C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) God aften der ute, Jeg prøver å legge en slags litt langsiktig plan for kjøp av kamerautstyr - et slags forsøk på fotografisk planøkonomi. Jeg bruker stativ en del, og er forholdsvis fornøyd med min nåværende kombinasjon av Manfrotto 190XB og 486RC2, men merker at den ikke fungerer helt optimalt, særlig kombinasjonen dinky kuleholde + 70-300 VR. Når jeg har på sistnevnte objektiv er det nesten umulig å få låst fast kulehodet ordentlig, og å ha det hele i portrettformat fungerer mer eller mindre absolutt ikke. Derfor har jeg funnet ut at jeg bør ha nytt hode og hurtigfestesystem. Jeg har snoka mye rundt omkring, og kommet fram til at jeg tror det som passer best for mitt bruk er: Stativhode og hurtigfestegreier Acratech Ultimate Ballhead RRS BD40-L RRS B2 ASII Om jeg gjør det på den måten, kjøper jeg kulehodet uten hurtigfeste-"clamp" for å heller bruke "lever action"-saken fra RRS. Samlet pris blir rundt 500 USD. Er dette en bra kombinasjon? Jeg vil at den skal holde lenge, stativer er tross alt en av de mer langsiktige investeringene. Jeg ser ikke for meg at jeg noen sinne vil skaffe noe tyngre enn noe som omtrent er på dimensjon med D300 og 70-200/2.8, og så vidt jeg veit skal det gå fint med såpass tunge ting. Om noen har forslag til andre hoder er det bare å komme med det; jeg valgte den Acratechen fordi den, basert på det jeg har lest, er ekstremt robust og ganske lett. Begge deler er viktige egenskaper. Og kan noen bekrefte at RRS B2 ASII faktisk passer på det hodet? Så vidt jeg kan skjønne gjør den det, men det er jo greit med en bekreftelse. Stativbein Når det gjelder bein er jeg mer usikker. Vil 190XB bli for ubalansert med overnevnte relativt monstrøse hode-opplegg? Jeg er veldig åpen for forslag her. Vil helst at det skal være relativt lett (ikke så veldig mye over 2 kg) og omtrent like høyt som 190XB. Det må være robust, og helst ha tre-seksjons-bein. Har sett litt på Manfrotto 458B Neotec og 055CXPRO3. Hovedproblemet med førstnevnte er, ved siden av at den veier litt mer enn jeg egentlig liker, at jeg er usikker på om de fancy beinmekanismene tåler at den skal dras gjennom gjørme og dritt og slenges rundt. Har noen her erfaringer med den? Er som sagt også åpen for andre forslag. Budsjettet mitt er så stort som nødvendig, men definitivt ikke større enn det. -Koffein EDIT: Planen var egentlig å poste dette i utstyrsforumet. Jeg er visst trøtt og ukonsentrert. Endret 7. juni 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ser også på 055CXPRO3, men med 488rc4 kulehode. Tror du beveger deg i rett terreng i alle fall:) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Fikset feilpostingen. Når det gjelder kulehodet er det helt sikkert gode saker. Selv har jeg en tanke om å investere i Markins når det blir aktuelt, mest sannsynlig et Q3-hode. Jeg kan neppe forsvare å legge så mye ekstra i selve hurtigkoplingen som du antyder, selv om den også nok fungerer aldeles utmerket. Dersom jeg skulle kjøpe D700/D3/D3x el.l. med heftig optikk, kan det hende jeg ville valgt M10 i stedet, men det er uansett bare ønsketenkning i øyeblikket. Når det gjelder stativ til hodet, ønsker jeg meg personlig Gitzo GT1540T eller GT2540. Vet at disse er fireledds-stativer, men jeg stoler på at Gitzo leverer varene på karbonstativene deres :-) Frem til jeg har råd til Gitzo, vil jeg nøye meg med Vanguard-stativet jeg har allerede, men antakelig skifte hode på det. Når det gjelder ditt Manfrotto 190XB, jeg tror ikke du vil finne ut at hodet du kjøper er noe større/tyngre enn det du har allerede, så det tror jeg ikke vil være noe problem. Jeg ville prøvd ut, og sett hva som evt. var dine problemer med oppsettet - og tatt det derfra. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Et par tips basert på egne erfaringer; RRS hurtigfestet med hendel krever RRS plater på fremtidig utstyr, det kan være begrensende. Kjøp stativbein med flat topplate (Gitzo Systematic serien / Sachtler) og uten midtsøyle slik at kulehodet står stødig! Løsningen til Manfrotto og andre er ofte pinglete og blir fort svakeste ledd. Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg er veldig fornøyd med mitt Feisol CT-3301 stativ med CB-50D kulehode, får mye for pengene når det gjelder Feisol synes jeg. Se: http://www.feisoleurope.com/ Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Hadde et langt svar som forsvant i en nettleserkræsj, så jeg oppsummerer kort det jeg skulle si (orker ikke skrive alt sammen igjen): -Takk for nyttige svar! -Noe usikker på dette med RRS-plater på RRS-hurtigfestet. Det er i utgangspunktet ikke noe problem med mindre RRS går konkurs og hele greia blir ubrukelig om jeg skaffer flere kamerahus. Innspill? -Hovedproblemet med 190XB er midtsøyla. Liker tanken på å ikke ha en overhodet. Gitzo GT3530LS og Feisol CT-3342. Her er det dramatsike prisforskjeller - hvor mye dårligere er Feisol-alternativet - eller kanskje heller: hvor overprisa er Gitzoen? En annen ting jeg ser er at stativene uten midtsøyle er veldig lave (under halvannen meter). Jeg er 195 høy, og kan i så fall bare glemme å få dem opp i øyehøyde - skal jeg like gjerne bare satse på å skaffe vinkelsøker (enda en utiftspost) og/eller sitte på kne (bøye meg ned i en ukomfortabel vinkel og få vondt i ryggen er ikke et alternativ)? Jeg kan jo også velge å anta at midsøylene på dyrere stativer er bra nok. Å skaffe en Gitzo Systematic og så utvide med en søye blir for dyrt. Er det noen som har tips til alternativer? -Koffein Endret 11. juni 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hadde et langt svar som forsvant i en lettleserkræsj, så jeg oppsummerer kort det jeg skulle si (orker ikke skrive alt sammen igjen): -Takk for nyttige svar! -Noe usikker på dette med RRS-plater på RRS-hurtigfestet. Det er i utgangspunktet ikke noe problem med mindre RRS går konkurs og hele greia blir ubrukelig om jeg skaffer flere kamerahus. Innspill? -Hovedproblemet med 190XB er midtsøyla. Liker tanken på å ikke ha en overhodet. Gitzo GT3530LS og Feisol CT-3342. Her er det dramatsike prisforskjeller - hvor mye dårligere er Feisol-alternativet - eller kanskje heller: hvor overprisa er Gitzoen? En annen ting jeg ser er at stativene uten midtsøyle er veldig lave (under halvannen meter). Jeg er 195 høy, og kan i så fall bare glemme å få dem opp i øyehøyde - skal jeg like gjerne bare satse på å skaffe vinkelsøker (enda en utiftspost) og/eller sitte på kne (bøye meg ned i en ukomfortabel vinkel og få vondt i ryggen er ikke et alternativ)? Jeg kan jo også velge å anta at midsøylene på dyrere stativer er bra nok. Å skaffe en Gitzo Systematic og så utvide med en søye blir for dyrt. Er det noen som har tips til alternativer? -Koffein Husk at du i tillegg til stativhøyden tar i betraktning høyden på kulehode samt høyde på kameraets underside og opp til søker, det blir fort ca. 20 cm tillegg til stativhøyden av det. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Spørsmål angående midtsøyle: uten denne, mister man ikke mye fleksibilitet i forhold til feks makro? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hadde et langt svar som forsvant i en lettleserkræsj, så jeg oppsummerer kort det jeg skulle si (orker ikke skrive alt sammen igjen): -Takk for nyttige svar! -Noe usikker på dette med RRS-plater på RRS-hurtigfestet. Det er i utgangspunktet ikke noe problem med mindre RRS går konkurs og hele greia blir ubrukelig om jeg skaffer flere kamerahus. Innspill? -Hovedproblemet med 190XB er midtsøyla. Liker tanken på å ikke ha en overhodet. Gitzo GT3530LS og Feisol CT-3342. Her er det dramatsike prisforskjeller - hvor mye dårligere er Feisol-alternativet - eller kanskje heller: hvor overprisa er Gitzoen? En annen ting jeg ser er at stativene uten midtsøyle er veldig lave (under halvannen meter). Jeg er 195 høy, og kan i så fall bare glemme å få dem opp i øyehøyde - skal jeg like gjerne bare satse på å skaffe vinkelsøker (enda en utiftspost) og/eller sitte på kne (bøye meg ned i en ukomfortabel vinkel og få vondt i ryggen er ikke et alternativ)? Jeg kan jo også velge å anta at midsøylene på dyrere stativer er bra nok. Å skaffe en Gitzo Systematic og så utvide med en søye blir for dyrt. Er det noen som har tips til alternativer? -Koffein Da kan Gitzo 3541 XLS være et godt (men dyrt) alternativ da det er nesten 2 meter uten hode. Vinkelsøker vil du sikkert ha glede av uansett hvis du skal fotografere makro langs bakken... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Spørsmål angående midtsøyle: uten denne, mister man ikke mye fleksibilitet i forhold til feks makro? Nei, ikke hvis man har et stativ som det er raskt å justere beinlengden på (les Sachtler). Midtsøylen kommer også i veien hvis man skal ned langs bakken og virker stabilitetsmessig som å plassere en monopod oppå en tripod. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Hm, Sachtler ja. Jeg så litt på det, men for meg ser det ut som de bare lager stativer for (profesjonell) videobruk? Eller er det et eller annet jeg ikke har fått med meg? Gitzo 3541 XLS har jeg sett på, men selv hvis jeg hadde hatt råd tror jeg den hadde vært uaktuell fordi den ikke kan foldes sammen til noe kortere enn 70 cm. Det er litt vel mye Når jeg tenker over det, så er min nåværende Manfrotto 146cm høy med midtstilken oppe. Med 486-hodet, som er 6mm kortere enn Arcatech Ultimate, er det nøyaktig akkurat litt for kort, men et par cm ekstra hadde holdt. Så da går det nok bra på en eller annen måte Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hm, Sachtler ja. Jeg så litt på det, men for meg ser det ut som de bare lager stativer for (profesjonell) videobruk? Eller er det et eller annet jeg ikke har fått med meg? Sachtler stativene er svært populære blandt naturfotografer som ønsker svært stabile og rask justering av beina under våte/gjørmete forhold. Ulempen er at de er litt lange i sammenslått tilstand men det får man leve med når stabiliteten og funksjonaliteten ellers er på topp... Profesjonell videobruk er en god referanse når man skal finne noe stødig som funker! Sjekk nettsidene til Bjørn Rørslett, http://www.naturfotograf.com/index2.html Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hadde et langt svar som forsvant i en lettleserkræsj, så jeg oppsummerer kort det jeg skulle si (orker ikke skrive alt sammen igjen): -Takk for nyttige svar! -Noe usikker på dette med RRS-plater på RRS-hurtigfestet. Det er i utgangspunktet ikke noe problem med mindre RRS går konkurs og hele greia blir ubrukelig om jeg skaffer flere kamerahus. Innspill? -Hovedproblemet med 190XB er midtsøyla. Liker tanken på å ikke ha en overhodet. Gitzo GT3530LS og Feisol CT-3342. Her er det dramatsike prisforskjeller - hvor mye dårligere er Feisol-alternativet - eller kanskje heller: hvor overprisa er Gitzoen? En annen ting jeg ser er at stativene uten midtsøyle er veldig lave (under halvannen meter). Jeg er 195 høy, og kan i så fall bare glemme å få dem opp i øyehøyde - skal jeg like gjerne bare satse på å skaffe vinkelsøker (enda en utiftspost) og/eller sitte på kne (bøye meg ned i en ukomfortabel vinkel og få vondt i ryggen er ikke et alternativ)? Jeg kan jo også velge å anta at midsøylene på dyrere stativer er bra nok. Å skaffe en Gitzo Systematic og så utvide med en søye blir for dyrt. Er det noen som har tips til alternativer? -Koffein Hvor kan jeg laste ned en slik lettleser? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Hadde et langt svar som forsvant i en lettleserkræsj, så jeg oppsummerer kort det jeg skulle si (orker ikke skrive alt sammen igjen): Hvor kan jeg laste ned en slik lettleser? Prøv lettsidene til Mozilla eller Opera Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Spørsmål angående midtsøyle: uten denne, mister man ikke mye fleksibilitet i forhold til feks makro? Nei, ikke hvis man har et stativ som det er raskt å justere beinlengden på (les Sachtler). Midtsøylen kommer også i veien hvis man skal ned langs bakken og virker stabilitetsmessig som å plassere en monopod oppå en tripod. Tenkte mest i forhold til mulighetene du har med [vendbar] midtsøyle for vertikal makrofoto, og også reversering av stang med fotoapparatet hengende mellom stativbeina. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 I så fall koker det vel ned til bruksområder. Jeg personlig finner midtpinna i mitt nåværende stativ komplett ubrukelig til alt annet enn kjappe høydejusteringer - om jeg henger den oppned henger kameraet nesten like stabilt som om jeg hadde hengt det i en hyssing. Fjerna hele sullamitten nå nettopp, sånn for moro skyld. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 I så fall koker det vel ned til bruksområder. Jeg personlig finner midtpinna i mitt nåværende stativ komplett ubrukelig til alt annet enn kjappe høydejusteringer - om jeg henger den oppned henger kameraet nesten like stabilt som om jeg hadde hengt det i en hyssing. Fjerna hele sullamitten nå nettopp, sånn for moro skyld. Jeg har ikke så mye å si om de modellene du nevner, men vil bare anbefale å skaffe noe som blir høyt nok. Jeg har brukt et litt kort stativ noen ganger, og det kan fungere greit med kompaktkameraer hvor skjermen brukes som søker og ennå bedre hvis du har vridbar skjerm. Men speilrefleks på for kort stativ er ikke morsomt hvis du øsnkler å bruke den optiske søkeren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg kjøpt selv markins M20 uten QR clamp og kjøpte QR lever clamp og hurtigfester fra RRS. RRS lever clamp og hurtigfester fra RRS er absolutt å anbefale. Du må derimot være obs på at RRS lever clamp funker best med RRS hurtigfester. (Quick-Release Clamps: Screw-Knob kan brukes med hurtigfester fra andre merker så lenge de har samme standard. Jeg er også storfornøyd markins kulehode, men både Acratech, RRS, Arca Swiss og Burzynski har også fått mye bra kritikk. Stativet alt dette står på er et Gitzo GT3530LS. Stativet er stødigt som bare det, og selv om det ikke er midsøyle så er det faktisk for høyt for meg når jeg har det helt ute (jeg er 172). Et lite minus er at sammenlagt er stativet ganske stort og prisen på alt(stativet, kulehode og hurtigfestene ) er ganske høy. Skal du ha opptil Afs 70-200 2,8 så anbefales det at en kjøper GT2530 Ved objektiv i størrelsen 300 2,8 , 400 2,8 og 500 2,8 anbefales kraftigere stativ (GT3 GT4 og GT5) Andre stativer som er å anbefale er Feisol og Sachtler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå