Gå til innhold

Nikon D90 eller Canon EOS 50d?

Anbefalte innlegg

Hm...

Sitter da med følgende alternativer:

1. Nikon D90 med 16-85 mm objektiv (kr. 11.369,-)

2. Canon EOS 50d med ? objektiv (kr. 8985,- + ?)

Forslag til objektiv til sistnevnte?

Bare du kan svare på hvilket alternativ som er best, og det ved å prøve ut de to modellene og finne ut hva som føles best for deg å bruke. Begge to er utmerkede hus som leverer mer enn bra nok bilder, og de har såpass like tekniske egenskaper at du neppe kommer til å savne noe uansett hvilken modell du velger.

Hvorfor er det en "tabbe" å kjøpe det som er bedre? Det meste her i verden som er nyere og bedre koster mer enn det som er eldre og har færre muligheter og er forrige generasjon.
Hva er "bedre"?

50D er et bedre hus, men har man et begrenset budsjett kan 40D med bedre optikk gi både bedre bilder og mer glede med hobbyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det en "tabbe" å kjøpe det som er bedre?

- Jeg begriper ikke dette som et svar på en ganske generell observasjon. Poenget her må vel være om eventuelle forbedringer (angående støy argumenteres det vel også for at 50D faktisk er marginalt dårligere enn 40D, men...) er verdt de ekstra kronene man må legge i det. Når noen som har lagt i de ekstra pengene senere vurderer om det var verdt det, ender de så å si alltid opp med å si ja - mye av de grunnene jeg nevnte over.

Lenke til kommentar

Om 40D er bedre enn 50D - er ikke da D90 et bra komprimiss? Gode støyegenskaper, høyere oppløsning både på sensor og skjerm samt at det har støtte for Nikon CLS.

Om huset er lagd av plast virker på meg helt av akademisk interesse, amatører som meg har en tendens til å ta bedre vare på ting enn profesjonelle brukere uansett.

Lenke til kommentar
Om huset er lagd av plast virker på meg helt av akademisk interesse, amatører som meg har en tendens til å ta bedre vare på ting enn profesjonelle brukere uansett.
Begge husene er strengt tatt plast på et metallchassis, men Canon sin XXD-serie har tradisjonelt mer metall enn Nikon sin DXX-serie.

40D og 50D er heller ikke værtettet i samme grad som Pentax KXXD, Olympus E3 og DXXX-serien til Nikon, selv om de har noe mer pakninger og tettere konstruksjon enn rimeligere modeller. Jeg ville vært forsiktig med å utsette en XXD for noe særlig mer enn det jeg tør å utsette D80 for (hvilket vil si lett regn og snø, pakk det vekk eller finn frem paraply hvis det begynner å hølje).

Skal man ha noe virkelig solidt må man enten gå opp en prisklasse eller to, eller velge en annen produsent enn de to store.

Lenke til kommentar
Japan Photo sitt D90 er EU-modell. På Fotomagasinet får du norsk modell for kr 8691,-.

http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=99299

Haha, ser det står "se opp for eu modeller" på siden du linket til.... eneste ulempen er vel at du kanskje ikke får med norsk bruksanvisning.

PS! Tror ikke JapanPhoto går konkurs....

Forskjellen er nok større enn at bruksanvisinga kjem på norsk.

Du får i tillegg Check and clean gratis i tre år og gratis kurs i bruk av digitalkamera. Alt dette for 100 kr ekstra.

Lenke til kommentar
Jeg synes grepene på D90, nye 500D og nikon D5000, 450D osv... er så små, føles ikke om man har et speilrefleks kamera i hånden...:)

Etter en stund med D700 i klypa, så er det nesten som en drøm å holde D40. Det skal også sies at grepet til D90 er en god del større enn på både 450D, 500D og D5000 - en gylden middelvei igjen både med tanke på størrelse og vekt.

Lenke til kommentar

- Jeg begriper ikke dette som et svar på en ganske generell observasjon. Poenget her må vel være om eventuelle forbedringer (angående støy argumenteres det vel også for at 50D faktisk er marginalt dårligere enn 40D, men...) er verdt de ekstra kronene man må legge i det. Når noen som har lagt i de ekstra pengene senere vurderer om det var verdt det, ender de så å si alltid opp med å si ja - mye av de grunnene jeg nevnte over.

Det vil alltid selvsagt være en vurdering når man skal oppgradere. Samme hva man oppgraderer fra og til. Når det gjelder 50D kontra 40D så innrømmer vel de få jeg har lest som har gått fra 40D til 50D at det er betydelig større forskjeller (positive til fordel for 50D) enn mange prøver å terpe det ned til uten å ha egen erfaring.

Tor

Lenke til kommentar
Om 40D er bedre enn 50D - er ikke da D90 et bra komprimiss? Gode støyegenskaper, høyere oppløsning både på sensor og skjerm samt at det har støtte for Nikon CLS.

40D er ikke bedre enn 50D, men 50D er bedre enn 40D, det er vel ikke særlig tvil om det.

Angående hus og "byggekvalitet" så føler jeg vel at det oftest er Nikonfans som maser om det vedrørende andre merker, dvs at når andre merker er laget av non-metal (altså plastikk) så er det et "minus". Det burde vel i såfall også gjelde når et Nikonhus er i plast? Selv bekymrer det meg ikke, dagens "plast" er ikke "plast" som tenkt i bæreposekvalitet. Men, 50D er solide saker av metall, noe Nikonfans jo som regel sier er et must :p

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564623
Hm...

Sitter da med følgende alternativer:

1. Nikon D90 med 16-85 mm objektiv (kr. 11.369,-)

2. Canon EOS 50d med ? objektiv (kr. 8985,- + ?)

Forslag til objektiv til sistnevnte?

Har ingen erfaring med Canon, men eier derimot et D90. Er strålende fornøyd med det. Lysmåleren er typisk Nikon, nærmest perfekt. Hastigheten tror jeg ikke er så viktig i denne prisklassen, er du sportsfotograf tror jeg nok du ville kjøpt noe annet. Jeg skyter uansett ikke mer enn 3 bilder i sekundet, da raskere gir meg en helvetes sorteringsjobb med x antall tilnærmet like bilder. D90 er i plastikk, men føles solid nok. Fordelen er at det er ganske lett. Jeg skiftet akkurat ut et D200. Det syntes jeg ble litt tungt. Jeg er ikke krigsjournalist, og har følgelig ikke behov for et pansret kamera. Skjermen på D90 er helt suveren. Og den lille blitzen SB-400 er en perfekt makker, så liten og nett at jeg faktisk tar den med ut når jeg skal ta bilder. Som vanlig for Nikon gjør D90 en strålende jobb med blitzen, og eksponerer stort sett helt perfekt.

Lenke til kommentar

Det vil alltid selvsagt være en vurdering når man skal oppgradere. Samme hva man oppgraderer fra og til. Når det gjelder 50D kontra 40D så innrømmer vel de få jeg har lest som har gått fra 40D til 50D at det er betydelig større forskjeller (positive til fordel for 50D) enn mange prøver å terpe det ned til uten å ha egen erfaring.

Tor

Det første er vi enige om. Det andre skal jeg ikke og hadde ikke uttrykt noen bestemt mening om.

Lenke til kommentar
Jeg synes grepene på D90, nye 500D og nikon D5000, 450D osv... er så små, føles ikke om man har et speilrefleks kamera i hånden...:)

D5000 har samme grep som D40, og D90 har adskillig større grep enn D40 (jeg har D90, og har hatt D40).

Hiv på et batterigrep på D90, så får du nesten D3-feel :)

Lenke til kommentar
D5000 har samme grep som D40, og D90 har adskillig større grep enn D40 (jeg har D90, og har hatt D40).

Hiv på et batterigrep på D90, så får du nesten D3-feel :)

D5000 er endel større enn D40 - også hva gjelder grep, men fortsatt er det merkbart mindre enn D5000.

Håper forresten ikke det er D3-feel som får så mange til å kaste penger loddrett ut av vinduet for et batterigrep ;)

Lenke til kommentar

- Jeg har ikke sjekket mot D40, men mot D60. D5000 har bemerkelsesverdig likt grep som D90 - et sted mellom D60 og D90, selv om størrelsen på hele kameraet ligger nærmere D60. Uansett er det ingen av Nikon-kameraene som er i nærheten av nevnte Canon 450D når det gjelder å føles lite ut i hånden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...