Spartan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Samme hvordan du bytter dekk og perfekt forstilling du har så vil du ikke få til å kjøre 120k km med kun et dekkbytte. Kan se for meg at under perfekte forhold med skikkelige dyre dekk så vil du ha dekk i 80k km. Da mangler du dekk for 40k km. Men kan du ikke si hvilken bil du har og hvilken type Yokohomadekk du har? Blir litt lettere å diskutere da man har fakta på bordet. Omtrent halvparten er kjørt med vinterdekk så dette er ikke noe mystisk. Jeg gjentar igjen at dekkene er nesten helt utslitte. Skal jeg gjenta igjen ?? Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ja. Gjennomsnittlig de på et sett med dekk er 20-25k km. Du sier du har byttet et sett dekk. Dvs at du har tre sett med dekk på tre år. 3x 25k == 75k km. Du sier du har kjørt 20k i året i seks år som da == 120k km. Det går ikke opp. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Ja. Gjennomsnittlig de på et sett med dekk er 20-25k km. Du sier du har byttet et sett dekk. Dvs at du har tre sett med dekk på tre år. 3x 25k == 75k km. Du sier du har kjørt 20k i året i seks år som da == 120k km. Det går ikke opp. Jeg gjentar igjen. Jeg har kjørt sommerdekkene om sommeren. Det er omtrent halvparten av totalen, dvs. 60000 km. At du velger å kjøre vinterdekk som helårsdekk for å regne er fint for deg, men jeg gjør ikke det. Sånn er det bare. Endret 8. juni 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Selv om dette ikke har noe med diskusjonen, så bør man ikke bruke samme dek mer en to sesonger. Dekk er laget av gumme, et materiale osm degenereres over tid. Alle dekk blir dårligere over tid og selv overlater jeg ikke livet mitt til dekk som starter på 3. sesongen. Da er dem morkne og harde og ikke spesielt sikkre. Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6? http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Lenke til kommentar
akmann Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Ontopic: Jeg så en Bmw 118d her i Trondheim for ikke så alt for lenge siden til 190k med "alt" av utstyr, pene felger og tøff svart farge. Nesten så jeg tok en tur innom banken, men holdt meg i skinnet. Hvis du kan dra fram noen tusen til og venter til det kommer et fint eksemplar tror jeg en 118d vil være midt i blinken for deg. Der har du en smart, trendy og økonomisk bil som i tillegg er morsom å kjøre. Ellers så er jeg enig med Vidalon, 307 er en tøff bil som jeg tror kan være morsom å kjøre. Men Peugeot er dressvære laget for å kjøre på den franske rivieraen og ikke norske vinterveier. Vet dette da min kjære far kjører Peugeot, det ryr sammen stort sett hele tida, men bilen da god å kjøre når den ikke er på verksted. EDIT: Fikset en leif, finner sikkert fler Hmmm, skal holde øynene åpne! ...og lommeboken åpen! Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6?http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Hvis du ikke vil ha trøbbel med rust, så er det smart å holde seg unna Mazda 6. Lenke til kommentar
akmann Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6?http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Hvis du ikke vil ha trøbbel med rust, så er det smart å holde seg unna Mazda 6. Har hørt så mye bra om Mazda i det siste jeg. De har visst scoret høyt på den ene testen etter den andre. Er det forresten de nye bilene som sliter med rust, eller de som har gått noen km? Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6?http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Hvis du ikke vil ha trøbbel med rust, så er det smart å holde seg unna Mazda 6. Har hørt så mye bra om Mazda i det siste jeg. De har visst scoret høyt på den ene testen etter den andre. Er det forresten de nye bilene som sliter med rust, eller de som har gått noen km? Jeg tror rustproblemene skal dreie seg om biler opp til 2004 modeller ca. Edit: Raskt søk på google så fant jeg denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31854&tid= Mazda6 solgt mellom 2002 og 2005 ruster. Mazda Norge vet ikke hvor mange biler som har skadene, men bilene repareres fortløpende - uten kostnad for eierne Endret 9. juni 2009 av Iceman. Lenke til kommentar
akmann Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6?http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Hvis du ikke vil ha trøbbel med rust, så er det smart å holde seg unna Mazda 6. Har hørt så mye bra om Mazda i det siste jeg. De har visst scoret høyt på den ene testen etter den andre. Er det forresten de nye bilene som sliter med rust, eller de som har gått noen km? Jeg tror rustproblemene skal dreie seg om biler opp til 2004 modeller ca. Edit: Raskt søk på google så fant jeg denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31854&tid= Mazda6 solgt mellom 2002 og 2005 ruster. Mazda Norge vet ikke hvor mange biler som har skadene, men bilene repareres fortløpende - uten kostnad for eierne Men: "De skal ikke bli skadelidende for rustproblemene verken økonomisk eller i form av problemer med sitt bilhold. Oppdages korrosjon utbedrer vi dette etter fabrikkens retningslinjer uten kostnad for kunden."- så da er det vel i grunn ikke noe problem Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6?http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Hvis du ikke vil ha trøbbel med rust, så er det smart å holde seg unna Mazda 6. Har hørt så mye bra om Mazda i det siste jeg. De har visst scoret høyt på den ene testen etter den andre. Er det forresten de nye bilene som sliter med rust, eller de som har gått noen km? Jeg tror rustproblemene skal dreie seg om biler opp til 2004 modeller ca. Edit: Raskt søk på google så fant jeg denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31854&tid= Mazda6 solgt mellom 2002 og 2005 ruster. Mazda Norge vet ikke hvor mange biler som har skadene, men bilene repareres fortløpende - uten kostnad for eierne Men: "De skal ikke bli skadelidende for rustproblemene verken økonomisk eller i form av problemer med sitt bilhold. Oppdages korrosjon utbedrer vi dette etter fabrikkens retningslinjer uten kostnad for kunden."- så da er det vel i grunn ikke noe problem Nei har hørt at det er noen rustproblemer ute å går, men som mans er er dette kjennt og mazda reparerer dette. Ellers er det knakende gode biler, og etter min mening blandt de peneste fra Japan i det siste! Et annet godt alternativ er: http://www.finn.no/finn/car/used/result?YE...;CAR_MODEL=1388 www.ts-ogn.no og www.mazda-ogn.org er de respektive eier forumene for Toyota og Mazda i norge dersom du tenker på noe fra dem. Svært hjelpsome brukere begge plassene! Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Og når det gjelder bil, hva med Mazda 6?http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;CAR_MODEL=7513 Hvis du ikke vil ha trøbbel med rust, så er det smart å holde seg unna Mazda 6. Har hørt så mye bra om Mazda i det siste jeg. De har visst scoret høyt på den ene testen etter den andre. Er det forresten de nye bilene som sliter med rust, eller de som har gått noen km? Jeg tror rustproblemene skal dreie seg om biler opp til 2004 modeller ca. Edit: Raskt søk på google så fant jeg denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31854&tid= Mazda6 solgt mellom 2002 og 2005 ruster. Mazda Norge vet ikke hvor mange biler som har skadene, men bilene repareres fortløpende - uten kostnad for eierne Men: "De skal ikke bli skadelidende for rustproblemene verken økonomisk eller i form av problemer med sitt bilhold. Oppdages korrosjon utbedrer vi dette etter fabrikkens retningslinjer uten kostnad for kunden."- så da er det vel i grunn ikke noe problem Nei har hørt at det er noen rustproblemer ute å går, men som mans er er dette kjennt og mazda reparerer dette. Ellers er det knakende gode biler, og etter min mening blandt de peneste fra Japan i det siste! Et annet godt alternativ er: http://www.finn.no/finn/car/used/result?YE...;CAR_MODEL=1388 www.ts-ogn.no og www.mazda-ogn.org er de respektive eier forumene for Toyota og Mazda i norge dersom du tenker på noe fra dem. Svært hjelpsome brukere begge plassene! Yup! Mazda verksteder fikser dette gratis for deg hvis bilen din skulle begynne å ruste (Sprøs vel hvilken årsmodell, men ihvertfall de som er innenfor 02-05) Endret 9. juni 2009 av Iceman. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ontopic: Jeg så en Bmw 118d her i Trondheim for ikke så alt for lenge siden til 190k med "alt" av utstyr, pene felger og tøff svart farge. Nesten så jeg tok en tur innom banken, men holdt meg i skinnet. Hvis du kan dra fram noen tusen til og venter til det kommer et fint eksemplar tror jeg en 118d vil være midt i blinken for deg. Der har du en smart, trendy og økonomisk bil som i tillegg er morsom å kjøre. Ellers så er jeg enig med Vidalon, 307 er en tøff bil som jeg tror kan være morsom å kjøre. Men Peugeot er dressvære laget for å kjøre på den franske rivieraen og ikke norske vinterveier. Vet dette da min kjære far kjører Peugeot, det ryr sammen stort sett hele tida, men bilen da god å kjøre når den ikke er på verksted. EDIT: Fikset en leif, finner sikkert fler Hmmm, skal holde øynene åpne! ...og lommeboken åpen! 118D kan jeg skrive under på at er en glimrende bil. Har 120D selv, men jeg testet 118d endel før jeg kjøpte 1ern og det mangler ikke på futt i den heller Om det er ett særlig smart valg er derimot litt usikkert. Det er ikke mye plass i baksetet (for de gangene du skal ha med mer enn 1 passasjer) og bagasjerommet er ikke veldig stort i forhold til mange av konkurrentene. Men om dette ikke er ting som betyr noe for deg, go for it! Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 118D kan jeg skrive under på at er en glimrende bil. Har 120D selv, men jeg testet 118d endel før jeg kjøpte 1ern og det mangler ikke på futt i den heller Om det er ett særlig smart valg er derimot litt usikkert. Det er ikke mye plass i baksetet (for de gangene du skal ha med mer enn 1 passasjer) og bagasjerommet er ikke veldig stort i forhold til mange av konkurrentene. Men om dette ikke er ting som betyr noe for deg, go for it! Helt enig her. Bakseteplassen (og komforten) er ikke bra i det hele tatt, men den er super å kjøre! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Men husk å kjøpe non RFT dekk når du først skal bytte... det gjør den 10x bedre å kjøre på 12 sekunder (evt. så lang tid det tar deg å bytte dekk ) MYE av klagene på komforten i 1 serien til BMW er p.g.a. Runflats. edit: skjønt hvis dere skal kjøre mye langtur så kan det være en fordel ettersom det ikke er dedikert plass til reservehjul i den Endret 9. juni 2009 av MrLee Lenke til kommentar
akmann Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Mange gode alternativer her! Jeg fikk høre i går at Hyundai i20/30 er gode biler? Selv har jeg hatt et dårlig forhold til hyundai hele livet, men de scorer høyt i tester, både i norge og utlandet. Hva mener dere? Tenker å teste en på lørdag (ny fra forhandler). Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 For all del, ikke kjøp hyundai! Prinsipp det MenMen, det er det ikke jeg som bestemmer... Lenke til kommentar
akmann Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 For all del, ikke kjøp hyundai! Prinsipp det MenMen, det er det ikke jeg som bestemmer... Hehe hadde/har et prinsipp om å ikke gjøre det jeg også, men jeg ønsker ikke å gå glipp av et godt kjøp pga jeg er sta. Tidliger har jeg ikke likt designet deres, utvendig og innvendig og folk har fortalt at bilene ikke var helt det store i forhold til kvalitet og teknikk. Når så disse negative sidene kanskje er rettet, mener jeg at det bør være rom for å se nærmere på bilen. Men seff har jeg mest lyst på en BMW, men de jeg har råd til har enten gått langt, er gammel eller ungdomskjørt og stylet! Men jeg går fra å være student til full jobb nå til høsten, så jeg tror nok at en splitter ny BMW vil stå i garasjen til neste år uansett! Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) For all del, ikke kjøp hyundai! Prinsipp det MenMen, det er det ikke jeg som bestemmer... Hehe hadde/har et prinsipp om å ikke gjøre det jeg også, men jeg ønsker ikke å gå glipp av et godt kjøp pga jeg er sta. Tidliger har jeg ikke likt designet deres, utvendig og innvendig og folk har fortalt at bilene ikke var helt det store i forhold til kvalitet og teknikk. Når så disse negative sidene kanskje er rettet, mener jeg at det bør være rom for å se nærmere på bilen. Men seff har jeg mest lyst på en BMW, men de jeg har råd til har enten gått langt, er gammel eller ungdomskjørt og stylet! Men jeg går fra å være student til full jobb nå til høsten, så jeg tror nok at en splitter ny BMW vil stå i garasjen til neste år uansett! I forhold til å gå fra å anbefale japanske biler kontra tyske og deretter Hyundai er vel nesten døden på dette bilforumet, men jeg tar sjansen allikevel.. Skal du kjøpe en Hyundai er sannsynligvis den største risikoen du tar verditap p.g.a. nettopp slike holdninger som enkelte viser her. Dette har ikke noe med byggekvaliteten det er bare slik at nordmenn ofte velger å opptre som kollektive saueflokker hvor det å stikke seg ut ikke er lov med noen få unntak. Så tilbake til bil; skal du kun ha bilen i kort tid kan du like gjerne kjøpe deg en brukt og billig Getz. Dette er kvalitetsmessig noe av det beste Hyundai har levert fra fabrikken. Vi har en sånn i familien og den går feilfritt som pendlerbil med 200 km kjøring, hver dag i ukedagene. Små biler er også billige i drift og enklere å selge senere. Men ikke si at du ikke ble advart mot mobbing fra sneversynte smånisser her i Norge. Endret 10. juni 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Getz er ikke akkurat en fin bil da. Noen oss er opptatt av det, men om det ikke bryr deg så er det jo bare å kjøpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå