nilox Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 ELLER så indikerer det an en "guddommelig gnist" eller "den allmenne gudsåpenbaringen" faktisk er en realitet! Så enten er gud/guder et resultat av menneskelig evolusjonspsykologi som jeg påstår, eller så er det faktisk et usynlig altomfattende interdimensjonalt "vesen" som er utenfor tid, rom og all logikk. Jeg må nesten la det bli opp til den enkelte å vurdere hva h*n syns virker mest sannsynlig.^^ Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Ja, jeg vil tenke meg at mange mennesker ser på gud som en farsfigur. En skaper, en mann av noe slag. Dette er jo som mange vet, bare tullball. Min tolkning av ordet gud, er at gud er alt som eksisterer. Så hvis jesus sa, jeg er sønn av gud. Så mente han at han er født ut i eksistens. Ikke at han er sønn av noe overnaturlig skapning. Ordet gud kunne like godt ha vært noe annet, som sagt. Tilhører som sagt ingen religion. Hva er din tolkning av at de fleste religioner har mange guder da? Så hvis Jesus sa han at han var guds sønn, hva mener du om Zevs, himmelens hersker og sønn av Kronos? Hva mener du om Ares, krigsguden som var sønn av Zevs? Synes du har et veldig naivt perspektiv på gud dersom du begrenser deg til bibelen. Det var kun et eksempel, muligens et litt provoserede et. De gudene du prater om er jo bare symbolikk de og. Alle religioner prøver å få frem erfaringer de har hatt via symbolikk som tekster og bilder. Som i feks kristendommen prøver feks Jesus og gi sitt bilde av hvordan han opplever verden, det har igjen blitt til en fanatisk religion som har ført til mye jævelskap. Det er ingen tvil om at det har vært personer med dyp spirituel insikt som har prøvd å få andre mennesker til og oppleve det samme. Mye uten hell, og igjen blitt feil tolket og utnyttet av egoistiske motivasjoner. Hele poenget med tråden var bare å sjekke hva slags saker de forbinder med gud, spesielt da med tanke på de som sier at de tror på gud, noe ikke jeg gjør. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Poster denne videoen her, siden jeg syns den ga en ganske god og troverdig forklaring på hvordan religion og overtro har oppstått og utviklet seg: Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 På sett og vis er det ikke helt riktig å hevde at det er et enkelt svar. Før man visste hva sola var, før man skjønte hvorfor det tordnet, hvorfor vår ble til sommer og sommer til høst var troen på en gud et veldig enkelt svar. Det ga nok ro i sjel til mange før man begynte å studere slikt uten å blande inn mytologi. Vil si meg enig med konklusjonen til SkjeggNorris, selv om jeg ikke er enig med argumentasjonen. Gud er jo egentlig ikke noe svar i og for seg (og dermed ikke et enkelt svar.) Gud inviterer jo bare til enda flere spørsmål, og eneste funksjonen den har i henhold til "svar" er å antyde at "det finnes noe høyere enn oss som har kontroll på dette, så la oss ikke bry oss med det." Så det blir mer en kvelning av tørsten, heller enn en slukning av trsten... Lenke til kommentar
iAdore Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hvem i all verden er denne Gud du har diktet opp? Meg du snakker til eller? For burde vel være ganske opplagt at dette er solguden, antagelig en av de første gudene vår merkelige art diktet opp. Resten er historie. Og dette tar du seriøst? Lenke til kommentar
nilox Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Om jeg tar sosiologi og evolusjonspsykologi seriøst? Ja absolutt. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Som signaturen min sier: Gud er en vrangforestilling! Ber dere tenke over de følgende ordene, for de stemmer utmerket bra: Gud i det gamle testamentet kan sies å være den mest frastøtende skikkelsen i all skjønnlitteratur: sjalu og stolt av det, en smålig, urettferdig, uforsonlig kontrollfreak, en hevngjerrig, blodtørstig etnisk renser, en kvinnehatende, homofobisk, rasistisk, barne-mordersk, folkemordersk, pestbringende, stormannsgal, ustabil ondsinnet og brutal bølle! Jeg kan også nevne definisjonen på gudshypotesen, bare så det er gjort liksom. Det er dette som er selve idéen om Gud. (Bare "synd" det ikke finnes noen beviser på at idéen stemmer da). Uansett, her er den: Det finnes en overmenneskelig, overnatulig intelligens som bevisst designet og skapte universet og alt i det, inkludert oss. Lenke til kommentar
Brainbaker Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Gud i det gamle testamentet kan sies å være den mest frastøtende skikkelsen i all skjønnlitteratur: sjalu og stolt av det, en smålig, urettferdig, uforsonlig kontrollfreak, en hevngjerrig, blodtørstig etnisk renser, en kvinnehatende, homofobisk, rasistisk, barne-mordersk, folkemordersk, pestbringende, stormannsgal, ustabil ondsinnet og brutal bølle! I tilleg til alt dette skal jo vi mennesker også ifølge GT være skapt i guds åsyn, så det er kansje ikke så rart at vi mennesker ofte er voldelige av natur med tanken på hvordan vi fremstiller han som liksom skulle skapt oss Jeg kommer ikke til å tro på noen overnaturlig skapning som per defenisjon må være mer kompleks enn universet selv, og som straffer de som ikke tror på ham til tross for at alt vi observerer, finner ut og forsker på strider med den 2000år gamle boken som er den eneste hendvendelsen til denne skaperen før vi finner noe skikkelig holdbare beviser for hans eksistens. Lenke til kommentar
Junior91 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Dette er sannsynligvis foreslått før, men jeg tror at mennesker finner opp guder fordi de er redd for døden. Det kan også være fordi vi er redde for at alt som skjer er konsekvenser av hva vi gjør, og at det ikke er noen som kan fikse det utenom oss. Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 bare jeg som tenker at gud er noe et par tjukke jøder fant på i rusen av "jesu blod" for å tjene penger? og at folk lever etter en bok er en skam mener jeg Lenke til kommentar
N* Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Gud er en samling av alle menns erfaring. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Når jeg hører om den kristne gud tenker jeg på at dette er noe som jødene fant på for å stjele land som ikke var deres og at de kristne videreførte bibelen ved å velge ut en, 1, messias av tusenvis av messiaser som den gangen løp rundt i jødeland og påsto at de var guds sønner. Dette ble forsterket på kirkemøtet i Nicea i 325, der jesus gikk fra en av mange bedragere til å bli opphøyet til guddommelig og etter det har det vært et helvette for de som ikke har trodd på denne røre historien helt opp til moderne tid, da vi har begynt å ta til vettet. Det er det jeg tenker om kristendom, en av verdens desidert største bløffer.... Endret 18. juni 2009 av RWS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå