akmann Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Hei! Min kjære og jeg er for tiden på utkikk etter bil. Vi er ikke noe særlig bilkyndig selv, så derfor tenkte jeg å spørre de kloke hoder her i forumet! Vi er på utkikk etter en bil som: - Ikke ser ut som en familiebil, men som likevel har litt plass. - Ikke har kjørt for langt (over 100K km feks). - Er driftssikker (vi har 1000 tommletotter). - Maks pris: 150 000 kr. - Bilen må tåle en årlig kjørelengde på ca. 25 000 km, da det er mye kjøring til og fra jobb o.l. Detter er MÅ ha kriteriene! Frem til nå har vi fått følgende tips fra våre "bil-kyndige" venner: Peugeot 307, VW Golf, Passat, Bora, Opel Astra, Mazda 3, BMW 316. Selv er jeg litt svak for BMW 316 ettersom familien har hatt BMW gjennom hele oppveksten. Det har imidlertid ikke vært noe dans på roser og bilene har vært gjenstand for mange reperasjoner o.l. Jeg er litt redd for at en BMW i vår prisklasse vil være utslitt og klar for verkstedet... Erfaringer (2002 modell)? Ellers ser Opel Vectra lovende ut! De er forholdsvis ny og med en lav km stand i vår prisklasse, erfaringer? Peugeot 307 er egentlig den beste bilen hva angår plass og størrelse! De vi har sett på til nå har vi likt, men er det noen som har erfaringer med 2004 modellene? VW har jeg ingen erfaring med, men fant en fin passat (2004) og golf (2006), har noen noe på hjertet angående disse bilene? Mazda 3 har jeg heller ingen erfaring med, men tenker at det er driftssterke, billige biler? Håper dere kan hjelpe oss! Endret 6. juni 2009 av akmann Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Generelt er det lurt å holde seg unna fransk og tysk dersom du ønsker å holde driftskostnadene nede. Spesielt dersom du har tenkt å kjøpe en bruktbil hvor garantitiden er utløpt. Selv har jeg de siste 6 årene eid en japansk bil. Eneste ekstra utgiften jeg har hatt i løpet av de årene er et dekkskifte (p.g.a. piggdekkavgiften byttet jeg til pigg fritt) og et sett bremser. DET er billig bilhold per år Lenke til kommentar
akmann Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Generelt er det lurt å holde seg unna fransk og tysk dersom du ønsker å holde driftskostnadene nede. Spesielt dersom du har tenkt å kjøpe en bruktbil hvor garantitiden er utløpt. Selv har jeg de siste 6 årene eid en japansk bil. Eneste ekstra utgiften jeg har hatt i løpet av de årene er et dekkskifte (p.g.a. piggdekkavgiften byttet jeg til pigg fritt) og et sett bremser. DET er billig bilhold per år Hørtes jo veldig bra ut! Hva anbefaller du da? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 F.eks. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17605439 Sjekk nettet selv etter japanske biler produsert i Japan dersom du ønsker å finne de mest driftsikre bilene. I tillegg er det lurt å velge en bil som har kjede istedenfor reim dersom du nærmer deg 90000 km (kjede er neste vedlikeholdtsfritt i forhold til reim som stadig vekk må skiftes). Lenke til kommentar
akmann Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 F.eks. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17605439 Sjekk nettet selv etter japanske biler produsert i Japan dersom du ønsker å finne de mest driftsikre bilene. I tillegg er det lurt å velge en bil som har kjede istedenfor reim dersom du nærmer deg 90000 km (kjede er neste vedlikeholdtsfritt i forhold til reim som stadig vekk må skiftes). Lurt tips! Takk for rådene! Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det er forsåvidt mindre interessant om garantien er gått ut, det som er avgjørende er reklamasjonen(5år). Med mindre garantien er lengre en 5år som er relativt sjelden. Jeg ville også ikke sett bare på hvilket merke det er, men undersøkt aktuelle modeller hver for seg. Det finnes mange problembiler fra Japan også, og det at de har en bra gjennomsnitts kvalitet sier lite om en enkel modell. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det finnes mange problembiler fra Japan også, og det at de har en bra gjennomsnitts kvalitet sier lite om en enkel modell. Hvilken ? Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det finnes mange problembiler fra Japan også, og det at de har en bra gjennomsnitts kvalitet sier lite om en enkel modell. Hvilken ? Nissan Primera(nyeste), Nissan Almera Tino, Mitsubishi Colt etc.. I tillegg er det svært mange som har helt ok kvalitet altså på linje med gjennomsnitts bilen. Du mener vel ikke at bare det er Japansk så er det "best", uansett modell og Japansk merke? Men det er klart det har svært mange driftsikre modeller, men jeg ville som sagt kjøpt etter modell og ikke merke. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Det finnes mange problembiler fra Japan også, og det at de har en bra gjennomsnitts kvalitet sier lite om en enkel modell. Hvilken ? Nissan Primera(nyeste), Nissan Almera Tino, Mitsubishi Colt etc.. I tillegg er det svært mange som har helt ok kvalitet altså på linje med gjennomsnitts bilen. Du mener vel ikke at bare det er Japansk så er det "best", uansett modell og Japansk merke? Men det er klart det har svært mange driftsikre modeller, men jeg ville som sagt kjøpt etter modell og ikke merke. JEG SKREV PRODUSERT I JAPAN. Bilene du nevner er IKKE PRODUSERT I JAPAN: Primea: Washington, Tyne and Wear ,England Almera: Washington, Tyne and Wear ,England Colt: Nederland Osv. osv, Du skriver at bilder fra Japan ikke har så bra kvalitet også ramser du opp biler som er laget utenfor Japan og delvis eid av Renault eller et samarbeidsprodukt med europiske bilmerker som Smart forfour. Dette er ikke ekte japanske biler når det gjelder kvalitet, men heldigvis finnes det fortsatt biler på det norske markedet som er laget i Japan (f.eks. Mazda 2 og 3 osv.). Endret 7. juni 2009 av Spartan Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Vil du ha 2-4-/5 setter i bilen? Edit: Føler selv 4-Setter passer best, da ser bilen mer sporty ut! Og dere har litt mer plass enn dere trenger, og skal skal dere på fest eller noe så kan to av deres venner bli med Endret 7. juni 2009 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17525888 Lenke til kommentar
Anussen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Du sier lite om hva du skal ha plass til i bilen, er det bagasje og ikke barnevogn/bikje så har jeg følgende råd: Kjøp en japansk sedan i en lite populær farge, da får du mest for pengene. Stasjonsvogner er dyrest, spesielt i sort og sølv, så velger du en sedan i en annen farge kan du få mye for pengene. Mazda 6, Nissan Primera, Toyota Avensis/Corolla, eller Subaru Legacy så er du ferdig med å stå fast på vinterføre. De tre første kan du også få med dieselmotor, som kan være lurt med såpass kjørelengde. (Lite som tyder på billigerer bensin med det første) Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Mazda 3 er definitivt bilen du er ut etter om kvalitet og driftsikkerhet er i fokus. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 JEG SKREV PRODUSERT I JAPAN. Bilene du nevner er IKKE PRODUSERT I JAPAN: Primea: Washington, Tyne and Wear ,England Almera: Washington, Tyne and Wear ,England Colt: Nederland Osv. osv, Du skriver at bilder fra Japan ikke har så bra kvalitet også ramser du opp biler som er laget utenfor Japan og delvis eid av Renault eller et samarbeidsprodukt med europiske bilmerker som Smart forfour. Dette er ikke ekte japanske biler når det gjelder kvalitet, men heldigvis finnes det fortsatt biler på det norske markedet som er laget i Japan (f.eks. Mazda 2 og 3 osv.). Hvor har jeg skrevet at biler fra Japan ikke har så bra kvalitet? Jeg sa at det er varierende kvalitet på biler fra Japan også, det og gå bare etter produsent land er en dårlig ide. Undersøker du derimot modeller så kan du finne biler fra mange andre land som har like god kvalitet som de beste fra Japan. Vist en ser på en av svenske Bilprovningen sin 20 på topp liste finner du 7 Japanere og resten andre merker. Så enten du tror det eller ikke så finnes det kvalitets biler fra andre land en fra "Land of the Rising Sun". Lenke til kommentar
