fro3fro3 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hei, trenger deres mening mht valg av scooter. Har prøvekjørt både en Kymco agility (4 takt) og en Kymco vitality (2 takt). Var på forhånd spent på forksjellen på disse mht akselrasjon, og ble mektig overrasket hvor mye sprekere 2 takteren var. Besemte meg der og da for å kjøpe 2 takt, men etter å ha lest litt forum og diverse har jeg blitt litt usikker igjen. Kort oppsummert så hadde valget vært veldig enkelt om 4 takteren hadde føltes litt sprekere - liker alt ved 4 takt - at den er mer vedlikeholdsfri, lyden, den roligere gangen, mindre bensin forbruk etc. Men det hjelper ikke stort om den er ekstremt mye daffere. På prøvekjøring: 4 takter - kjørte opp og ned noen flate sletter, kom aldri over 40 kmt, brukte lang tid å komme opp dit, kanskje 30 sekunder. 2 takter - ti sekunder så gjorde den over 50 kmt. Det var nesten så jeg lurte på om det var noe galt med 4 takteren. De på butikken sier at 4 takteren vil gå bedre når den er innkjørt. Hvor nye bedre tror dere? Jeg bor nemlig et sted der det er en del bratte bakker på veien hjem, og vil helst ha grei trekk opp bakkene. Er det mye styr med 2 takter? Folk sier at 2 takter er bra hvis man liker å skru, noe jeg ikke gjør, men en splitter ny 2 takter bør vel være relativt problemfri noen år når den er ny og skal ha moderat kjørelenge? Og ut fra dette hva ville dere har valgt? All hjelp mottas med stor takk. Mvh Frode. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 er dette billigscooter? kjøp 2 takt. 4 takter vil aldri gå bra i bakkene! 4 takter stopper som regel etter 40 mil;) Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 har 4-takter selv og den stopper IKKE etter 40mil...... har gått 1250km og har aldrig fusket. Toppfarten er ca 50 på flaten 35 i lengre bratte bakker og nesten 60 i nedover bakker.... Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Ville gått for 2 takteren pga farta;) kommer mye raskere i toppfart. Scooteren min er 2 takter og den er rask i toppfart og går bra i bakker. ca 40-43 km/t. men 4 takter føles mer smoth og litt mindre hakkete når man kjører så på langturer så føles det bedre men du sier du har mange bakker så er det en 2 takt som du bør ha Endret 7. juni 2009 av SnikendeChris Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Er ingen direkte billigscooter, koster 14.000 og selges av en rekke kjente forhandlere a la mc-oslo. 2 takteren har 4,5 hk noe som er ganske greit i en scooter så vidt jeg vet. Men tenker på f.eks den 4 takteren, er ikke den beregnet til å gå mer enn 45 kmt i andre land uten sperrer, og sånn sett burde yte bra i norge opp til sperra? Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Og du sharkbite med 4 takteren, kjente du forskjell på sykkelen foør og etter innkjøring? Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 du kjenner en ikke veldig merkbar forandring men ganske. spesielt kanskje på bensinforbruk og olje. kjøp 2 tyakter hvis det er mange bakker der. 4 takter suger på bakker, men bråker mindre, lukter ikke dritt av klærbne dine og har mer "voksen" lyd Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 man lukter ikke på 2 takter heller da motoren er bak;) på moped er det værre med bensinlukt. kjørt 2 timer på scooter i strekk og luktet ikke bensin. 2 takter Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 min største bekymring mht 2 takter et vel om det kommer til å bli mye feil på den i forhold til 4 takt, mange som sier at hvis du skal ha 2 takter må du like å skru. Hadde håpet at en splitter ny 2009 scooter som skal brukes moderat skal være relativt vedlikeholdsfri. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) 2takt 2 takt 2 takt 2takt 2takt 2takt 2takt. Vedlikehold er værre på 4takt enn på 2takt når det gjelder moped. 4taktere er som regel MYE dårligere kvalitet enn 2takt. Uten tvil 2takter. Endret 7. juni 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Man får vel ikke kjøpt nye 2-takt scootere eller mopeder lengre? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Hvor har du det fra? de fleste scootere er 2 taktere i butikkene da... min er 1 uke gammel og det er 2 takter. Endret 7. juni 2009 av SnikendeChris Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hørte bare at 2-takt motorer hadde blitt forbudt nå, men det gjelder kanskje bare båtmotorer? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvorfor sku det bli forbudt? er nok båt du tenker på: http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25379 https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t825451.html Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 En 2 takt motor forurenser da en del mer enn en 4 takt motor? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Hørte bare at 2-takt motorer hadde blitt forbudt nå, men det gjelder kanskje bare båtmotorer? Ikke helt enda. Dog har flere 125sykkler gått over til 4takt pga utstlipp. Eller i det minste planlagt å gå over. Endret 7. juni 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 på så små motorer er det nok 2takt som regjerer, på større motorer er 2takt et dårlig design kontra 4takt da man likevel får nok effekt ut av 4takterne men med mye penere effektkurve. Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Takk for mange fine innspill folkens, har med dette bestemt meg å stå ved kjøpet av to takteren. Mvh Frode. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 jeg har sagt det mangen ganger før, skal du kjøpe moped/scooter kjøp totakt. er ikke mye velikehold. på firetakt på du stille ventiler og div skit. totakter bare går og går. dette gjelder for mopeder ikke en regel for andre ting lykke til med scooter kjøpet 2 STROKE POWER ftw Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 2 takt = explosjon i stempelet hvær gang det går opp. 4 takt = eksplosjon i stempelet annenhvær gang det går opp. Det forklarer hvorfor 2 takt er sprekere, og krever mer vedlikehold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå