Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg vurderer å kjøpe en smart roadster.


Anbefalte innlegg

Dette er en jeg har tittet på:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

Syns det er en kul bil, er litt opptatt at den er nogenlunde miljøvennlig, vil ha noe sprekt og jeg trenger kun 2 seter.

Føler at den passer inn der.

 

Men har noen spørsmål, siden jeg ikke er kjempe bil intressert. Det står at bilen var test modell, vil det si at den ble herjet med av gud og hvermann (type presse osv) før den ble solgt? Noen kjente problemer med de første modellene av denne bilen?

 

Kan nevnes at det blir første bilen min, men jeg har hatt lappen i 8 år. Tror den ikke er så galt dyr når det kommer til forsikring heller.

Endret av Heffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sats på en Brabus istedet, som ikke er brukt som test-bil.

ser den er chip-tunet, dette er generellt ikke bra for motoren, så det er ingen garanti for hvor lenge den varer.

 

den har "alt" av utstyr som var i 2003, det var ikke veldig mye å skryte av, alt der var ganske standard.

 

slik jeg ser det er det verdt pengene å gå litt opp i kvalitet og få en del mer utstyr, og en bil som faktisk holder lenge.

 

siden fargen er champagne, er det antagelig en collectors edition eller en kopi av det.

gå for brabus istedet :)

 

ellers er det en utrolig morro bil :)

Lenke til kommentar

En relativt kjip automatisert manuell girkasse... trege girskift (F1 my ass...).

 

Hvis det er viktigst å ha en litt rar design og/eller en bil som er litt mindre vanlig er det kanskje et greit valg. For ca de samme pengene ville jeg heller sett på en MX5...

Lenke til kommentar
En relativt kjip automatisert manuell girkasse... trege girskift (F1 my ass...).

 

Hvis det er viktigst å ha en litt rar design og/eller en bil som er litt mindre vanlig er det kanskje et greit valg. For ca de samme pengene ville jeg heller sett på en MX5...

 

giringen er noe treig ja.

men, dette er absolutt en vanesak, man tenker ikke så alt for mye på det etter en liten stund.

Lenke til kommentar
En relativt kjip automatisert manuell girkasse... trege girskift (F1 my ass...).

 

Hvis det er viktigst å ha en litt rar design og/eller en bil som er litt mindre vanlig er det kanskje et greit valg. For ca de samme pengene ville jeg heller sett på en MX5...

 

 

Har fått med meg det med girkassa, men hører de som har lik bil sier at det bare er en vanesak.

MX5 er en bil jeg ikke er så begeistret for, men takk for tipset alikevel.

Lenke til kommentar

Skal vist være fin, selv for høye mennesker. Good head-room for å si det på top-gearsk.

 

Vinterkjøring er moro i bakhjulsdrevet bil, men ikke alltid like trygt.

Endret av Heffer
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe akkurat den bilen. Skulle få den for 115tusen. Gikk heller for en annen 2003modell jeg fikk for 124tusen. Var identisk med denne, bare at motoren ikke var remappet, og orignialanlegg sto i. Den jeg kjøpte var også kjørt av en nærmere 50 år gammel mann. Han hadde tatt veldig godt vare på den.

 

Bilen er utrolig morsom å kjøre, men samtidig overraskende behagelig. Den sitter helt sinnsykt bra på veien. Cruisecontrol er must på langkjøring. Setene er ganske bra, men du har begrensede justeringsmuligheter. Girkassen på min er ikke den raskeste, men man blir vant til det (før en forbikjøring må jeg gire manuelt ned til 4giret. Kickdown er temmelig treg). Folk sier at en remappet får ca. 30% raskere giring (har sett en mekanisk oppgradering som visstnok skulle gi raskere og smoothere giringer).

 

Når det gjelder chipping/remapping av disse bilene er det visstnok lurt å benytte seg av noen som har erfaring med akkurat dette merket. Det er mye forandringer som skal gjøres. Det mange gjør er å ta ut ecu'en og sende den til Tyskland eller England til de store og kjente forhandlere (smartsrus, berling tuning osv). Om du kjører med gassen inne mer eller mindre konstant er det opplagt at det blir mer slitasje på motor og andre deler med remap. Og det er gjerne det man ofte gjør med denne bilen.

 

Som folk nevner er det en god prosentandel som sliter med lekkasje. Min gjør heldigvis ikke det. Det er derimot mange guider på å utbedre dette problemet.

 

Selgeren av min skrøt av bilen på vinterføre. ESPen gjør visstnok en bra jobb.

 

Lykke til med kjøp.

 

Ps. om du har vært på autodb.no og sett en rød til salgs for 100.000, hold deg langt unna den. Det er et "vrak"... Ble lurt nedover. Den hadde gått 20.000 km lengre enn annonsen sa...

 

Faren min er 186 høy, og har kanskje 5 cm klaring opp til taket... Det kommer litt ann på om du har lang eller kort rygg da...

Lenke til kommentar
Takk for infoen!

 

Lekkasje av hva forresten?

 

Det er 2 steder som kan lekke.

det er ved skjøten i mellom bjelken i taket og taket, og ved speilet.

så, den trivest best i en garasje når den ikke blir brukt.

 

men, det er ikke vanskelig å fikse, finnes enkle guider på nett for å fikse begge deler.

 

ellers er som oya sier, ESP er veldig bra, jeg har selv kjørt forbi trafikken i venstre felt når høyre felt går i 60 i 80-sona pga føret.

smart`n kom litt med rompa, men ESP reddet den lett inn, det gjør den hver gang noe skjer :)

det er ikke den mest fremkomlige bilen, ESP gjør bare at du ikke sladder, den får deg ikke frem på glatt-isen.

har aldri hatt noe større problem med å komme meg frem, men har satt meg fast ett par ganger.

 

Ang chipping av bilen, så yter en vanlig chippet smart roadster da 110hk(82 orginalt), Brabus gjør MYE med motoren og tuner motoren til det de mener den tåler, Brabus-versjonen har 101hk, så det sier jo sitt.

 

edit: jeg har hatt en fyr på litt over 190, han hadde ikke alt for mye å gå på, men han stanget ikke opp i taket heller.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Sikter meg inn på Brabus! Lekkasje av vann er litt upraktisk i Bergen, glattis derimot er litt usannsynelig.

 

En vann lekkasje kan vel fikses med litt silikon eller lignende. Det blir vel min fars oppgave, og burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

en eller annen tetningsmasse funker bra, også silikon, men det må jo ikke være det.

krympeslange er for å fikse lekasjen mellom bjelken og taket, silikon for å tette lekasje i speilet, absolutt ingenting dumt med noe av det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...