lonnj89 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvis du ikke har skiftet bremser og dekk mer enn en gang på seks år så har du billig bilhold pga at du omtrent ikke bruker bilen din, ikke fordi den er så driftssikker. Hvis han skal kjøre 25k km pr år så vil det gå et sett med dekk i året Men for all del, japanske biler (Toyota og Honda) er de mest driftsikre bilene du får kjøpt. Men tyskerne er ikke langt unna . Makan til frekkheter du klarer å lire av deg. Her har du null peiling på hvor langt jeg kjører, men klarer å komme med masse tullprat uten å ha noen dekning. Sludder og vås! Jeg kjører omtrent 20000 km i året på alle slags veier. Bilen har vært kjørt inn og utland inkl. ganske dårlige veier hvor asfalt er et relativt ukjent belegg i øst-europa. Og ja, dekk må man skifte noen ganger. Jeg har allerede skiftet fra pigg til piggfritt som nevnt. Sommerdekkene fra Yokohama er fortsatt orginale, men helt på grensen til å være utslitte. Jeg har derfor byttet om for og bak dekk for å maksimere levetiden. Heldigvis har ikke japanske biler dårlige forstillinger slik at slitasjebanen er meget jevn, noe som i seg selv forlenger levetiden. Skal du ha kvalitetsbil fra tyskland bør du holde deg til kun Porsche. Hvilken bil har du? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg ville gått for Kia Cee'd. Hvis du er villig til å gå litt over budsjettet kan du få en med dieselmotor. Det beste med disse er dog garantien, 7år eller 150.000km. Her har du en bil som har 120.000km igjen med garanti, eller 5år. Den ser ganske bra ut, fikk 5 EuroNcap stjerner og har bl.a. antispinn og antiskrens. Den har også greit med utstyr. Det eneste er at interiøret ser billig ut og at det er en Kia, men om du kan leve med det så har du billig bilhold i mange år fremover. Lenke til kommentar
vonLime Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Peugeot?!?316?!? 93' M3 400HK 96' M3 321 HK 2000' Mustang V8 Anntar at disse ikke er aktuelle, så her har du en kjedelig 06' Volvo V50 109HK Ingen av de førstnevnte er registrerte, og de passer seg på ingen måte for folk som ikke er bilkyndige. Morsomme biler, men litt upassende forslag. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) offtopic: hehe begynte nesten men skal ikke kommentere noe av svadet som spartan kommer med her. ontopic: for 150k og to personer ville jeg funnet meg en så strøken w124 230/300ce som mulig og hatt resten av penga på en konto satt av til service/reparasjoner. veldig solid, pen og komfortabel, men ser kanskje litt gammel ut for som synes det er viktig å være trendy. finner man en sort metallic, med sort skinn er de dog veldig lekre om sommern når de er nypolerte og man drar ned rutene foran og bak og får et stort gap original: og litt modifisert: (selv kjører jeg en sierra 3dørs som bygges om til cosworth) Endret 8. juni 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Vil du ha 2-4-/5 setter i bilen? Edit: Føler selv 4-Setter passer best, da ser bilen mer sporty ut! Og dere har litt mer plass enn dere trenger, og skal skal dere på fest eller noe så kan to av deres venner bli med Svarer dere en og en på innleggene jeg! 5 - seters (altså ikke en volvo c30) Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Du sier lite om hva du skal ha plass til i bilen, er det bagasje og ikke barnevogn/bikje så har jeg følgende råd: Kjøp en japansk sedan i en lite populær farge, da får du mest for pengene. Stasjonsvogner er dyrest, spesielt i sort og sølv, så velger du en sedan i en annen farge kan du få mye for pengene. Mazda 6, Nissan Primera, Toyota Avensis/Corolla, eller Subaru Legacy så er du ferdig med å stå fast på vinterføre. De tre første kan du også få med dieselmotor, som kan være lurt med såpass kjørelengde. (Lite som tyder på billigerer bensin med det første) Stasjonsvogn er uaktuelt, da jeg synes dette er forbeholdt barnefamilier og selvstendig næringsdrivende. Ellers har bilens utseende litt å si (ref. "lite populær farge"), men dette blir jo en smakssak som jeg ikke kan spørre dere om råd om, men som jeg avgjør selv. Det som jeg skal ha plass til er bagasje (noen bager og kofferter), samt jaktutstyr i ny og ne Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Generelt er det lurt å holde seg unna fransk og tysk dersom du ønsker å holde driftskostnadene nede. Spesielt dersom du har tenkt å kjøpe en bruktbil hvor garantitiden er utløpt. Selv har jeg de siste 6 årene eid en japansk bil. Eneste ekstra utgiften jeg har hatt i løpet av de årene er et dekkskifte (p.g.a. piggdekkavgiften byttet jeg til pigg fritt) og et sett bremser. DET er billig bilhold per år Hvis du ikke har skiftet bremser og dekk mer enn en gang på seks år så har du billig bilhold pga at du omtrent ikke bruker bilen din, ikke fordi den er så driftssikker. Hvis han skal kjøre 25k km pr år så vil det gå et sett med dekk i året Men for all del, japanske biler (Toyota og Honda) er de mest driftsikre bilene du får kjøpt. Men tyskerne er ikke langt unna. Du sier lite om hva du skal ha plass til i bilen, er det bagasje og ikke barnevogn/bikje så har jeg følgende råd: Kjøp en japansk sedan i en lite populær farge, da får du mest for pengene. Stasjonsvogner er dyrest, spesielt i sort og sølv, så velger du en sedan i en annen farge kan du få mye for pengene. Kan være greit å huske på at man skal selge bilen igjen en gang. Det man sparer på å velge en upopulær farge taper man på når man skal selge selv igjen, dessuten utgjør ikke farge den store prisforskjellen (men du finner sikkert eksempler der den gjør det ). Det vises jo gang på gang at Toyota og BMW har de mest fornøyde kundene, så jeg ville gått for en av dem. Personlig synes jeg Toyota blir litt kjedelig, så jeg vil anbefale BMW. Problemet med en 316 er at de som oftest er dårlig utstyrt. Så kan du jo se at du får mye bra 5serier for 150k, i tillegg så holder de seg bra i pris, som er greit å tenke på når du skal selge igjen. EDIT: Her er noen BMW som jeg ville ha sett på. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17756222 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17749050 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17742738 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17647747 (kanskje ikke et reelt alternaltiv, men fin bil) http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17568609 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17346518 Å ofte kan det lønne seg å ikke være så alt for nøye på km-stand, det er viktigere at bilen er godt holdt og fulgt opp med servicer osv. Tror vi tenker litt likt! Stasjonsvogn er imidlertid uaktuelt, men jeg driver å holder øynene åpne for en BMW 1-serie. De ligger litt høyt i pris akkurat nå, men håper de synker litt fremover! Vi kommer sikkert til å selge bilen etter 1 års bruk, så da er verdien man får igjen fra den litt viktig. Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Peugeot?!?316?!? 93' M3 400HK 96' M3 321 HK 2000' Mustang V8 Anntar at disse ikke er aktuelle, så her har du en kjedelig 06' Volvo V50 109HK Ser du setter spørsmålstegn med valgene mine? Mener du at dette er håpløse valg? Kan du i såfall utdype? M3 og M5 og andre sporstbiler er i grunn lite aktuelt, da de koster en formue å forsikre, samt at de som er i min prisklasse som regel har kjørt langt og er bomgiret i hjel o.l. av ungdommer. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) offtopic: hehe begynte nesten men skal ikke kommentere noe av svadet som spartan kommer med her. En så nedlatende kommentar uten å underbygge påstanden er meningsløst utenom å si noe om hvor lite peiling man selv har på teamet. Endret 8. juni 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvilken bil har du? Jeg bruker kun min nåværende bil som eksempel. Den finnes så mange andre bra bilmodeller på markedet at det er ingen vits å snakke om kun en bil. Dessuten er dette off-topic. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvis km-stand stemmer på denne er den et godt eksempel på hva jeg mener, vet du hvor lenge du har bil hvis du har 75 000kr å bruke på service og verksted på en W124 med 80k på metern?! http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdIte...fied=1242818718 W124`en til faren min har tippa 1 000 000km nå, vis meg JAPANSK PRODUSERT som du er så glad å i presisere som har 1 mill på tellern da? Nekter ikke for at det finnes japanske biler med god kvalitet men det finnes faen meg mye søppel der og, å slå alt JAPANSK PRODUSERT over en kam er i beste fall naivt. Skal jeg utdype videre spartan? Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Da har jeg vært på visning av en Opel Astra, en Peugeot 307 og en VW Passat (mest for å se hva man får i denne prisklassen). http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17592908 Opelen var som ny. Den var kjørt av to forskjellige eldre menn og alt av vedlikehold, service o.l. var tatt på verksted. Bilen så svært bra ut og ingen ting å si på det tekniske. Det eneste som var å pirke på var plass i baksetet og et svært høyt dashbord, samt noen slitte vinterdekk. