg går for helse Greia er at jeg i det siste har økt treningsmengden ganske så betraktelig, men trening alle dager unntatt søndag. Som andre ungdommer gjerne gjør hender det jo og at man tar seg noen slurker alkohol i ny og ne. Det jeg har begynt å tenke litt på i det siste er hvor skadelig en fyllekule non ganger i måneden er for treningen. Hvis jeg feks trener relativt hardt på fredag, vil jeg da miste effekten av den treningen om jeg drikker litt dagen etter? Eller om jeg feks trener på lørdag, og stikker ut bare noen få timer etter det? Vil alkohol kunne rive ned trening jeg allerede har lagt ned? Og, hvor lang tid tar det før kroppen er klar for ny trening igjen? Skjønner at det er store forskjeller på et glass øl, og bottom up på en flaske Whisky her, så for å spesifisere litt kan jeg legge til det stort sett går en sixpack halvlitere med Ringnes, eller tilsvarende alkoholmengde fra annen drikke. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Når man drikker alkohol vil kroppen stoppe en del andre prosesser i kroppen for å kvitte seg med alkoholet. I tillegg blir du dehydrert. Dersom du har trent dagen før, dagen du skal drikke eller dagen derpå så vil man ikke få maksimalt utbytte av treningen. Back to basics: Når du trener, oppstår mikrotrauma, du skader muskelen. Denne muskelen bruker en god del tid på å bygge seg opp igjen, som oftest regner man 48 timer før man trener igjen, slik at man ikke bare river ned enda mer. Tenk deg da at du har drukket alkohol, og musklene ikke bygger seg opp igjen, og du allikevel kjører på med mer trening. Resultatet blir tapt tid og muskeltap. Generelt er det greit å ha en dag på hver side av drikkedagen hvor du ikke trener. Skal du drikke lørdag, trener du ikke [styrketrening] fredag, lørdag eller søndag. Da du allikevel bare vil miste det du har jobbet for. Dersom du skal drikke sent på lørdag kan det selvfølgelig gå fint å trene tidlig på fredag. And so forth... Endret 7. juni 2009 av Patrick de Maar Lenke til kommentar
Bob Dick Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Har ikke alkoholen noe effekt på treningen med mindre man drikker tett på treningsøktene slik som du nevner da? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet bare hvilken effekt alkhol har på økter tett på drikkingen. Men noen her inne sitter sikkert med kunnskapen. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Takk for et godt og raskt svar Patrick Man får ikke maksimalt utbytte av treningen sier du, men snakker vi da om at den treningen man har lagt ned (før, på eller etter drikkedagen) er totalt bortkastet, eller bare delvis? Kan man evt hviske ut mange av bieffektene av alkoholen om man passer på å spise og drikke godt på drikkedagen? Er alkohol like ille for både styrketrening og utholdenhetstrening, eller er det greit å være en dranker så lenge man holder seg til løping? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Jeg vil definitivt si at treningen man legger ned på dagen er helt bortkastet. Treningen dagen før kan gå fint dersom man tillater nok tid til restitusjon, og treningen dagen derpå kan forsåvidt gå ok, men da er det kroppens evne til å kvitte seg med alkoholen som avgjør. Jeg ville ikke utført treningen dagen derpå før veldig seint på kvelden, for å sikre at du ikke har promille. Så lenge du har alkohol i blodet/kroppen vil kroppen prioritere å få ut dette, da alkohol ansees som "gift". Mengden alkohol (promille) har mye å si, da det er dette som bestemmer når kroppen er i stand til å oppta vanlig "drift" igjen. Løping kan jeg ikke svare på, men det høres ikke ut som en lur kombinasjon. Edit: Det kommer også litt an på hvor tungt du faktisk trener. Jeg ville ikke kjørt de tyngste supersettene kombinert med maksimal styrke den helgen. Da øker restitusjonstiden. Endret 7. juni 2009 av Patrick de Maar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå