Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvitt belegg på tunga, hvordan få vekk?

Gjest Munnfull

Anbefalte innlegg

Gjest Munnfull

Har et problem hvor jeg får et slags hvitt belegg på tungen i tide og utide. f.eks når jeg står opp er tunga nesten helt grå. jeg pusser tenner og tunge, likevel er belegget tilbake om et par timer. det fører også til dårlig ånde som er dritkjipt.

fikk høre mye av dette var normalt og alt jeg trengte å gjøre var å skaffe en tungeskrape og kjøpe no listerine/sb12.

så, etter et tungeskrape forsøk er tungen sår. jeg bruker sb12 (12timers effekt my ass) etter 2 timer er ånden dårlig igjenn. listerine på morgenen, samme problem. full puss, tungeskraping, 2min skyll sb12 og 2min listerine (au) en morgen, da holdt det i 3-4 timer.

noen som vet hva dette er/ hva jeg kan gjøre for å bli kvitt skitet? er jo ikke akkurat flaterende og har liten lyst til å stå å puste legen i ansiktet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv bruker eg mykje frisk tyggis for å kvitte meg med ånden.

Nyttar Listerine både morgon og kveld (pluss eit par gonger ekstra om eg skal noko). Men det hjelp berre til du et noko, så har du ånden att.

Tyggis fungerer. Men er det irriterende så bør du jo ta kontakt med lege. Noko eksperthjelp får du neppe her. Held oss oppdatert om du veljer å sjå til fastlegen din.

Lenke til kommentar

Kan også være en soppinfeksjon (Candidiasis), om det er veldig hvitt/grått. Et lite legebesøk hadde kanskje ikke vært så dumt, sånn for sikkerhetsskyld? Du behøver ikke være flau, leger møter mange verre ting enn dårlig ånde i sin praksis.

Endret av dr_wordsmith
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg hadde hvitt/gult belegg på tunga en gang. Det viste seg å være soppinfeksjon og jeg fikk et middel fra legen som tok dette bort. Infeksjonen kom antagelig av en antibiotika jeg hadde tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...