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...folderId=618482 Peugeoten så også svært bra ut. Den var fin i lakken, renset innvendig og hadde hatt voksne eiere. Den var kjørt i innlandet. To av vinterdekkene var imidlertid svært slitt og burde skiftes etter denne sessongen. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...folderId=618482 VW var flott å se til, ettersom den hadde fått lakkrens og polering. Bremsene forran og bak så ikke særlig bra ut, og eier var enig om at de burde skiftes. Den var renset inni også. Ellers var den selvfølgelig en romslig bil ettersom det var en sedan. Motoren var imidlertid litt treg og det rykket og nappet litt i styringen. Dette kan komme av at det ene dekket bak var for lite luft i. Det er i grunn kun Opelen og Peugoten det står mellom for øyeblikket. Hva mener dere er det beste alternativet? Eller, om dere har noen andre gode forslag må dere gjerne komme med de (Jeg bor i Bergen sentrum, så ser helst at bilen selges i hordarland) Takk så langt! Endret 8. juni 2009 av akmann Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) vil si CE`en mer enn tilfredstiller kravene du stiller i førstepost lykke til med bilkjøp. (husk naf test uansett hva du kjøper, de finner fort noe du kan prute 2500kr!) Endret 8. juni 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 vil si CE`en mer enn tilfredstiller kravene du stiller i førstepost lykke til med bilkjøp. (husk naf test!) Har hatt en eldre MB tidligere, og vet at de er gode, selv etter 450 000 km... Men da kjørte jeg kun i Bergen sentrum & omegn, så da var ikke bilen i "drift" så lenge av gangen, samt at et verksted eller en nevenyttig venn ikke var langt unna om noe skulle skjære seg. Nå, trenger jeg imidlertid en litt annen type bil. Jeg tør påstå at man er litt "tryggere" mot haveri når man kjører over lengre avstander (Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim) med en relativt ny bil, enn med en eldre, men litt kulere bil. Men takk for innspillet! Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Opel Astraen helt klart. Hører om alt for mange problemer med 307, du kan jo blant annet sjekke ut denne tråden. Syns du dasjbordet i Opel Astraen er høyt, kan du jo bare justere setet oppover slik at du sitter høyere. Lenke til kommentar
akmann Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Opel Astraen helt klart. Hører om alt for mange problemer med 307, du kan jo blant annet sjekke ut denne tråden. Syns du dasjbordet i Opel Astraen er høyt, kan du jo bare justere setet oppover slik at du sitter høyere. Hehe, jeg er ikke helt evneveik! Vet at dette kan justeres, men ordla meg kanskje litt dårlig. I forhold til 307en (som har en stor vindusflate forran) har astraen en mye mindre vindusflate, noe jeg synes trakk litt ned i forhold til 307en. Sjekket tråden du henviste til. Dette var jo en svært så uheldig kar! Men jeg tror ikke alle biler som kommer ut fra peugeot er så problemfulle! Vi har hatt en del forskjellige biler gjennom tiden (BMW, Nissan, Ford, Peugeot og Range Rover) og alle har de hatt sine problemer å slite med. Men takk for tipset anyway! Veldig greit å se hele bildet før man tar en avgjørelse! Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vi kommer bare med innspill, så er det opp til deg hvilken bil du velger å kjøpe. Her er forresten en undersøkelse fra 56 000 eiere i England som har vurdert 152 bilmodeller. Når det gjelder pålitelighet og kvalitet kom Peugeot veldig dårlig ut. 150 - Peugeot 307 Se her Jeg sier ikke dette fordi jeg vil svartmale Peugeot, men vil bare gi deg en advarsel i og med at mange mennesker har fått en del problemer med akkurat denne bilen. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Hvis du ikke har skiftet bremser og dekk mer enn en gang på seks år så har du billig bilhold pga at du omtrent ikke bruker bilen din, ikke fordi den er så driftssikker. Hvis han skal kjøre 25k km pr år så vil det gå et sett med dekk i åretMen for all del, japanske biler (Toyota og Honda) er de mest driftsikre bilene du får kjøpt. Men tyskerne er ikke langt unna. Makan til frekkheter du klarer å lire av deg. Her har du null peiling på hvor langt jeg kjører, men klarer å komme med masse tullprat uten å ha noen dekning. Sludder og vås! Jeg kjører omtrent 20000 km i året på alle slags veier. Bilen har vært kjørt inn og utland inkl. ganske dårlige veier hvor asfalt er et relativt ukjent belegg i øst-europa. Og ja, dekk må man skifte noen ganger. Jeg har allerede