Gå til innhold

dele opp objektiv...

Anbefalte innlegg

Hei! har tenkt og kjøpe ett par objektiver som har til sammen en zoom fra 55-250mm to eller tre objektiv.. har hørt at all-around objektiv er litt dårligere i lystyre på maks zoom..

eller er det bare noe tull... har vert bra med en all-round når jeg skal til london i sommer...

så..?

Endret av -Sevve-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Hvor stort budsjett har du? Du må være villig til å betale mye dersom du skal ha tre lyssterke objektiv som erstatter ditt nåværende.

Lenke til kommentar

Spørs jo hva slags fotografi du er interessert i. Skal du ta bilder om natta eller du vet at det kommer til å være generelt dårlige lysforhold må du kanskje over på fastopptikk. De raskeste zoomene ligger på f/2.8, men de raskeste fastobjektivene ligger på f/1.4. Det er to hele stopp om jeg ikke tar helt feil. Det gir deg to ganger så rask lukkertid.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du forstod det som ble skrevet i allround-zoom-tråden din.

Det som ble anbefalt var å dele opp et såpass stort brennviddeområde som 18-200/250mm i to eller tre objektiver. Ikke at du måtte dekke hele området med superlyssterk optikk. Et Canon 55-250mm IS er bedre optisk på 55-200mm enn hva Canon 18-200mm IS er på samme område, selvom den ikke er noe mer lyssterk.

Husk. Det er ikke noe poeng å kjøpe objektiver som du ikke gidder å bruke fordi de er for tunge og store. En lyssterk 70-200mm (f2.8) er nettopp det - temmelig tung. Halvannen kilo.

Det virker som om du er temmelig i nybegynnerfasen. Hvis du da ønsker å dekke brennviddespennet 18-200mm med relativt god, men rimelig optikk vil jeg anbefale deg følgende objektivpark:

- Normalzoom: Canon EF-S 18-55mm IS

- Telezoom: Canon EF-S 55-250mm IS

Ønsker du å unngå blitsbruk så langt det er mulig innendørs vil jeg også anbefale et lyssterkt objektiv i normalområdet. F.eks Sigma 30mm f1.4 EX eller Canon EF 28mm f1.8 USM.

Eventuelt kan du istedet erstatte EF-S 18-55mm IS med en Tamron 17-50mm f2.8. Da får du bedre og lik lysstyrke over hele det området, men blitsen må nok oftere frem innendørs dersom du velger å droppe Sigmaen for dette objektivet.

**Edit. Mente det var Nikon du hadde, men det var visst Canon, gitt. Endret anbefalingene.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Spørs jo hva slags fotografi du er interessert i. Skal du ta bilder om natta eller du vet at det kommer til å være generelt dårlige lysforhold må du kanskje over på fastopptikk. De raskeste zoomene ligger på f/2.8, men de raskeste fastobjektivene ligger på f/1.4. Det er to hele stopp om jeg ikke tar helt feil. Det gir deg to ganger så rask lukkertid.

Fra 1,4 til 2,8 er det to stopp, og det vil si at en 1,4 slipper inn 4 ganger så mye lys. 4 ganger så rask lukkertid på en 1,4.

Til trådstarter: Du har Canon, ikke sant? Da bør du overveie å bare kjøpe Canon 55-250mm. Det er ikke så veldig lyssterkt, men du får bildestabilisator som kompenserer for det til en viss grad. I tillegg er det godt optisk.

Lenke til kommentar

Hei,

Etter at jeg fikk meg en 5x-zoom så er jeg ganske så fornøyd. Det er ikke så ofte jeg trenger de siste millimeterne, og jeg får bedre optisk ytelse enn jeg ville ha gjort med en 10x-zoom.

Om jeg skulle ha startet fra bånn i dag og visst det jeg vet nå, så ville jeg faktisk funnet en god 5x-zoom først og så spedd på med et teleobjektiv senere om jeg behøvde det.

Merk at siden du har crop-kamera, så er det viktig at objektivet starter på 18mm eller deromkring. Jeg vet det finnes noen 24-105mm'ere til Canon, men de er for fullframe-gutta. Du vil savne den ekstra vidvinkelen, enten når du står i London og ikke får med deg hele Trafalgar Square eller når du låner et kamera med en 18-55 på.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig, rett og slett. Med min 12-60 (EFL 24-120), så kan jeg kaste kamera med påmontert objektiv over skulderen og være klar for "alt". Det er en deilig følelse når man er ute og reiser.

Hvis man går for 24-105 (EFL 38-168) og skal være ute og reise, så er 24mm (EFL 38mm) for lang som korteste brennvidde og man føler at man må ta med seg vidvinkelen. Dermed har man to objektiver (mer vekt og plass) til samme prisen som ett svinebra objektiv som gjør jobben like godt.

Lenke til kommentar

jpsalvesen har et godt poeng.

Jeg vil anbefal tråstarter den troikaen jeg har:

Canon 10-22mm f/3.5-4.5

Tamron 17-50mm f/2.8

Sigma 50-150mm f/2.8

g eventuelltenSigma 1.4x converter til sistnevnte.

En halvdyr stabel, men meget trivelig å være sammen.

Tom

Lenke til kommentar

Det virker som trådstarter er i startgropen både med utstyr og erfaring. Han sier også at han egentlig ønsker et alt-i-ett objektiv, men det virker som flere her har forsøkt å prate han fra det.

Men vi må huske at det er mange utstyrsfetisjister og kresne her. Det er ikke nødvendigvis det kvalitetsnivået som skal til for å tilfredsstille trådstarter.

Et alt-i-ett objektiv hører med i en god objektivsamling. Jeg vil anbefale trådstarter å starte med et slikt objektiv og heller utvide senere når du har lært kameraet og objektivet å kjenne godt. Så godt at begrensnignene begynner å merkes ofte. Da kan det være på tide å utvide. Men alt-i-ett objektivet bør forbli i samlinga til de gangene man vil reise lett og ikke gidder å drasse med seg hele objektivsamlinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...