KvitKnekt Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hybelen vi skal flytte ut av nå hadde fast strømpris inkludert i leien. Utleier kommer nå med et krav om at vi må betale den strømmen vi brukte mer enn den faste prisen. Og vi får ikke tilbakebetalt depositumet før vi gjør det. Vi har standard utleiekontrakt fra forbrukerrådet, og der står det ingenting om at utleier kan / kan ikke gjøre dette. Derfor spør jeg her. Kan utleier kreve å få etterbetalt strøm selv om det står i kontrakten at strømprisen er inkludert i leien (alle har selvfølgelig betalt den faste summen hver måned). Lenke til kommentar
btk- Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hybelen vi skal flytte ut av nå hadde fast strømpris inkludert i leien. Utleier kommer nå med et krav om at vi må betale den strømmen vi brukte mer enn den faste prisen. Og vi får ikke tilbakebetalt depositumet før vi gjør det.Vi har standard utleiekontrakt fra forbrukerrådet, og der står det ingenting om at utleier kan / kan ikke gjøre dette. Derfor spør jeg her. Kan utleier kreve å få etterbetalt strøm selv om det står i kontrakten at strømprisen er inkludert i leien (alle har selvfølgelig betalt den faste summen hver måned). Jeg tror ikke utleier har lov til dette, med mindre det er spesifisert i kontrakten summer overstigende X må betales. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hva står i kontrakten din i henold til strømmen da? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvis det står i kontrakten at strøm er inkludert, og at det ikke er avtalt noe annet kan han ikke kreve det. Mange ganger er det lagt til en klausul om at inkludert strøm ikke skal overstige et visst beløp hver måned, men det må som sagt stå i kontrakten. - Står det ikke noe om strøm i kontrakten i det hele tatt er det muntlig avtaler som gjelder, men hvis det aldri har vært nevnt noe annet enn at strømmen er inkludert kan han nok ikke kreve noe her heller, - men da kan det jo ta sin tid å få ut det depositumet .... -Siden det vel er avregning annhver måned på strøm nå om dagen kan det vel ikke være mange hundrelappene det er snakk om? Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Det står ingenting om noe klausul angående strøm (må lese litt nøyere etterpå). Han krever totalt 10000 kr. Så jeg kan tenke meg at han har visst det lenge, men ikke sagt noe om det, bortsett fra en liten munntlig bemerkning om at vi brukte litt mye strøm. Ingenting i skriftlig form, og ingen formell muntlig advarsel om at strømmen kom til å bli dyrere. Hvis noen har peiling på noen paragrafer jeg kan henvise til når jeg går til verten med dette, hadde det vært kjempegreit. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Du trenger ingen paragrafer dersom kontrakten er klar på dette punktet. Når du har flyttet ut går du til banken og ber om utbetaling av depositum. Utleier må da dokumentere at du har misligholdt leieavtalen etter kontrakten, eller han må dokumentere at han har gått til søksmål mot deg. Dersom han ikke klarer å dokumentere dette/går til søksmål, så vil depositumet bli utbetalt til deg etter 1 måned. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Det følger av husleieloven § 3-1 at leien skal fastsettes til et fast beløp, dog allikevel slik at utleiers utgifter til strøm og oppvarming kan dekkes inn variabelt. Det er ikke noe i veien for at man kan avtale fastpris på strøm, eller en kombinasjon av de to; men det må fremgå av avtalen. Det er ikke forbudt å kreve betaling på etterskudd (loven oppstiller kun vilkår for forskuddsbetaling). Ved krav om betaling for elektrisitet og brensel kan du kreve årlig regnskap for størrelsen på kostnadene og hvordan de fordeler seg på eiendommen. Hva står spesifikt i kontrakten? Ordrett gjengivelse. Endret 7. juni 2009 av krikkert Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Skal man betale for strøm skal dette være spesifisert i leiekontrakten. § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Tror jeg da Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Dessuten vil det i alle fall være urimelig å komme med dette kravet nå, dersom dette er for et helt år (elns) - Hvor lang periode er dette "overforbruket" for, hva var totalregningen i denne perioden, er det egen måler, og hvor står den? (hvem leser den av) Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg tipper beløpet er samlet fra hele året, siden vi flyttet inn. Vi har ikke fått sett regningene (men dette har vi krav på så det har vi tenkt å se gjennom hvis vi ikke blir enige). Det er vi som har lest av måleren, når verten har spurt om å få de. Måleren står i gangen i leiligheten vår. Husverten bor ikke i samme hus som oss. Her er leiekontrakten. Jeg har fjernet addresse, navn og nummer: Husleiekontrakt.pdf Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Enkel og grei sak. Det står at en skal betale 350 kr pr mnd pr beboer i strøm. Utleier kan derfor ikke kreve mer enn det som står skrevet, med mindre dere har vært mer beboere enn det som dere har avtalt. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Har man avtalt at utleier skal ha kr 350 per md. per beboer, er leietagers ansvar begrenset til nettopp det. Når man inngår en avtale, kan man ikke bare angre seg i ettertid og kreve mer fra den annen part enn det som ble avtalt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Etter kontrakten slik du har vist den er ditt ansvar begrenset til 350,- per måned per beboer. Mer enn dette må avtales via samtykke. Også kjent som: Enig med frevild. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Som sagt her så står det jo i kontrakten at strøm koster 350,- mnd pr beboer. - Litt dum formulering der siden det ikke står at dette er fast pris eller inkludert på noen måte, slik at man kanskje juridisk kunne forsvare at dette var "akonto"?? (lite trolig) - sikkert noen i Jus som kan svare - uansett, for det første er jo beløpet såpass stort at det burde vært gitt beskjed om før dersom det har vært jevnt fordelt utover året, og for det andre så er det såpass lite i forhold til den totale leiesummen pr. år at det vil være vanskelig å argumentere for at "leietaker burde forstått" at dette ikke er dekket av leien ... Endret 7. juni 2009 av kjetilkl Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ser at utleige kontrakta ikkje er fullstendig utfylt. I punkt 4 "strøm og oppvarming" er det ikkje kryssa av. Det kan være at utleiger har ment at 350 kroner i mpneden for strøm berre skal være det dere betaler ekstra per person over 5 personer. Men sidan det verken er kryssa av at leigetaker skal opprette eiget strømabonemang eller betale X kroner i tillegg så må det etter kontrakten forståst slik at strømutgift per beboar er 350 kroner i måneded, noke som gir 1750 kr per måned for 5 personer. Det står ellers ingenting om at det skal betalst ekstra ved overforbruk. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Det er bra vi er enige Noe tydeligvis ikke utleier er, etter et par e-poster. Men jeg har i alle fall fått bekreftet at han ikke uten videre kan kreve de pengene. Nå gjenstår det bare å se om han kan komme med en skikkelig grunn for at vi skal betale. Takker for all hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå