Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Scooter - 2 eller 4 takt?

Anbefalte innlegg

Hei, trenger deres mening mht valg av scooter. Har prøvekjørt både en Kymco agility (4 takt) og en Kymco vitality (2 takt). Var på forhånd spent på forksjellen på disse mht akselrasjon, og ble mektig overrasket hvor mye sprekere 2 takteren var. Besemte meg der og da for å kjøpe 2 takt, men etter å ha lest litt forum og diverse har jeg blitt litt usikker igjen. Kort oppsummert så hadde valget vært veldig enkelt om 4 takteren hadde føltes litt sprekere - liker alt ved 4 takt - at den er mer vedlikeholdsfri, lyden, den roligere gangen, mindre bensin forbruk etc. Men det hjelper ikke stort om den er ekstremt mye daffere.

På prøvekjøring: 4 takter - kjørte opp og ned noen flate sletter, kom aldri over 40 kmt, brukte lang tid å komme opp dit, kanskje 30 sekunder. 2 takter - ti sekunder så gjorde den over 50 kmt. Det var nesten så jeg lurte på om det var noe galt med 4 takteren.

De på butikken sier at 4 takteren vil gå bedre når den er innkjørt. Hvor nye bedre tror dere? Jeg bor nemlig et sted der det er en del bratte bakker på veien hjem, og vil helst ha grei trekk opp bakkene. Er det mye styr med 2 takter? Folk sier at 2 takter er bra hvis man liker å skru, noe jeg ikke gjør, men en splitter ny 2 takter bør vel være relativt problemfri noen år når den er ny og skal ha moderat kjørelenge?

Og ut fra dette hva ville dere har valgt?

All hjelp mottas med stor takk.

Mvh Frode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for 2 takteren pga farta;) kommer mye raskere i toppfart. Scooteren min er 2 takter og den er rask i toppfart og går bra i bakker. ca 40-43 km/t. men 4 takter føles mer smoth og litt mindre hakkete når man kjører så på langturer så føles det bedre men du sier du har mange bakker så er det en 2 takt som du bør ha

Endret av SnikendeChris
Lenke til kommentar

Er ingen direkte billigscooter, koster 14.000 og selges av en rekke kjente forhandlere a la mc-oslo. 2 takteren har 4,5 hk noe som er ganske greit i en scooter så vidt jeg vet. Men tenker på f.eks den 4 takteren, er ikke den beregnet til å gå mer enn 45 kmt i andre land uten sperrer, og sånn sett burde yte bra i norge opp til sperra?

Lenke til kommentar

du kjenner en ikke veldig merkbar forandring men ganske.

spesielt kanskje på bensinforbruk og olje.

kjøp 2 tyakter hvis det er mange bakker der. 4 takter suger på bakker, men bråker mindre, lukter ikke dritt av klærbne dine og har mer "voksen" lyd

Lenke til kommentar

min største bekymring mht 2 takter et vel om det kommer til å bli mye feil på den i forhold til 4 takt, mange som sier at hvis du skal ha 2 takter må du like å skru. Hadde håpet at en splitter ny 2009 scooter som skal brukes moderat skal være relativt vedlikeholdsfri.

Lenke til kommentar

jeg har sagt det mangen ganger før, skal du kjøpe moped/scooter kjøp totakt. er ikke mye velikehold. på firetakt på du stille ventiler og div skit. totakter bare går og går. dette gjelder for mopeder ikke en regel for andre ting :p

lykke til med scooter kjøpet :)

2 STROKE POWER ftw :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...