skiftet fra pigg til piggfritt som nevnt. Sommerdekkene fra Yokohama er fortsatt orginale, men helt på grensen til å være utslitte. Jeg har derfor byttet om for og bak dekk for å maksimere levetiden. Heldigvis har ikke japanske biler dårlige forstillinger slik at slitasjebanen er meget jevn, noe som i seg selv forlenger levetiden. Skal du ha kvalitetsbil fra tyskland bør du holde deg til kun Porsche. Vet det er offtopic men jeg må nesten kommentere dette. Et gjennomsnittlig sett med dekk varer ca 20-25k km avhengig av bruk osv. Hvis du har kjørt 6 år på to sett dekk og kjører 20k km i året så må du ha magiske dekk. Bremsene dine burde også vært skiftet enda en gang. For ikke å snakke om andre utgifter du burde ha hatt i løpet av seks år så kan jeg nevne oljeskift, bremseveske, og regreimskift som også koster penger. Hvis du har kjørt 6 x 20k km så burde du også hatt bilen på service et par ganger. Hvis alt du har spandert på bilen din de siste 6 årene er et par dekk og et sett med bremser og du kjører 20k km i året kan den ikke være i spesielt god stand. Ta å send meg en melding når du skal selge bilen din, så skal jeg la vær å kjøpe den. Japan schrot: NEIN DANKE! Å si at Porsche er den eneste tyske kvalitetsmerket er så sykt bak mål. Audi, Bmw og Mercedes leverer. Dessuten stiller Porsche i en annen klasse. Beklager noe syrlig svar, men jeg synes det var på sin plass. Ontopic: Jeg så en Bmw 118d her i Trondheim for ikke så alt for lenge siden til 190k med "alt" av utstyr, pene felger og tøff svart farge. Nesten så jeg tok en tur innom banken, men holdt meg i skinnet. Hvis du kan dra fram noen tusen til og venter til det kommer et fint eksemplar tror jeg en 118d vil være midt i blinken for deg. Der har du en smart, trendy og økonomisk bil som i tillegg er morsom å kjøre. Ellers så er jeg enig med Vidalon, 307 er en tøff bil som jeg tror kan være morsom å kjøre. Men Peugeot er dressvære laget for å kjøre på den franske rivieraen og ikke norske vinterveier. Vet dette da min kjære far kjører Peugeot, det ryr sammen stort sett hele tida, men bilen da god å kjøre når den ikke er på verksted. EDIT: Fikset en leif, finner sikkert fler Endret 8. juni 2009 av Michael Knight Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Vet det er offtopic men jeg må nesten kommentere dette. Et gjennomsnittlig sett med dekk varer ca 20-25k km avhengig av bruk osv. Hvis du har kjørt 6 år på to sett dekk og kjører 20k km i året så må du ha magiske dekk. De varer nok mye lengre, men det er selvfølgelig avhengig av flere ting. Som sagt, sommerdekkene mine, Yokohama, er nesten utslitt, men jeg har forlenget levetiden ut denne sesongen med å bytte om dekkene. Dette er ikke noe magiske dekk, men jeg mistenker at gummiblandingen er litt hardere enn f.eks. Continental. Bremsene dine burde også vært skiftet enda en gang. For ikke å snakke om andre utgifter du burde ha hatt i løpet av seks år så kan jeg nevne oljeskift, bremseveske, og regreimskift som også koster penger. Hvis du har kjørt 6 x 20k km så burde du også hatt bilen på service et par ganger. Hvis alt du har spandert på bilen din de siste 6 årene er et par dekk og et sett med bremser og du kjører 20k km i året kan den ikke være i spesielt god stand. Har jeg sagt at bilen ikke har årlig service ?????? Utrolig hva du klarer å lire av deg!!! Det er forøvrig trommelbremser bak og disse har mye lengre levetid (slikt forstår vel ikke du ?). Bilen har forøvrig registerkjede (vet du hva dette er?). Ta å send meg en melding når du skal selge bilen din, så skal jeg la vær å kjøpe den. Japan schrot: NEIN DANKE! Beklager noe syrlig svar, men jeg synes det var på sin plass. Er du tretten år...?? Jeg anbefaler deg å lære deg å argumentere med noen som ligner på saklighet før du skriver mer tull. Endret 8. juni 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Samme hvordan du bytter dekk og perfekt forstilling du har så vil du ikke få til å kjøre 120k km med kun et dekkbytte. Kan se for meg at under perfekte forhold med skikkelige dyre dekk så vil du ha dekk i 80k km. Da mangler du dekk for 40k km. Men kan du ikke si hvilken bil du har og hvilken type Yokohomadekk du har? Blir litt lettere å diskutere da man har fakta på bordet. Å ja jeg vet godt hva et registerkjede er, men det er vanskelig å vite at du har det hvis du ikke vil ut med hvilket merke du kjører. EDIT: Og det er flere her som oppfører seg som 14åringer her. Endret 8. juni 2009 av Michael Knight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå