Dundun1 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei! Jeg er ny her på forumet. Ikke sikker på om dette innlegget skal her, men jeg forsøker. Trodde jeg var tålig inne i kobling av lyd, men tydeligvis ikke. Problemet mitt er å få kobla et nyinnkjøpt LG plasma (50PQ3000), til en gammel forsterker (Marantz PM711AV). Såvidt jeg kan forstå ut fra beskrivelse av tv'en er det bare en lydutgang fra tv, og det er den fiberoptiske. Forsterkeren har ikke inngang til slikt. Er det noe måte å koble disse sammen uten å gjøre det via utgang til hodetelefoner? Takker for alle svar! Hilsen Audun Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Kan du ikke kjøpe en sånn ledning med hodetelefon jack i ene enden og R / L Audio i den andre enden? HDMI? Scart? Vga? Dvi? Coax kabel? Ta gjerne bilde av inn/ut gang på forsterker og tv =) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Marantz'en er vel nesen 15 år gammel. Og TVen har bare optisk utgang for lyd ja. Det du trenger er en DAC Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Du kan vel få ut analog lyd fra scartkontakt gjennom en scartadapter og en phonokabel. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Sprøsmålet er om TVen støtter SCART ut...? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Problemet mitt er å få kobla et nyinnkjøpt LG plasma (50PQ3000), til en gammel forsterker (Marantz PM711AV). Bruker du TV-tuneren i den TV-en? Eller har du dekoder? Hvis du bruker eksterne kilder er det ingen grunn til å la lyden gå gjennom TV-en, du kobler lyd fra dekoder, DVD, Bluray, spillkonsoller etc. direkte til forsterker. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Sprøsmålet er om TVen støtter SCART ut...? Den gjør det ifølge bruksanvisningen da.... Ser ut til være lurest å bruke AV2, men det kommer litt an på hvilken kilde som brukes. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Har du digital-tv? Din digitale tuner har isåfall analog lydutgang, bruk denne. Har du IKKE digital-tv er det uansett på tide å skaffe seg det . Lenke til kommentar
Dundun1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Takker for alle svar! Først kan jeg jo si at jeg bruker tuneren i tv'en til å ta inn rikstv. Søkte litt på DAC, og det virka som det var veldig dyrt. Kan jo nesten kjøp ny forsterker for det en slik koster. Jeg tror jeg har et scartadapter (bildet under)........ Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg aktiverer utgangen på tv'en til å gi lyd ut fra scart kontakten.............. Veldig dårlig forklaring i bruksanvisning. Noen som kan hjelpe med dette? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det er ingen aktivisering av lyden ut av scart, den bare er der..... Scartadapteret kan du kanskje bruke. Står det noe på den? Den må gi signal ut fra scarte. Hvis den har vært brukt til videokamera, PS eller lignende så er signalveien feil. Noen adaptere har en bryter for å velge ut eller inn. Lenke til kommentar
Dundun1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg kjøpte vel adapteret for å koble pc'en opp til tv'et tror jeg. Fikk ikke dette til å fungere. Når jeg ser på scarten er det en bryter, med en pil hver vei. Er vel denne du mener. Forsøker å koble med denne, og ser hva som skjer. Takk så mycket! Lenke til kommentar
Dundun1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Det fungerte!!!! Da kan jeg vel gjøre det samme med med en dvd-opptaker jeg har. Må bare ha et scartadapter, samt koble bilde også til scarten. Får gjøre et forsøk en dag jeg får tid. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 DVD-spilleren din har mest sannsynlig hvit + rød lydutgang. Bare å koble direkte derifra. Lenke til kommentar
Dundun1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Kom kanskje litt galt ut. Jeg tenkte på å koble dvd opptakeren til utgang på tv, slik at jeg kan ta opp programmer. Tideligere gikk vanlig antenne gjennom dvd opptakeren, slik at jeg kunne ta opp de vanlige kanalene (nrk, nrk2, tv2 og tvnorge). Disse signalene forsvinner jo snart og da går ikke dette. Det kjedelige er at jeg bare kan ta opp fra den kanalen som vises på tv'en. Er vel ikke noe måte å unngå dette på, er det? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 I så fall skal det bare være å koble en vanlig scart-kabel fra TV-en (forutsatt at den scart-kontakten er fullkoblet og har både lyd og bilde ut, ikke bare inn) til scart-inngangen på dvd-opptakeren. Men for å ta opp fra forskjellige kanaler i det digitale bakkenettet uten å selv bytte kanal på TV (eller dekoder), og ta opp et program og se på et annet, trenger du en ny digital opptaker, en såkalt PVR. Lenke til kommentar
Dundun1 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Var det jeg trodde. Blir ikke å handle det med det første, får se etter hvert. Takker igjen for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå