trn100 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei, Jeg jobber med et Excel ark hvor jeg må vite nøyaktig alder i forhold til en bestemt dato i form av et desimaltall uavhengig av skuddår. Jeg har søkt en del rundt og forsøkt meg med DATODIFF og forskjellige formler som blant annet dividerer med 365,25, men dette blir ikke nøyaktig nok. Hvis en person er født 22.04.2001 trenger jeg å vite nøyaktig hvor mange år vedkommende var 20.04.2009, 21.04.2009, 22.04.2009 og 23.04.2009 osv. i desimalform. 22.04.2009 bør altså returnere en alder på 8.000 år, mens 21.04.2009 skal returnere en alder på 7,xxx år og 23.04.2009 en alder på 8,xxx år. Håper noen forstår problemet og kan hjelpe meg her! Takk på forhånd for alle tips! Mvh Terje 1 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hei Terje Hvis ikke divisjon mer 365,25 er nøyaktig nok så lar ikke dette seg gjøre, rett og slett fordi årene har forskjellig lengde. Årsskiftet får du presist med =DATODIFF(A1;B1;"y") og med den =DATODIFF(A1;B1;"ym") for antall måneder, og =DATODIFF(A1;B1;"md") for dager i måneden. Dette gir henholdsvis 7 år 11 mnd 29 dager og 8 år 0 mnd 0 dager på nevnte datoer. Så spørsmålet er hva du skal bruke det til. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
krisvt87 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hei, denne siden tenker jeg gir deg svarene du er ute etter. http://www.fontstuff.com/excel/exltut01.htm Nedover siden går de på problemstillingen med et barn som ikke har levd et år med 366 dager enda. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Harald og krisvt87! Beklager sen tilbakemelding, men jeg har brukt tiden til å teste litt og ikke ikke funnet samme feilen igjen som jeg altså har sett her i forbindelse med DATODIFF en gang tidligere, så kanskje det allikevel var satt på spissen. Har et regneark for noe som kalles en Working Test for hunder. På første side har jeg lagt inn info om stevnet med startdato og sluttdato. På andre side har jeg en deltagerliste hvor hver deltager har en fødselsdato. I deltagerlisten trenger jeg en kolonne som sier sier om hunden ikke har fylt 2 år på konkurransens første dag for "Unghunder", og for "veteraner" må den ha fylt 8 år på konkurransens første dag.... Disse skal både merkes med egen farge og via makroer/VB settes inn i egne resultatlister kalt "Unghundmestere" og "Veteranmestere". =DATODIFF(A1;B1;"y") fungerer så langt jeg kan se, men noen tester jeg ikke kan dokumentere her og nå har vist at det kan være avvik på fødselsdager 1 dag før og/eller 1 dag etter stevnets startdato... Skal jobbe litt mer det å se om jeg klarer å fremprovosere feilen igjen! Takker for svar så langt! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå