Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon ang. datamus


Anbefalte innlegg

Folk nevner her om Logitech Kundestøtte, og har drevet å ringt Logitech sitt norske salgskontor på tlf 66820670, men får ikke svar, så får prøve igjen i morgen :)

De har kanskje bra service, men neppe så bra at de har åpent på søndager. :)

 

Hjemmesiden angir dette nummeret for teknisk support: 24 159 579

(http://logitech-en-emea.custhelp.com/cgi-bin/logitech_en_emea.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=6861 og trykk Peripherals).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg blir overrasket hvis vi (forhandlere) skal forholde oss til 5 års reklamasjon på også denne typen tilbehør, da er det snart det på alt.

 

Vill gjetning, feilen kommer av slitasje i kontakt mellom kabel og selve musen (om ikke på utsiden, så er det sikkert på innsiden), og vil dermed ikke være en mangel. Uansett, en slik undersøkelse vil aldri bli gjort på dette produktet, så det skader selvfølgelig ikke.

 

Hadde det vært min mus hadde jeg kjøpt ny :p

 

Og når blir dette litt off-topic, men siden det allerede diskuteres (hva som skal veies når 2/5 år avgjøres), hvis 3 års garanti settes til grunn (noe jeg forsåvidt er enig i at det bør), og det ikke skal skilles på pris vil også Nille musen få en dom (sett at det gikk igjennom i FTU) med audiens som fastslår 5 år. Hvis ikke ville man fått en uhyre vanskelig oppgave med å sette en strek. Kun Logitech fordi de har 3 års garanti? Kun over 500?

Lenke til kommentar
Og når blir dette litt off-topic, men siden det allerede diskuteres (hva som skal veies når 2/5 år avgjøres), hvis 3 års garanti settes til grunn (noe jeg forsåvidt er enig i at det bør), og det ikke skal skilles på pris vil også Nille musen få en dom (sett at det gikk igjennom i FTU) med audiens som fastslår 5 år. Hvis ikke ville man fått en uhyre vanskelig oppgave med å sette en strek. Kun Logitech fordi de har 3 års garanti? Kun over 500?

Det er aldri ett spesifikt kriterie som brukes for å vurdere om noe har 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. Det er en totalvurdering av flere faktorer.

 

Forhandlere må forholde seg til Forbrukerkjøpsloven og FTU. Dersom en forhandler er uenig med tolkningen av Forbrukerkjøpsloven som en kunde kommer med tar de saken via Forbrukerrådet og til avgjørelse hos FTU. Det koster ingenting i saksbehandling for forhandler hverken hos Forbrukerrådet eller FTU.

Lenke til kommentar
Forøvrig: prisen var 700kr da den ble kjøpt hos Elkjøp, og det er da å beregne at den holder lenger imo, men jeg vet ikke hva loven sier om dette (det vet kanskje dere?) Den holdt til ca jul 2008, og den begynte å klikke. Brukte den noen dager etter det, men var umulig å gjøre noe som helst annet enn surfing (som også var en pine uten like), og jeg har ikke gjort noe med den.

 

Zulboom

 

Ser at ingen har kommentert noe angående når problemet oppstod. Hvis feilen du nå ønsker å reklamere på oppstod for nesten et halvt år siden vil jeg si at du nok dessverre er utenfor rimelig tid. Dette betyr jo at du da mister retten til å reklamere på musen etter § 27 i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Forøvrig: prisen var 700kr da den ble kjøpt hos Elkjøp, og det er da å beregne at den holder lenger imo, men jeg vet ikke hva loven sier om dette (det vet kanskje dere?) Den holdt til ca jul 2008, og den begynte å klikke. Brukte den noen dager etter det, men var umulig å gjøre noe som helst annet enn surfing (som også var en pine uten like), og jeg har ikke gjort noe med den.

 

Zulboom

 

Ser at ingen har kommentert noe angående når problemet oppstod. Hvis feilen du nå ønsker å reklamere på oppstod for nesten et halvt år siden vil jeg si at du nok dessverre er utenfor rimelig tid. Dette betyr jo at du da mister retten til å reklamere på musen etter § 27 i forbrukerkjøpsloven.

 

Akkurat den reagerte jeg også på. Så da spørs det om TS er en ærlig sjel og forteller dette til selger under reklamasjonssaken.

Lenke til kommentar

Ja jeg var i gang med å skrive et innlegg ang det. Men så tenkte jeg at jeg skulle titte på paragrafen en gang til.

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Jeg innbilte meg at bruker var nødt til å reklamere innen 2 mnd, men der tok jeg feil. Så igjen kommer loven med en uklarhet. Rimelig tid. Hvor mye tid er rimelig tid? Jeg blir sprø på forbrukerkjøpsloven. Den ser ut til å være sammensatt av en gjeng med inkompetente kaféstol-slitere med en eller annen defekt vare de har kjøpt.

Lenke til kommentar

For å avgjøre hva rimelig tid er må man se på hva formålet med bestemmelsen er, og sammenligne det med hva forbrukeren har brukt tiden fra feilen ble oppdaget til.

 

Formålet med bestemmelsen er å sikre at forbrukerkjøperen kan få tid til å områ seg, vurdere alternativene sine, søke teknisk og juridisk bistand, og for å motvirke "reklamasjonspress" (altså at man reklamerer bare det lukter feil av noe) ved at forbrukeren kan (men ikke skal, han har ingen plikt) forvisse seg om at det faktisk er noe feil.

 

Man har i stor grad sett seg blind på tomånedersregelen, noe som er ganske uheldig.

 

I denne konkrete saken har man ingen holdepunkter for å si at dette er innenfor "rimelig tid".

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med den i løpet av dette halve året er fordi jeg ikke har tenkt på hva jeg skulle gjøre med saken. Derfor tok jeg nå (kanskje sent, men..) saken opp her på diskusjon.no, og det ser ut som det er delte meninger om jeg vil få ny mus eller ikke.

 

Musa har forøvrig ikke vært i bruk det siste halve året, da jeg har lånt en annen av en bekjent.

 

Zulboom

Lenke til kommentar

Har nå pratet med kundeservice, og ifølge den svenske mannen fra Logitech Support var det å forvente at denne musa holdt lenger enn 3år, og derav hadde jeg krav på å få ny mus pga. reklamasjonsretten, men selvsagt var det alt etter hvordan musen var brukt. Jeg forklarte ham situasjonen min, og han kom fram til at i mitt tilfelle ville jeg med stor sannsynlighet få en ny av butikken.

 

Zulboom

Lenke til kommentar
Har nå pratet med kundeservice, og ifølge den svenske mannen fra Logitech Support var det å forvente at denne musa holdt lenger enn 3år, og derav hadde jeg krav på å få ny mus pga. reklamasjonsretten, men selvsagt var det alt etter hvordan musen var brukt. Jeg forklarte ham situasjonen min, og han kom fram til at i mitt tilfelle ville jeg med stor sannsynlighet få en ny av butikken.

 

Zulboom

Jeg er ikke like overbevist at butikken godtar dette så lett. Men om produsenter mener at varen skal vare lenger enn 2 år, så vil det bety at varen får 5 års reklamasjonsrett. Dette kan komme trådstarter til gode om saken havner hos FTU.

 

Finnes det noen dommer fra FTU der tilbehør får 5 års reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med den i løpet av dette halve året er fordi jeg ikke har tenkt på hva jeg skulle gjøre med saken. Derfor tok jeg nå (kanskje sent, men..) saken opp her på diskusjon.no, og det ser ut som det er delte meninger om jeg vil få ny mus eller ikke.

 

Musa har forøvrig ikke vært i bruk det siste halve året, da jeg har lånt en annen av en bekjent.

 

Zulboom

 

Om du har brukt musen eller ikke den siste tiden har ingenting med saken å gjøre, jeg vil si at reklamasjon på et produkt ikke trenger 6 mnd betenkningstid, da dette er godt i overkant av hva de fleste vil mene er rimelig tid. Hadde jeg sagt til deg som forhandler når du kom inn i butikken nå for å klage på musen at du må vente i ca 6mnd og det må ansees som rimelig tid haddde du blitt rimelig forbanna tror jeg. Men godt å høre at logitech selv mener at deres produkter skal holde over 2 år. :-) Lykke til videre med saken, hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Som selger av elektroniske produkter, hadde jeg ikke brydd meg om defekten ble oppdaget for en dag eller seks måneder siden, med mindre feilen var av en slik art at den forverres over tid.

 

Jeg hadde sendt gjenstanden til verksted, og ikke sett det som mitt ansvar å opplyse om når feilen ble oppdaget, med mindre det har relevans for saken. I denne saken, hvor kunden ikke har brukt varen de seks månedene siden defekten ble oppdaget, ville det i mine øyne ikke hatt noen avgjørende effekt på hvorvidt jeg ville sendt inn gjenstanden eller ikke.

Lenke til kommentar
Som selger av elektroniske produkter, hadde jeg ikke brydd meg om defekten ble oppdaget for en dag eller seks måneder siden, med mindre feilen var av en slik art at den forverres over tid.

 

Jeg hadde sendt gjenstanden til verksted, og ikke sett det som mitt ansvar å opplyse om når feilen ble oppdaget, med mindre det har relevans for saken. I denne saken, hvor kunden ikke har brukt varen de seks månedene siden defekten ble oppdaget, ville det i mine øyne ikke hatt noen avgjørende effekt på hvorvidt jeg ville sendt inn gjenstanden eller ikke.

 

Jeg jobber selv i bransjen og er helt enig med deg, jeg ville ikke hengt meg opp i dette, men det har kansje mere med oss som gode kundebehandlere og at vi er serviceminded å gjøre enn det juridiske, og det er det desverre ikke alle bedrifter som er. Når det gjelder et forum som har overskriften forbrukerrett, så opplyser jeg om rettigheter til både selger og kjøper, og da vil jeg si jeg kommer med et relevant poeng i mitt forrige innlegg.

Endret av JonChris
Lenke til kommentar
Som selger av elektroniske produkter, hadde jeg ikke brydd meg om defekten ble oppdaget for en dag eller seks måneder siden, med mindre feilen var av en slik art at den forverres over tid.

 

Jeg hadde sendt gjenstanden til verksted, og ikke sett det som mitt ansvar å opplyse om når feilen ble oppdaget, med mindre det har relevans for saken. I denne saken, hvor kunden ikke har brukt varen de seks månedene siden defekten ble oppdaget, ville det i mine øyne ikke hatt noen avgjørende effekt på hvorvidt jeg ville sendt inn gjenstanden eller ikke.

Ikke at jeg er uenig i det du sier, men hadde du hatt samme synspunkt dersom produsenten hadde nektet å godkjenne reparasjon/ombytte selv om kunden hadde reklamasjonsretten på sin side? Kan tenke meg at ganske mange forhandlere ville prøvd seg med "det har gått urimelig lang tid siden mangelen ble oppdaget, derfor avslår vi reklamasjonen" dersom de oppdaget at de måtte dekke reparasjon/ombytte selv.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg er uenig i det du sier, men hadde du hatt samme synspunkt dersom produsenten hadde nektet å godkjenne reparasjon/ombytte selv om kunden hadde reklamasjonsretten på sin side? Kan tenke meg at ganske mange forhandlere ville prøvd seg med "det har gått urimelig lang tid siden mangelen ble oppdaget, derfor avslår vi reklamasjonen" dersom de oppdaget at de måtte dekke reparasjon/ombytte selv.

Hadde garanti/reklamasjon blitt avslått, skal verkstedet ha en god grunn til dette. Og da er det verkstedets grunnlag jeg ville lagt frem for kunden. Så hadde vi eventuelt måttet tatt det videre derfra. Jeg ville ikke brukt én grunn for å dekke over en annen.

Lenke til kommentar
Hadde garanti/reklamasjon blitt avslått, skal verkstedet ha en god grunn til dette. Og da er det verkstedets grunnlag jeg ville lagt frem for kunden. Så hadde vi eventuelt måttet tatt det videre derfra. Jeg ville ikke brukt én grunn for å dekke over en annen.

En "god grunn" overfor butikk trenger faktisk ikke være annet enn "deres avtale med leverandør tilsier at denne ikke dekkes utenfor garantitiden" ;)

 

I denne saken kan også grunnen gis som "reklamasjon er ikke skjedd innen rimelig fra feilen ble oppdaget".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering:

 

Hadde tenkt feil :) Musen ble kjøpt for 2,5år siden, noe som vi fort fant ut i Elkjøp sine datasystemer :)

 

Logitech G5-en ble kjøpt for 699, men de hadde ingen igjen, så jeg fikk velge en ny en til tilsvarende pris. Valgte da en G9 til 599 og en bordvifte til 99, og så fikk jeg igjen 1kr :)

 

Konklusjon:

Fikk igjen ny mus på garanti. LØST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...