Gå til innhold

[Løst]Sette sammen små bilder til én stor bildefil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Photoshop CS3 er bra nok. Gå på FIL > AUTOMATE > PHOTOMERGE

Tror det er riktig "adresse".

Hei,

Jeg har prøvd dette, men prosessen gir et rart utfall (mulig jeg bommer et sted): Åpner syv bilder og velger photomerge, så blir bare det ene zoomet inn til 500%, det er alt.

Oppklaring?

Lenke til kommentar
Legg du til alle 7 bileta i Photomerge-dialogen? (Det er for den saks skuld ikkje nødvendig å opne bileta i PS fyrst, berre start PS, velg Photomerge, og legg til alle bileta som skal utgjere panoramabiletet.)

Ja, men Photoshop gir meg bare en av de samme filene (som en forstørrelse).

Men det må vel ærlig talt finnes et program som kan kombinere et visst antall bilder horisontalt. Jeg er ikke avhengig av noen effekter eller lignende. Bildene er delt fra før og skal bare kombineres naturlig etter sin opprinnelige form.

Lenke til kommentar
Rart, men det finst sjølvsagt andre program som kan gjere dette. Til dømes Autostitch og Hugin.

Takk for rask tilbakemelding. Jeg har forsøkt med autostich, men programmet bare avsluttes av seg selv. Ved valg av færre bilder får jeg bare en feilmelding: No image matches found.

Jeg tror kanskje at disse programmene har innebygde regler for hvordan de skal lese bilder, men jeg er mer på jakt etter noe veldig automatisk, mer som en batch kanskje.

Skal straks prøve Hugin.

Lenke til kommentar

Er det noen kyndige Photoshop-folk her som kan dele noen teknikker for å effektivt lime inn syv små bilder i ett stort? Snarvei/teknikk/action, annet?

Jeg driver å limer inn ett og ett bilde og det synes jeg tar unødvendig lang tid.

Lenke til kommentar

Ved nærare ettertanke trur eg ein liten avklaring er nødvendig: Er du ute etter å lage ein kollasj, eller eit panoramabilete? Photomerge og dei andre nemnte programma er for å setje saman panoramabilete, og dei vil ikkje fungere for å lage kollasjar.

Ein rask måte å få fleire filer inn i same dokument er å bruke File --> Scripts --> Load files into stack. (Kun tilgjengeleg i dei par nyaste versjonane av PS.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Har du husket nok overlapping mellom bildene? Det må du også ha for at programmet skal forstå noe.

Se nærmere på det photomergen gjør for deg. slå av det bildet som har blitt forstørra 500% og se om bildene bak fungerer? Gjør de det? Da fungerer iallefall photomerge og jeg ville lagret de bildene sammen og prøvd dette NYE bildet sammen med det bildet som blir helt rart.

Noen ganger fungerer det også bedre å slå sammen et par bilder av gangen (spesielt når bildene er litt like, eller har delvis samme mønster). Prøv detta og gi oss tilbakemelding.

I værste fall kan du sende bildene til meg på PM så skal jeg se om jeg får det til om ikke det er begrensninger på det da. Full diskresjon selvfølgelig.

Lenke til kommentar
File --> Scripts --> Load files into stack.

Jeg har bedre erfaring med photomerge iallefall. Load files into stacks legger ikke på apply-image og farger det svart hvitt slik at det er tilnærmet ferdig når det kommer ut i andre enden.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å ta det mest mulig presist:

Jeg har syv små bilder som skal forenes og utgjøre ett avlangt bilde.

Bildene "kjenner hverandre" siden de tidligere har vært forent i ett og samme bildet. Så

det er ikke behov for noen form for effekt eller arbeid for at disse skal sitte pent

sammen.

Dette går helt fint som manuelt arbeid i Photoshop ved å lime inn de små inn i et større

bilde, men som nevnt tar dette for lang tid når man har utallige flere bilder som skal gjenskapes.

Jeg prøvde med load files into stack, men synes ikke å være den prosessen jeg søker.

Program eller ei, jeg vil bare effektivisere denne prosessen enten det kan gjøres ved bruk av snarveier i Photoshop eller ved bruk av ulike teknikker.

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar

Så da er det ikke noe overlapping å snakke om. De skal sitte helt inntil hverandre, men ikke oppå hverandre om jeg forstår riktig? Hvis bildene har hengt sammen før og egentlig bare har blitt delt opp i ettertid (som du nå skal føre sammen igjen) ville jeg bare valgt CANVAS SIZE i Image-menyen og gjort bildet du skal lime inn i, så langt som du trenger det. også lime inn. da tror jeg bildene automatisk tilpasser seg høyden og vil smette inntil bilde nr 1, 2, osv osv.

Håper det fungerer.

Problemet ditt er at det, trolig, ikke finnes et program som kan håndtere problemet ditt sånn jeg forstod det. For den må kunne referere til noe på det ene bildet for at den skal kunne plassere det andre bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...