Zaibo Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 kjøp en mazda rx 7 eller nissan 200 SX Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null Satt faktisk å tenkte på samme type bil. Dette er fine biler, gode å kjøre er de også, går bra til å ha bare en 1,6 under panseret og bruker nesten ikke suppe. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Generelt er det lurt å holde seg unna fransk og tysk dersom du ønsker å holde driftskostnadene nede. Spesielt dersom du har tenkt å kjøpe en bruktbil hvor garantitiden er utløpt. Selv har jeg de siste 6 årene eid en japansk bil. Eneste ekstra utgiften jeg har hatt i løpet av de årene er et dekkskifte (p.g.a. piggdekkavgiften byttet jeg til pigg fritt) og et sett bremser. DET er billig bilhold per år Hvis du ikke har skiftet bremser og dekk mer enn en gang på seks år så har du billig bilhold pga at du omtrent ikke bruker bilen din, ikke fordi den er så driftssikker. Hvis han skal kjøre 25k km pr år så vil det gå et sett med dekk i året Men for all del, japanske biler (Toyota og Honda) er de mest driftsikre bilene du får kjøpt. Men tyskerne er ikke langt unna. Du sier lite om hva du skal ha plass til i bilen, er det bagasje og ikke barnevogn/bikje så har jeg følgende råd: Kjøp en japansk sedan i en lite populær farge, da får du mest for pengene. Stasjonsvogner er dyrest, spesielt i sort og sølv, så velger du en sedan i en annen farge kan du få mye for pengene. Kan være greit å huske på at man skal selge bilen igjen en gang. Det man sparer på å velge en upopulær farge taper man på når man skal selge selv igjen, dessuten utgjør ikke farge den store prisforskjellen (men du finner sikkert eksempler der den gjør det ). Det vises jo gang på gang at Toyota og BMW har de mest fornøyde kundene, så jeg ville gått for en av dem. Personlig synes jeg Toyota blir litt kjedelig, så jeg vil anbefale BMW. Problemet med en 316 er at de som oftest er dårlig utstyrt. Så kan du jo se at du får mye bra 5serier for 150k, i tillegg så holder de seg bra i pris, som er greit å tenke på når du skal selge igjen. EDIT: Her er noen BMW som jeg ville ha sett på. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17756222 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17749050 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17742738 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17647747 (kanskje ikke et reelt alternaltiv, men fin bil) http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17568609 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17346518 Å ofte kan det lønne seg å ikke være så alt for nøye på km-stand, det er viktigere at bilen er godt holdt og fulgt opp med servicer osv. Endret 7. juni 2009 av Michael Knight Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Peugeot?!? 316?!? 93' M3 400HK 96' M3 321 HK 2000' Mustang V8 Anntar at disse ikke er aktuelle, så her har du en kjedelig 06' Volvo V50 109HK Endret 8. juni 2009 av k1mzor Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Hvis du ikke har skiftet bremser og dekk mer enn en gang på seks år så har du billig bilhold pga at du omtrent ikke bruker bilen din, ikke fordi den er så driftssikker. Hvis han skal kjøre 25k km pr år så vil det gå et sett med dekk i åretMen for all del, japanske biler (Toyota og Honda) er de mest driftsikre bilene du får kjøpt. Men tyskerne er ikke langt unna. Makan til frekkheter du klarer å lire av deg. Her har du null peiling på hvor langt jeg kjører, men klarer å komme med masse tullprat uten å ha noen dekning. Sludder og vås! Jeg kjører omtrent 20000 km i året på alle slags veier. Bilen har vært kjørt inn og utland inkl. ganske dårlige veier hvor asfalt er et relativt ukjent belegg i øst-europa. Og ja, dekk må man skifte noen ganger. Jeg har allerede skiftet fra pigg til piggfritt som nevnt. Sommerdekkene fra Yokohama er fortsatt orginale, men helt på grensen til å være utslitte. Jeg har derfor byttet om for og bak dekk for å maksimere levetiden. Heldigvis har ikke japanske biler dårlige forstillinger slik at slitasjebanen er meget jevn, noe som i seg selv forlenger levetiden. Skal du ha kvalitetsbil fra tyskland bør du holde deg til kun Porsche. Endret 8. juni 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå