Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon ang. datamus


Anbefalte innlegg

Hallo..

 

Kjøpte i underkant av 3,5 år siden en Logitech G5 hos Elkjøp.

Denne er nå begynt å klikke, dvs. koble seg til og fra i tide og utide, og noe som helst form for gaming går rett og slett ikke an med en slik mus. Den har aldri fløyet vegger og tak imellom e.l, og den har ingen tegn til slitasje bortsett fra skates (føttene) under musa.

 

Om jeg ikke tar feil, er det 5 års reklamasjonsrett på denne, og betyr det bare at jeg kan spasere inn på Elkjøp med kvittering+mus og kreve en ny en? Hvordan er mine rettigheter her?

 

Zulboom

 

Edit: Leif

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dummeste du gjør, er å kreve noe når du i utgangspunktet ikke har rett på det. Selger har rett til to avhjelpsforsøk før du kan kreve ny vare. Kunder som krever ting de ikke har rett på, får det rett og slett ikke. Kunder som spør, eller oppfører seg hyggelig og høflig, har større sjanse til å få det som de ønsker selv om de i utgangspunktet ikke har krav på det.

 

For småelektronikk som dette her, er det nok uansett en stor sjanse for at gjenstanden bare byttes.

 

Om det er to eller fem års reklamasjonsrett på en mus, kommer vel ann på hvor dyr den var og til hvilket bruk den er tiltenkt. Spør der du kjøpte musen.

Lenke til kommentar
Om det er to eller fem års reklamasjonsrett på en mus, kommer vel ann på hvor dyr den var og til hvilket bruk den er tiltenkt.

Varens pris skal ikke ha noe å si på varens egenskap i forhold til Forbrukerkjøpsloven.

Hadde ikke regnet med at en mus til 49 kroner skulle vart i fem år da en elektronisk gjenstand til denne prisen ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Hadde den derimot kostet 1000 kroner, ville jeg nok blitt smågretten om den kuttet ut etter tre.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er pris en av flere faktorer som regnes med når man avgjør hvor lenge et produkt er ment å vare. Ikke det eneste, men ett av flere. Med 98 % sannsynlighet kommer Logitech til å bytte ut denne med en ny.

 

Edit: Ser nå at du er utenfor garantitiden som er på tre år.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ble en smule frustrert her. Skal jeg gå til Elkjøp, eller gå rett til Logitech? Jeg vil ha en ny mus, og ikke pengene tilbake, om jeg har formulert meg uklart tidligere :)

 

Forøvrig: prisen var 700kr da den ble kjøpt hos Elkjøp, og det er da å beregne at den holder lenger imo, men jeg vet ikke hva loven sier om dette (det vet kanskje dere?) Den holdt til ca jul 2008, og den begynte å klikke. Brukte den noen dager etter det, men var umulig å gjøre noe som helst annet enn surfing (som også var en pine uten like), og jeg har ikke gjort noe med den.

 

Zulboom

Lenke til kommentar
Ettersom den er utenfor garanti (3 år fra Logitech) burde du gå rett til selger. Ta med deg kvitteringen og si at du ønsker å reklamere på den, og at du ønsker en ny.

 

Da har jeg i hvertfall rett til ny mus, om jeg har forstått det rett? :) Dette er pga. 5 års reklamasjonsrett, right?

 

Zulboom

Lenke til kommentar

La oss først avgjøre hvorvidt det er 5 års reklamasjonsrett på en mus. Det er kun 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Så vidt jeg vet er det ingen rettspraksis på om mus kommer innunder dette eller ei - så du kan ikke nødvendigvis bare gå til Elkjøp og si at "Sånn er det, please fix".

 

Om det er slik at reklamasjonen din blir godkjent, vil du få ny tilsvarende mus - logitech reparerer ikke varene sine.

 

Ellers, så kan det også være lurt å ringe direkte til Logitech, de har en glimrende telefonservice :).

Lenke til kommentar
Om det er to eller fem års reklamasjonsrett på en mus, kommer vel ann på hvor dyr den var og til hvilket bruk den er tiltenkt.

Varens pris skal ikke ha noe å si på varens egenskap i forhold til Forbrukerkjøpsloven.

Prisen er en av mange faktorer som spiller inn. Når det skal vurderes om varen har en mangel vil det blant annet komme an på hva du har grunn til å forvente av den.

 

F.eks. når det kommer til en mus har du ikke en rimelig grunn til å forvente at en no-brand mus du kjøpte hos Nille for 50 kroner skal holde like lenge som den Razer Mamba Gamer musen du kjøpte fra Komplett for 1249. Bare for å ta det ekstreme eksempelet :)

Lenke til kommentar

Jeg håper på en måte da virkelig det, men jeg kan ikke huske at pris står nevnt i forbrukerkjøpsloven. Så da må jeg bruke ord som du TEE også bruker; Kilde til påstand.

Kan være greit for TS å ha med seg det når h*n skal gjøre forsøk på å reklamere.

Lenke til kommentar
§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Dette punktet er det som har med pris å gjøre :).

Lenke til kommentar

Siden jeg betalte så mye for denne G5-musa, så føler jeg at jeg har grunn til å forvente at den skal holde lenger. Da har jeg forbrukerkjøpsloven på min siden, og jeg kan kreve (si hva jeg vil først, og om det ikke fungerer, kreve) å få en ny mus av Elkjøp :)

Har jeg nå forstått det rett? :)

 

Takk for alle svar i denne tråden forresten :)

 

Zulboom

Lenke til kommentar

Du tolker ihvertfall loven sånn. Som jeg sier, så finnes det ikke rettspraksis på dette, og mange vil nok mene det motsatte av deg. Så det er slett ikke sikkert at det bare er å gå inn og gå på.

 

Jeg anbefaler deg å ringe logitech først, og høre hva de mener. Som jeg sier har de en glimrende telefonsupport.

Lenke til kommentar

Når Logitech gir garanti på 3 år, så bør vel det tale for at forventet levetid ihvertfall er betydelig lengre enn to år. Da blir det fem års reklamasjonsrett. Normalt vil man kjøre reklamasjon mot selger, men Logitech har visstnok et rykte for meget god kundestøtte, så det kunne være verdt å prøve en rask telefon til dem aller først.

Lenke til kommentar
Jeg håper på en måte da virkelig det, men jeg kan ikke huske at pris står nevnt i forbrukerkjøpsloven. Så da må jeg bruke ord som du TEE også bruker; Kilde til påstand.

Kan være greit for TS å ha med seg det når h*n skal gjøre forsøk på å reklamere.

Pris er ikke nevnt i loven, men som Alastor påpeker kommer det inn under vurderingen av hva du har grunn til å forvente av en vare. Kilder er bl.a. avgjørelser hos FTU, hvor pris er ett av flere momenter som spiller inn på hva forbrukeren har grunn til å forvente :)

 

En kan aldri se på pris alene, men den spiller inn i en samlet vurdering.

 

For TS sin del er det f.eks. et viktigere poeng at Logitech gjennom sin garanti sier at produktet er ment å vare lenger enn 2 år. Siden Logitech garanterer minst 3 års levetid, kan vi trekke konklusjonen at varen bør vare vesentlig lenger enn 2 år noe som gir 5 års reklamasjonsfrist.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...