Gå til innhold

Hvordan trene opp musikalsk intelligens?

Dr. Chaos

Anbefalte innlegg

Jeg har vært interessert i musikk stort sett hele livet. Av en eller annen grunn har jeg ikke så veldig bra gehør (nekter å tro at jeg er tonedøv, bare dårlig trent), noe som kom fram i resultatene av tonedeaf test og adaptive pitch test som jeg fant på nettet.

-61.71% på tonedeaf, som vil si "Low-normal".

-Kan skille 6.6 Hz på adaptive pitch, som vil si "low-normal" (normal er 6 Hz)

Har aldri hatt noen ordentlig musikalsk trening. På skolen hadde vi blokkfløyte (som jeg var ganske negativ til) og senere gitar (men blir ikke direkte bedre av det med det første). Ellers hørt mye på musikk.

Som sagt er jeg interessert i musikk, og kunne tenkt å begynt litt med å komponere musikk, men føler ikke ut som jeg duger til det når jeg i utgangspunktet har dårlig grunnlag. Jeg har lest at musikalsk evne kan trenes opp, og håper jeg ikke er blitt for gammel til å klare det.

Når det kommer til synging har jeg ofte blitt kalt tonedøv (som jeg egentlig synes er forferdelig nedvergende), men etter mye trening skjønner jeg at jeg ikke er tonedøv, fordi treninga har fungert ganske bra, men er fortsatt ikke noen kløpper.

Hvordan kan jeg trene opp gehøret mitt? Kjøpe instrumenter?

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.tonometric.com/adaptivepitch/

http://jakemandell.com/tonedeaf/

Tok adaptive pitch igjen, og i dag fikk jeg 3.9 Hz og det er en stor forbedring. Var så trøtt på lørdag/søndag at det sikkert påvirka. 3.9 hz er regna som "very good" og er akkurat bedre enn gjennomsnittet.

Ellers er oppskriften på å bli flink ganske universell. Mangler du talent eller medfødte egenskaper, må du øve mer enn andre. Sånn grovt sett.

Hvordan bør jeg øve? Bør jeg bare begynne med å kjøpe gitar/annet instrument og lese masse teori?

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Tja, en gitar eller et keyboard er vel en grei start. Det å spille, gjerne sammen med andre, er veldig bra gehørtrening. Men godt gehør er ikke noe du har nytte av alene. Det må du jo bruke til noe, nemlig å spille.

Teori vil hjelpe deg til å skjønne hvordan ting henger sammen innen musikk. Og det gjør det. Jeg kjenner folk som sier "Musikk er matte", og dt har de i og for seg rett i. Jeg mener det er noe mer, også, men det er en annen sak.

Benestad er "standardverket" for norske musikkstudenter.

http://www.akre-midtsund.no/am_pages/Musik...nnBenestad.html

Lenke til kommentar

Jeg fikk 88% på rytme testen, 1,2Hz på adaptive pitch, 77.8% på tonedeaf og 70% på visuell.

Spiller gitar, bass, trommer og synger, men ikke så ofte lenger. Alle resultatene er på very good til exeptional og gjort på første forsøk. Hvis jeg prøver en gang til blir det sikkert forbedret med en gang siden jeg skjønner samt husker testen bedre.

Lenke til kommentar

88% på rytme, 1.05Hz på adaptive pitch, 83.3% på tonedeaf og 85% på visual.

Begynte med trommer, skled over i gitar og i det siste har jeg spilt både bass, piano og prøvd meg på vokal :)

red: Tok tonedeaf to ganger, da jeg ikke skjønte hva den gikk ut på i starten :p Fikk 77.8 første gang, så forskjellen var ikke så stor..

Endret av edge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...